وزیر خارجه بحرین اختلافات مرزی با قطر را نبش قبر کرد

وزیر خارجه بحرین اختلافات مرزی با قطر را نبش قبر کرد
چهارشنبه 27 شهريور 1398 - 17:57

سخنان وزیر خارجه بحرین درباره اختلافات مرزی با قطر که در سال ۲۰۰۰ حل‌وفصل شد، انتقاد کاربران و تمسخر آن‌ها را به دنبال داشت.

العالم - بحرین

«خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین که کشورش سه سالی است با قطر قطع رابطه کرده است، بار دیگر اختلافات مرزی بحرین و قطر در سال ۱۹۳۷ را مطرح کرد.

آل خلیفه در مصاحبه با شبکه عربی «بی‌بی‌سی»، اختلافات مرزی بحرین و قطر در سال ۱۹۳۷ را که در نهایت با رأی دادگاه لاهه در سال ۲۰۰۰ حل‌وفصل شد، مطرح کرد و گفت که «بحرین از حق خود در شبه‌جزیره قطر» چشم‌پوشی نکرد.

وی مدعی شد که «قطر در ارتباط با موضوع اختلافات مرزی با بحرین، ۸۳ سند جعلی به دادگاه لاهه ارائه کرد تا حق منامه را پایمال کند».

وزیر خارجه بحرین در سال ۱۹۹۱ به عنوان نماینده کشورش در جریان رسیدگی به اختلافات مرزی بحرین و قطر، در دادگاه لاهه حاضر شده بود.

وزیر خارجه بحرین همچنین قطر را به توطئه علیه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس متهم کرد و گفت: «قطر علیه ملک عبدالله بن عبدالعزیز شاه سابق عربستان، امارات و حتی کویت توطئه کرد، قطر به معاهدات و توافقنامه‌های امضا شده با کشورهای حاشیه خلیج(فارس) پایبند نبوده است».

این سخنان وزیر خارجه بحرین و مطرح کردن اختلافات مرزی با قطر موجب تمسخر وزیر و انتقاد از او در شبکه‌های اجتماعی شد به خصوص که این اختلافات چندین سال قبل در دادگاه لاهه حل شد.

طبق گزارش وبگاه «عربی ۲۱»، «یاسر ابوهلاله» مدیر سابق شبکه الجزیره در صفحه توئیتر خود نوشت: «وزیر خارجه بحرین همان کار سعود القحطانی در گذشته را انجام می‌دهد؛ شورش علیه قطر و استمرار فشار رسانه‌ای بر آن. از حقوق تاریخی سخن می‌گوید... صدام نیز در مورد کویت از این سخنان می‌گفت که ممکن است هاشمیان در حجاز، یمن در عسیر و حتی ایران درباره بحرین بزند...!»

کاربر دیگری نیز نوشت: «همچنان در توهم خود بمان... تو بهتر است که در کشور خودت حاکمیت داشته باشی».

از خرداد سال ۱۳۹۶ چهار کشور عربی (عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر) روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده و تمامی گذرگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی را به روی این کشور بسته‌اند.

این کشورها فهرستی از ۱۳‌ خواسته خود را به عنوان شروط ازسرگیری روابط با دوحه ارائه کرده‌اند که از جمله آن کاهش روابط با ایران، توقف حمایت از حماس و اخوان‌المسلمین است.

فارس

پربیننده ترین خبرها