واشنگتن مدعی شد: گشت مشترک با آنکارا، برای دور کردن کُردها از مرز ترکیه

واشنگتن مدعی شد: گشت مشترک با آنکارا، برای دور کردن کُردها از مرز ترکیه
دوشنبه 18 شهريور 1398 - 12:12

سخنگوی آمریکایی ائتلاف ضد داعش گفت که گشت‌زنی مشترک با ترکیه در منطقه امن واقع در شمال سوریه با هدف دور کردن شبه‌نظامیان کُرد از مرزهای ترکیه است اما همکاری واشنگتن با آنها ادامه می‌یابد.

العالم - آمریکا

بعد از تهدیدها و اصرارهای مکرر آنکارا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به بهانه دور کردن شبه‌نظامیان کُرد از مرزهای جنوبی این کشور، نظامیان ترکیه و آمریکا روز گذشته (یکشنبه) اولین گشت مشترک در این منطقه را اجرا کردند.

سرهنگ «مایلز کاگینز» سخنگوی ائتلاف بین‌الملل موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا، درباره این گشت‌زنی مشترک با ترکیه گفت: «گشت‌زنی امروز باعث حفظ امنیت در داخل منطقه [امن شمال سوریه] شده و تعهد ما برای برطرف کردن نگرانی‌های امنیتی موجه ترکیه را نشان داد».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» کاگینز با صدور بیانیه‌ای بدون توضیح دادن درباره زمان یا نحوه عقب‌نشینی داوطلبانه شبه‌نظامیان کُرد از مناطق شمالی سوریه، اظهار داشت که هدف از عملیات گشت‌زنی مشترک،‌دور کردن یگان‌های مدافع خلق (YPG) از مرز ترکیه است.

وی اما برخلاف خواست آنکارا مبنی بر لزوم قطع حمایت‌های واشنگتن از شبه‌نظامیان کُرد، تأکید کرد که ائتلاف آمریکایی و نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) برای شکست دادن کامل گروه تروریستی داعش به همکاری ادامه خواهند داد.

وزارت دفاع ترکیه نیز درباره عملیات مشترک با آمریکا در منطقه امن اعلام کرد که گشت‌های زمینی و هوایی طی چند روز آینده نیز ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که اختلافات ترکیه و آمریکا بر سر ماهیت منطقه امن در شمال سوریه هنوز هم مشخص و پابرجاست. «رجب طیب اردوغان»‌ رئیس‌‌جمهور ترکیه روز گذشته گفته بود ایجاد این منطقه امن به‌خاطر نگرانی‌های امنیتی آنکارا نیست بلکه واشنگتن آن را در اصل برای حمایت از شبه‌نظامیان کُرد ایجاد کرده است.

آمریکا و ترکیه اخیرا به توافق رسیده‌اند تا برای محقق کردن درخواست‌های آنکارا برای دور کردن تهدید‌های تروریستی از مرزهای جنوبی خود، منطقه امنی در امتداد این مرزها با سوریه و به عمق ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر ایجاد شود و شبه‌نظامیان کرد از مرز دور شوند. «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز چندی پیش از آغاز به کار مرکز عملیات مشترک با آمریکا درباره منطقه امن در شمال سوریه خبر داد.

روز سه‌شنبه نیز سخنگوی شبه‌نظامیان کُرد سوری اعلام کرد در راستای توافق با آمریکا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه، این نیروها به زودی برخی از پایگاه‌ها و استحکامات خود در نزدیکی مرز ترکیه را جمع‌آوری می‌کنند.

فارس

پربیننده ترین خبرها