اعلام نتایج دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری تونس؛

راهیابی «نبیل القروی» و «قیس سعید علی» به دور دوم انتخابات/مخالفت «سعید» با هر گونه ائتلاف با احزاب

راهیابی «نبیل القروی» و «قیس سعید علی» به دور دوم انتخابات/مخالفت «سعید» با هر گونه ائتلاف با احزاب
سه شنبه 26 شهريور 1398 - 19:11

کمیته عالی مستقل انتخابات تونس نتایج دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد که طبق آن هیچ کدام از نامزدها نتوانست اکثریت آرا را از آن خود کند.

العالم - تونس

هیأت عالی مستقل انتخابات تونس امروز (سه‌شنبه) در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که از میان هفت میلیون واجد شرایط، بیش از چهار میلیون در انتخابات شرکت کرده‌اند.

به گزارش شبکه الجزیره، بنا بر اعلام این کمیته «نبیل القروی» با ۱۵.۶ درصد از آرا و «قیس سعید علی با ۱۸.۷ درصد آرا به دور دوم راه یافتند.

همچنین «عبدالفتاح مورو» با ۱۲.۹ درصد، از جنبش اسلامی «النهضه» از شمار افرادی است که از راهیابی به دور دوم باز مانده‌اند. «المنصف المرزوقی» رئیس‌جمهور اسبق تونس نیز تنها توانسته سه درصد آراء را کسب کند. او پیش از این شکست خود را در انتخابات پذیرفته بود.

دور دوم انتخابات قرار است پیش از ۱۳ اکتبر آتی (۲۱ مهر) برگزار شود.

انتخابات ریاست‌جمهوری این دوره، یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ تونس و دومین انتخابات پس از انقلاب سال ۲۰۱۱ محسوب می‌شود. «محمد باجی قائد سبسی» رئیس‌جمهور سابق این کشور در سوم مرداد گذشته در سن ۹۲ سالگی درگذشت.

اما درباره «قیس سعید» که بیشترین شانس را برای پیروزی نهایی در دست دارد؛ باید گفت که او به عنوان نامزد ضد صهیونیستی شناخته می‌شود. او پیش از این گفته بود: «هر کس با دشمن اسرائیلی تعامل می‌کند، خائن است و خیانت او نیز خیانت بزرگی است که بایستی مؤاخذه شود و اگر دستگاه قضایی امروز او را مؤاخذه نکند فردا ملت او را مؤاخذه خواهد کرد.»

انقلاب مشروع

قیس سعیّد ۶۱ ساله که موفق شده بیشترین آراء انتخابات را از آن خود کند، در نخستین واکنش به نتایج انتخابات، گفت که رأی‌دهندگان «انقلاب مشروع» در چارچوب قانون اساسی را رقم زدند که حاوی پیام روشن و جدیدی است و آن اینکه «ملت خواهان چیز جدیدی است».

وی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه افزود که همانند دیگر نامزدهای انتخاباتی اقدام به تبلیغات انتخاباتی کلاسیک نکرده بلکه سعی کرده ابزارهای قانونی برای تحقق آرزوها و خواسته‌های جوانان را تشریح کند.

سعید پیشتر گفته بود که برای تحقق خواسته‌های انقلاب و وفاداری به شهدای تونس تلاش خواهد کرد.

او همچنین تأکید کرد که سعی می‌کند دولت قانون اصل و اساس اداره امور کشور باشد.

طبق گزارش شبکه الجزیره، سعید در حالی بیشترین آراء را کسب کرده است که تا پیش از برگزاری انتخابات نام او به عنوان رقیب جدی در رقابت‌های انتخاباتی در مقابل نامزدهایی چون عبدالفتاح مورو، یوسف الشاهد و عبدالکریم الزبیدی مطرح نبود.

سعید همچنین گفته است که قصد ایجاد هیچ گونه ائتلافی با هیچ حزبی را ندارد.

وی گفت: «ائتلاف با احزاب سیاسی و یا با یک حزب وجود ندارد.»

ضرورت توجه به اوضاع اجتماعی و مسئله فقر

قرار گرفتن «نبیل القروی» در مرتبه دوم انتخابات، بیانگر ضرورت توجه به اوضاع اجتماعی و مسئله فقر در تونس است.

این در حالی است که القروی در تاریخ ۲۳ آگوست به اتهام پولشویی و فرار مالیاتی بازداشت شده و در زندان بسر می‌برود.

القروی در سال‌های اخیر به دلیل انجام فعالیت‌های خیریه، طرفداران زیادی در میان قشر فقیر پیدا کرده است.

«محمد الهادی الجبالی» فعال سیاسی در این باره می‌گوید که «مردم تونس القروی را منجی اجتماعی می‌دانند.»

مورو: مسئولان تونس پیام‌های انتخابات را درک کنند

بنابر گزارش خبرگزاری تونس، عبدالفتاح مورو نامزد حزب اسلام‌گرای النهضه با اذعان به شکست در انتخابات گفت که نتایج درخشانی در این رقابت انتخاباتی کسب کرد و از رأی‌دهندگان تشکر می‌کند.

وی افزود که همه سیاستمداران و احزاب بایستی به پیام‌های شهروندان در این انتخابات توجه کرده و آن را درک کنند.

طبق گزارش وبگاه «عربی ۲۱»، «راشد الغنوشی» رئیس جنبش النهضه تونس نیز تأکید کرد که این جنبش در دور بعدی انتخابات از نامزد منتسب به جریان انقلاب حمایت خواهد کرد.

وی اشاره کرد که شورای مشورتی حزب النهضه درباره مرحله انتخابات تصمیم‌گیری خواهد کرد و البته این حزب در دور بعدی بی‌طرف نخواهد بود.

پربیننده ترین خبرها