افشاگر معروف مصری بار دیگر مردم را به تظاهرات گسترده فراخواند

افشاگر معروف مصری بار دیگر مردم را به تظاهرات گسترده فراخواند
سه شنبه 2 مهر 1398 - 19:35

«محمد علی» در ویدئوی جدید خود از مردم مصر خواسته است تا روز جمعه در تمامی استان‌ها به خیابان‌ها آمده و کناره‌گیری عبدالفتاح السیسی را فریاد بزنند.

العالم - مصر

«محمد علی» دلال و هنرمند مصری مقیم اسپانیا، بار دیگر در ویدئویی مردم این کشور را به تظاهرات سراسری و گسترده در روز جمعه آتی دعوت کرد.

به نوشته پایگاه خبری عربی ۲۱، او به صراحت در این ویدئو از مردم خواست تا کناره‌گیری السیسی را در تظاهرات خود مطالبه کنند. او با اشاره به برخورد نیروهای امنیتی با تظاهرات کنندگان در استان «سوئز» خطاب به وزیر کشور مصر گفت: «تو فرد غیرمحترمی هستی؛ آیا دلیل این اقدام دستوراتی بود که به تو رسیده است؟ اگر با تظاهرات کنندگان به خوبی برخورد نکنید، به زودی بدون هیچ گونه رحمی از شما انتقام خواهیم گرفت.»

او تأکید کرد که ترس مردم مصر ریخته است و آنها از کسی هراس ندارند. او گفت که از این پس هر فردی به شهروندان تعدی بکند، محاکمه خواهد شد و هر فردی به قتل مردم دست بزند اعدام می‌شود.

«محمد علی» ابراز امیداواری کرد که وزرای دفاع و کشور مصر خویشتنداری کرده و نیروهایشان را در مقابل مردم قرار ندهند. او با تأکید بر مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات، در خصوص درگیری میان پلیس و مردم هشدار داد و از نیروهای امنیتی نیز خواست تا از دستورات سرکوبگرانه سرپیچی کنند.

افشاگر معروف مصری گفت که السیسی باید تا روز جمعه کناره‌گیری کند و در غیر این صورت مردم همچون «طوفان» هر چیزی که مقابلش بایستد را از بین خواهد برد. او با اشاره به واگذاری جزایر «تیران» و «صنافیر» به عربستان سعودی، گفت که السیسی خائن است.

«محمد علی» همچنین از سفر خود به مصر در صورت عدم کناره‌گیری السیسی در روز جمعه خبر داد و خواستار حمایت مردم از خود شد. او گفت که السیسی به آمریکا رفته تا حمایت‌های لازم را از ترامپ برای بقای خود دریافت کند.

این افشاگر مقیم اسپانیا در ادامه مدعی شد که دولت مصر قصد ترور او را دارد اما دولت اسپانیا از او حمایت امنیتی می‌کند.

بازداشت گسترده احزاب مخالف

در همین حال منابعی در حزب «الاستقلال» مصر از بازداشت گسترده رهبران این حزب در دو روز گذشته خبر دادند و گفت که تا کنون ۱۵ تن از رهبران و اعضای این حزب بازداشت شده‌اند.

به گفته این منابع به عربی۲۱، «مجدی قرقر» دبیرکل حزب نیز در میان بازداشت شدگان حضور دارد. حزب «الاستقلال» روز یکشنبه گذشته به عنوان اولین حزب مصری از مردم خواست تا امروز (سه‌شنبه) به خیابان‌ها بیایند.

در کنار این حزب، دو حزب دیگر «سوسیال دموکرات مصر» و «سوسیالیست‌های انقلابی» نیز روز شنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای اعتراضات مردمی علیه السیسی را تأیید کرده و خواستار اصلاحات و برون رفت از فضای بسته سیاسی و توجه به خواسته‌های معیشتی مردم شدند.

طبق آخرین آمار نیروهای امنیتی مصری تا کنون بیش از ۶۵۰ نفر را در روزهای گذشته بازداشت کرده‌اند.

تظاهرات علیه السیسی از روز جمعه گذشته آغاز شده و به دعوت احزاب سیاسی قرار است در روزهای آتی نیز ادامه یابد.

اعتراضات پس از آن آغاز شد که فردی به نام «محمد علی» تاجر و هنرمند مصری که می‌گوید سال‌ها با ارتش مصر همکاری کرده و اکنون در اسپانیا به سر می‌برد؛ ویدئوهایی از ساخت کاخ‌های بزرگ ریاست‌جمهوری و همینطور فساد درون ارتش و خانواده السیسی منتشر کرد و سه‌شنبه گذشته برای اولین بار مردم را به تظاهرات در روز جمعه فراخواند.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها