تحلیل روز؛

دو راه پیش سعودی؛ جنگ در خانه یا پذیرش طرح صلح یمن

دو راه پیش سعودی؛ جنگ در خانه یا پذیرش طرح صلح یمن
دوشنبه 1 مهر 1398 - 10:36

تازه ترین و مهمترین تحول در عرصه یمن، ارائه طرحی از سوی "مهدی المشاط" رئیس شورای عالی سیاسی یمن، مبنی بر توقف مشروط حملات یمنی ها به عربستان است که به نظر می رسد در برهه کنونی ارائه این طرح نقشی تعیین کننده در تحولات یمن دارد.

العالم - تحلیل روز

المشاط به تازگی از توقف مشروط حملات موشکی و پهپادی به عربستان سعودی خبر داد و اعلام کرد: "ما توقف حملات موشکی و پهپادی به عربستان را اعلام می کنیم و امیدواریم که پاسخ مشابه و یا بهتری را دریافت کنیم. اگر عربستان با این طرح موافقت نکند و بمباران را از سربگیرد، ما حق واکنش را برای خود محفوظ خواهیم دانست. ما منتظر اعلام اقدام مشابه از سوی عربستان مبنی بر توقف تمام اشکال حملات هوایی و زمینی به یمن هستیم."

طرح صلح مشروط یمنی ها درست در زمانی ارائه و اعلام شد که بر اساس اظهارات متخصصان حوزه نظامی، یمن در این عرصه دست برتر را دارد و دستاوردهای قابل توجهی را در عرصه میدانی به دست آورده و توانسته حملات متعدد را علیه زیرساخت های حیاتی سعودی انجام دهد، تازه ترین آن حمله به تاسیسات آرامکو بود که بازتاب های مختلفی را در سطح بین المللی برجا گذاشته است، بنابراین طرح صلح یمن این بار از موضوع قدرت ارائه شده است نه از موضع ضعف.

تمام نشانه ها حاکی از آن است که صنعا خواستار صلح است نه جنگ و حمله به عربستان با هدف تنش زایی انجام نمی گیرد بلکه هدف اصلی حمله به عربستان، اعمال فشار علیه ریاض برای توقف حملات به یمن است، چنانچه پیشتر نیز شاهد ارائه چنین طرح هایی از سوی صنعا بودیم، از جمله طرحی که محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلابی یمن در سال 2018 برای توقف حملات علیه عربستان ارائه کرد، همچنین پیشنهادات مبتنی بر آتش بس که صنعا در خلال مذاکرات ظهران و مذاکرات کویت در سال 2016 ارائه کرد اما به دلیل عدم پایبندی ائتلاف ضد یمن و نقض همه توافقات آتش بس از سوی این ائتلاف، عمر این طرح های پیشنهادی نیز دیری نپاییده است.

اهمیت طرح اخیر صلح یمن در این مسئله نهفته است که این طرح به دست ریاست شورای عالی سیاسی یمن که هم اکنون قدرتمندترین سازمان حاکم در این کشور است ارائه شده و در بردارنده نکات مهمی است از جمله عفو عمومی در حق کسانی که پیشتر به صفوف دشمن پیوسته بودند اما دچار ندامت شده و به کشور بازمیگردند، همچنین دعوت از همه گروهها برای پیوستن به مذاکرات جدی که با حمایت عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن همراه است.

این طرح همچنین در سطح بین المللی با استقبال گسترده ای مواجه شد، چنان که «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در امور یمن ضمن استقبال از این طرح بر اهمیت استفاده از این فرصت و پیشبرد طرح های لازم برای توقف خشونت و حملات نظامی تاکید و اعلام کرد اجرایی شدن این طرح که نشان دهنده حسن نیت انصارالله است، بمثابه پیامی است برای پایان بخشیدن جنگ یمن.

طرح یمن نشانه آشکاری است بر اینکه صنعا خواستار صلح است و تمام بهانه جویی ها و مانع تراشی ها در مسیر روند سیاسی تحقق صلح را در نطفه خفه می کند و در عرصه بین المللی نیز با کنار زدن موانع به خوبی آشکار می کند که در پرونده یمن کدام گروه است که واقعا با جنگ طلبی بر سر تحقق صلح مانع تراشی می کند.

در همین حال شاهد آن بودیم که ریاض در پاسخ به این طرح فرصت را مغتنم نشمرد و به حملات موشکی خود علیه مناطق مختلف یمن ادامه داده و اقدامات ریاض نشان می دهد که تاکنون از این فرصت جهت پایان دادن به جنگ یمن استفاده نکرده است و این بدان معنی است که در صورت تداوم حملات ریاض و همپیمانانش آتش بس یک جانبه ملغی خواهد شد و تحولات خطرناکی در منطقه رخ خواهد داد که کشورهای عضو ائتلاف یمن بیشترین آسیب را از این تحولات خواهند دید و واکنش صنعا بسیار دردناک خواهد بود.

با مرور کارشکنی ریاض و همپیمانانش در توافقات پیشینین، روند طرح صلح و سرنوشت جنگ یمن هم اکنون در هاله ای ابهام است، به نظر می رسد این مساله مداخله جدی از سوی سازمان های بین المللی را می طلبد و طرف های بین المللی که اغلب اوقات مواضع یکسانی در قبال ظالم و مظلوم دارند باید موضع آشکار و جدی را در این خصوص اتخاذ کنند.

علی الذهب - العالم

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها