تحلیل روز/

دروغ های واشنگتن درباره صلح در يمن

دروغ های واشنگتن درباره صلح در يمن
يکشنبه 17 شهريور 1398 - 12:29

اخیرا ،اظهارات مسئولان آمریکائی درباره برگزاری مذاکرات با جنبش انصارالله برای متوقف کردن جنگ یمن و یافتن راهکارهای سیاسی برای بحران داخلی کشور، افزایش یافته است اما آیا  واشنگتن واقعا درصدد برقراری صلح واقعی در یمن است یا فقط در حال سر دادن شعارهای انتخاباتی و سوء استفاده از گرسنگی یمنی هاست؟

العالم - آمریکا

اظهارات آمریکائی ها درباره عزم واشنگتن برای برقراری صلح در یمن تکراری است به گونه ای که کانال های ارتباطی را با انصارالله درباره این موضوع بازکرده اند که آخرین اظهارات نیز متعلق به دیوید شینکر معاون وزیر امور خارجه آمریکائی در مسائل خاور نزدیک در سفر به عربستان سعودی بود که در آنجا گفته بود کشورش به منظور یافتن راهکاری که مورد پذیرش دو طرف درگیری باشد، مذاکراتی با حوثی ها برگزار می کند.

شینکر در اظهارات مطبوعاتی خود گفت: تمرکز آمریکا بر پایان دادن جنگ در یمن است و کشورش هم اکنون درصدد یافتن راه کاری برای درگیری است که مورد پذیرش دو طرف باشد.

روزنامه آمریکائی وال استریت ژورنال نیز چندین روز گذشته در گزارش های مطبوعاتی خود اعلام کرد آمریکا درصدد زمینه سازی برای مذاکرات مستقیمی با انصارالله است.

برخی منابع مطبوعاتی امریکا نیز به نقل از "مارتین گریفیتس" نماینده سازمان ملل در یمن اعلام کردند واشنگتن به دنبال ارائه طرح صلحی برای جنگ یمن است و از تلاش هایش برای پایان دادن به جنگ و یافتن راهکارهای سیاسی برای این بحران حمایت می کنند.

بسیاری از ناظران معتقدند این اقدام آمریکا پس از افزایش حملات موشکی و پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن در ماه های اخیر علیه عربستان سعودی و هدف گیری پایگاه های حیاتی و استراتژیک آنان در عمق عربستان است.

آمریکا این وضعیت را در دیدار با خالد بن سلمان که چندین روز گذشته به آمریکا سفر کرده بود بررسی کردند. برخی منابع آمریکائی اعلام کردند بن سلمان به توقف تجاوزات یمن تمایل دارد و از دولت ترامپ در این خصوص کمک خواسته است.

مردم یمن معتقدند، آمریکا شریک این جنگ و بلکه مدیریت آن را بر عهده دارد و اعلان جنگ به یمن از طرف سعودی ها؛ از واشنگتن در سال 2015 صادر شد و این جنگ فقط از واشنگتن متوقف می شود اما بسیاری از گروه های سیاسی و در راس آنان انصارالله به امریکا و مذاکره با آنان اعتمادی ندارند زیرا واشنگتن یکی از طرف های مهم شرکت کننده در این جنگ است کما اینکه واشنگتن در طول 5 سال گذشته دست به فریب سیاسی و تشدید جنگ و محاصره یمن زد زیرا این جنگ افزایش معاملات تجاری و اقتصادی با عربستان و امارات و در نتیجه فوائد اقتصادی و نظامی زیادی برای واشنگتن دارد.

اقدام جدید دولت ترامپ ، اولین مورد نیست بلکه مقامات امریکائی و در راس انان جان کری وزیر خارجه پیشین امریکا تماس هایی با گروه های یمنی داشتند، دولت اوباما نیز درصدد پیش بردن طرحی موسوم به طرح کری برای توقف جنگ بودند اما خیلی سریع با شکست روبرو شد و به نتیجه نرسید زیرا امریکا بدان توجه نکرد و برای اجرایی کردن آن تلاش نکرد زیرا هدف آمریکا در آن زمان حمایت از ادامه جنگ و محاصره بود.

انصارالله نیز نسبت به تلاش های جدید امریکا تردید دارد ، "عبدالملک العجری" عضو هیات مذاکره کننده گفت در صورتی که دولت صنعا به مذاکره با آمریکا تن دهد این نیز بخشی از جنگ یمن خواهد بود.

وی اظهار کرد مردم یمن به درخواست های آمریکا برای مذاکره تردید و در جدی بودن آن شک دارند.

وی تاکید کرد اظهارات امریکا شاید برای انگیزه های انتخاباتی یا برهم زدن معادلات منطقه باشد و آمریکا مسئول حمله به یمن و جنایت ها در حق مردم یمن است.

آمریکا معتقد است ادامه حمله به یمن منبعی برای تامین اعتبار این کشور از طریق قراردادهای تسلیحاتی اش است .

برخی فعالان یمنی نیز در شبکه های اجتماعی، کمپین تبلیغاتی راه انداخته و به نقش امریکا در جنگ یمن با برچسب امریکا علیه صلح اشاره کرده اند.

این فعالان تاکید کردند اظهارات امریکا، مانور و تبلیغاتی برای خوب جلوه نشان دادن چهره امریکاست. واشنگتن با برقراری صلح در یمن مخالف است .

جنگ یمن بر اساس گزارش های سازمان ملل، بزرگترین فاجعه جهان است.

عبدالرحمن راجح

پربیننده ترین خبرها