وزیر دفاع فرانسه: تمام تلاش‌ها برای کاهش تنش در خلیج فارس باید به کار گرفته شود

وزیر دفاع فرانسه: تمام تلاش‌ها برای کاهش تنش در خلیج فارس باید به کار گرفته شود
شنبه 16 شهريور 1398 - 14:36

وزیر دفاع فرانسه گفت که باید تمام تلاش های خود را برای کاهش تنش ها و نیز تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس به کار گیریم.

العالم ـ اروپا

«فلورانس پارلی» روزشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «مارک اسپر» همتای آمریکایی خود در پاریس، با تاکید بر ضرورت پایبندی ایران به تعهدات برجامی، از تهران خواست به تعهداتش در ذیل توافق هسته ای (برجام) پایبند باشد.

وزیر دفاع فرانسه ادامه داد: "ابتکارهای عمل آمریکا و اروپا برای تقویت امنیت در خلیج عربی - فارسی قرار است مکمل و هماهنگ با یکدیگر باشد. از چند هفته پیش، در شرایطی که فرانسه پیش از هر چیزی به دنبال مشارکت در کاهش تنش ها مقابل ایران بود، آمریکا یک ابتکار اتخاذ کرد.

پارلی گفت: بنابراین ما فکر کردیم اتخاذ ابتکار عملی که در آن شمار مشخصی از شرکا که احتمالاً به ابتکار عمل آمریکایی نمی پیوندند برای این که بتوانیم برای تامین امنیت دریایی در خلیج (فارس) مشارکت کنیم، مفید باشد و بدیهی است که ما می خواهیم این کار را به طور کامل هماهنگ شده و با همکاری یکدیگر و شفاف با دوستان آمریکایی خود انجام دهیم.

وزیر دفاع فرانسه در عین حال "هدف" فرانسه برای "بازگرداندن ایران به توافق هسته ای" را یادآوری کرد.

در این کنفرانس مطبوعاتی، همچنین وزیر دفاع آمریکا گفت: "تعجب نمی کنم که تهران از شرایط توافق فاصله گرفته است."

«مارک اسپر» افزود: آمریکا و فرانسه اهداف مشترکی در وضعیت کنونی دارند. روابط آمریکا و فرانسه برای امنیت تمام جهان بسیار مهم است و همکاری خیلی قوی ای داریم.

اسپر همچنین در مورد تامین امنیت کشتیرانی خلیج فارس گفت: ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا در خلیج فارس برای تضمین آزادی تردد است. امنیت کشتیرانی یکی از اولویت‌های ما است که از تهدید ایران و چین جلوگیری می‌کند.

به گزارش ایرنا، روز گذشته(جمعه) سانه های غربی به نقل از یک مقام ارشد دفاعی آمریکا اعلام کردند که وزیر دفاع این کشور و فرانسه روز شنبه در مورد آنچه که از آن به عنوان چگونگی هماهنگی نیروی دریایی دو کشور برای تضمین آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز نام برده شده، با یکدیگر رایزنی خواهند کرد.

فرانسه پیوستن به ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا برای حفاظت از نفتکش ها و کشتی های باری در تنگه هرمز را رد کرده اما به دنبال جایگزین این ائتلاف برای اروپاست.

خبرگزاری فرانسه هفته گذشته در گزارشی با اشاره به تلاش های آمریکا برای یارکشی در منطقه خلیج فارس، تاکید کرد که اروپا نمی خواهد واشنگتن را در این زمینه همراهی کند.

کشورهای اروپایی همواره تاکید کرده اند که در ائتلاف دریای آمریکا در خلیج فارس شرکت نمی کنند.

وزیر دفاع فرانسه در تازه ترین واکنش در این باره گفته بود که اتحادیه اروپا درباره عملیات دریایی اسکورت کشتی ها در تنگه هرمز در خلیج فارس تردیدهایی دارد.

پربیننده ترین خبرها