نظرکده/

عرض اندام اردوغان از شعار تا واقعیت؛ سرنوشت منطقه امن چه خواهد بود؟

عرض اندام اردوغان از شعار تا واقعیت؛ سرنوشت منطقه امن چه خواهد بود؟
شنبه 30 شهريور 1398 - 20:33

رییس جمهور ترکیه تهدید کرد در صورتی که با واشنگتن به نتیجه ای نرسد، نقشه خود درباره منطقه امن را طی دو هفته آینده عملی خواهد کرد؛ وی همچنین از کشورهای اروپایی خواست تا به منظور بازگرداندن بیش از 3 میلیون پناهنده سوری به شمال سوریه از او حمایت کنند.

العالم ـ نظرکده

تهدید های اردوغان برای اجرایی کردن نقشه منطقه امن در سوریه طی دو هفته آتی چگونه به پایان خواهد رسید؟

اقدام واشنگتن در ارسال سلاح به نیروهای کرد به بهانه مبارزه با داعش به چه معناست؟

ناظران بر این باورند که اردوغان عادت کرده که برای فرار از بحران های داخلی و حزبی خود به مسائل خارجی و مساله سوریه روی آورد.

ناظران می گویند که سخن از ارسال 3 میلیون آواره سوریه ای به شمال سوریه فقط برای باج گیری از غرب است. اردوغان تهدید می کند اگر غرب منطقه امن در سوریه را نپذیرد پناهندگان سوری را به اروپا ارسال خواهد کرد. اما گره اصلی در این نقشه این است که "آیا امریکا با این نقشه موافقت خواهد کرد"؟ و آیا اردوغان برای اجرای این نقشه از استقلال کافی برخوردار است؟

برخی دیگر از ناظران نیز بر این باورند که تهدیدهای اردوغان مبنی بر اجرای نقشه ترکیه در ایجاد منطقه امن فقط باج گیری از غرب است.

آنها می گویند که ترکیه رفتارهای دوگانه ای دارد؛ در صورتی که به شدت در تنگنا قرار گرفته است. آنکارا سعی می کند از یک سو وقت کشی کند و از سوی دیگر می کوشد تا وانمود کند که کشوری بزرگ در منطقه است و می تواند به صورت مستقل عمل کند.

ناظران نیز تاکید می کنند که طرح ترکیه محکوم به شکست است. زیرا علاوه بر غربی ها و امریکا، روسیه نیز اجازه نمی دهد که این طرح اجرایی شود؛ زیرا مسکو و تهران بر این باورند که تنها راه حل برای مساله سوریه، بازگرداندن تمام خاک سوریه به آغوش دولت سوریه است.

برخی دیگر از ناظران نیز خاطرنشان کردند که اردوغان با این تهدیدها می خواهد از غرب باجگیری کند در حالی که وی بدون موافقت امریکا نمی تواند حتی یک گام بردارد.

آنها می گویند که طرح اردوغان درباره منطقه امن فقط یک اهرم فشار است که رییس جمهور ترکیه تلاش می کند تا از طریق آن دیدگاه خود درباره شمال سوریه را تحمیل کند؛ اما امریکا که از اردوغان نفرت دارد و خود را ناچار می بیند تا با اردوغان و سیاست هایش کنار بیاید؛ در خصوص مساله شمال سوریه با او همراهی نمی کند.

دیدگاه های بسیاری درباره هدف واقعی اردوغان از این تهدیدات مطرح شده است؛ بسیاری بر این باورند که این تهدیدات، تهدیداتی توخالی برای اعمال فشار بر غرب وآمریکاست. حال نظر شما چیست؟

به نظر شما...

آیا اردوغان تهدیدات خود در خصوص منطقه امن را عملی خواهد کرد؟

نقشه اردوغان درباره منطقه امن چگونه خواهد بود؟

واکنش آمریکا در صورت اجرایی کردن نقشه ترکیه چه خواهد بود؟

پربیننده ترین خبرها