چرا کسی در طرح فروش خودرو‌های سایپا شرکت نمی‌کند؟

چرا کسی در طرح فروش خودرو‌های سایپا شرکت نمی‌کند؟
سه شنبه 2 مهر 1398 - 20:58

طرح‌های فروش خودرو رونق سابق را از دست داده اند دیگر خبری از تمام شدن ظرفیت در ثانیه‌های اول شروع ثبت‌نام نیست و بعد از گذشت چند روز از آغاز طرح‌ها همچنان می‌توان برای ثبت‌نام آن‌ها اقدام کرد.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

با از دست رفتن رونق طرح های فروش خودرو و به ویژه پایین آمدن اقبال مشتریان به شرکت در طرح‌های فروش خودرو‌های سایپا در این گزارش دلایل احتمال کاهش استقبال از این طرح‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

روز‌های کاری هفته رو به پایان است و همچنان خودرو‌های سایپا که در طرح‌های فروش عرضه شده‌اند، خریدار ندارند. همین چند ماه پیش بود که خیلی‌ها پای سیستم منتظر می‌ماندند تا به محض آغاز طرح فروش، ثبت نام کنند و این طرح‌ها در همان دقایق اولیه به پایان می‌رسید، اما حالا دیگر دوران رونق طرح‌های فروش سر آمده و با اینکه چند روز از آغاز طرح فروش فوری و اعتباری خودرو‌های سایپا می‌گذرد، اما همچنان این طرح‌ها ادامه دارد و ظرفیتشان تکمیل نشده. طرح‌های فروش خودرو‌های سایپا هر هفته شنبه آغاز می‌شود و این چندمین هفته است که با وجود گذشت چند روز از آغاز طرح‌ها، همچنان ظرفیت آن‌ها تکمیل نمی‌شود. اتفاقی که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما می‌توان دلیل اصلی آن را شرایط عجیب و غریب این طرح‌های فروش دانست که برای مشتری آنچنان به صرفه به نظر نمی‌رسد.

پنج دلیل احتمالی برای کاهش استقبال از طرح‌های فروش خودروهای سایپا

نگاهی به شرایط عجیب و غریب فروش خودرو‌های سایپا می‌تواند تا حد زیادی قضیه را برایمان روشن کند. این شرایط باعث شده خرید خودرو‌های سایپا از بازار و از دست دلال‌ها صرفه بیشتری برای مصرف‌کننده داشته باشد. چراکه در صورت شرکت در طرح‌های فروش خودرو‌های سایپا باید زیربار شرایط عجیب و غریب آن برود.

۱- پیش‌پرداخت ۹۰ درصدی در طرح‌های فروش اقساطی

اسمش فروش اعتباری است و در نگاه اول وقتی چشمتان به سه قسط چهار ماهه می‌افتد، فکر می‌کنید با یک فروش اقساطی روبرو هستید، اما اینطور نیست. اقساط صرفا ۱۰ درصد قیمت خودرو‌های سایپا را تشکیل می‌دهند و ۹۰ درصد هزینه را باید همان اول کار پرداخت کنید. برای مثال خرید اقساطی تیبا صندوق‌دار رینگ فولادی با قیمت ۴۳ میلیون و ۴۴۳ هزار تومان، مبلغی معادل ۳۹ میلیون و ۴۲۸ هزار تومان پیش پرداخت لازم دارد. همچنین پیش‌پرداخت برای خرید اقساطی تیبا رینگ آلومینیومی که ۴۶ میلیون و ۴۴۳ هزار تومان است، مبلغی معادل ۴۲ میلیون و ۴۲۸ هزار تومان در نظر گرفته شده.

۲- نرخ بهره ۲۱ درصدی برای طرح‌های فروش اقساطی

طرح فروش اقساطی خودرو‌های سایپا شامل سه فقره چک با فاصله چهار ماه است که اگر ارقام آن را با هم جمع کنیم، می‌بینیم سایپا برای تسهیلات پنج میلیونی که در این طرح در نظر گرفته، نرخ بهره ۲۱ درصدی می‌گیرد. برای مثال در مورد طرح فروش اقساطی تیبا صندوق‌دار، مبلغ هر کدام از این سه چک رقمی معادل یک میلیون و ۹۸۷ هزار تومان است که نشان می‌دهد شما با احتساب ۸۶ هزار تومان کارمزد اول کار، به جای پنج میلیون تومان باید رقمی حدود پنج میلیون و ۹۶۱ هزار تومان به سایپا برگردانید! به عبارتی سایپا برای این پنج میلیون تومان مابه تفاوت، حدود یک میلیون و ۴۷ هزار تومان، معادل سالانه ۲۱ درصد سود می‌گیرد!

۳- گارانتی یک میلیونی اجباری در طرح‌های فروش اقساطی

اگر خودرو‌های سایپا را به صورت اقساطی بخرید، باید زیربار گارانتی اجباری آن بروید که هزینه آن در قیمت خودرو محاسبه نشده و هزینه بیشتری به مشتری تحمیل می‌کند. از آنجا که مالکیت این خودرو‌ها تا پایان تسویه در اختیار کارخانه باقی می‌ماند، برای همین گارانتی پایه به صورت اجباری در نظر گرفته شده که هزینه آن حدود یک میلیون تومان است.

۴- نبود امکان تسویه حساب و دریافت سند خودرو تا یک سال

شاید فکر کنید می‌توانید همان لحظه که خودرو را تحویل گرفتید، از شر اقساط آن خلاص شوید و سند خودرو را به نام خودتان کنید، در حالی که این امکان برای خریدار فراهم نیست. هرچند این مورد می‌تواند یک نکته مثبت به حساب بیاید. چراکه در چنین شرایطی دلال‌ها نمی‌توانند تا یک سال ماشینی که خریده‌اند را بفروشند.

۵- تاخیر ۳۰ روزه یا حتی بیشتر در تحویل خودرو

سایپا چه در طرح‌های فروش فوری و چه در طرح‌های فروش اقساطی، خودرو‌ها را ۳۰ روز بعد به مشتریان تحویل می‌دهد. تازه این در حالی است که سایپا خوش‌قولی به خرج دهد و سر موقع به تعهداتش عمل کند. بعضا شنیده می‌شود که سایپا در ایفای تعهداتش ضعیف است و حتی خودرو‌های فروش فوری هم با کلی تاخیر به مشتریان تحویل داده می‌شود. موردی که باعث شده خیلی از مشتریان این کارخانه با بی‌اعتمادی به طرح‌های فروش فوری نگاه کنند و برای همین کمتر کسی به ثبت نام در طرح‌های فروش خودرو‌های سایپا رغبت داشته باشد.

خرید سراتو، پراید و تیبا از بازار به‌صرفه‌تر است یا کارخانه؟

مقایسه قیمت‌های تمام شده خودرو‌های سایپا در طرح‌های فروش با قیمت آن‌ها در بازار نشان می‌دهد، خرید این خودرو‌ها از بازار صرفه اقتصادی بیشتری دارد. حتی برای مشتری‌های واقعی که قصد فروش خودرو را ندارند. برای مثال قیمت سراتو ۲۰۰۰ در طرح‌های فروش ۲۹۵ میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود و این خودرو حداقل ۳۰ روز بعد به مشتری تحویل داده می‌شود، در حالی که می‌توان با ۱۱ میلیون هزینه کمتر، کیا سراتو را به صورت نقدی از بازار خرید. چراکه قیمت روز سراتو در بازار ۲۸۴ میلیون تومان است. دیگر خودرو‌های سایپا هم طوری در طرح‌های فروش اقساطی قیمت‌گذاری می‌شوند که مجموع پرداختی شما در یک سال، تفاوت زیادی با قیمت این محصولات در بازار نخواهد داشت.

بنابر گزارش فرارو، برای مثال مجموع پرداختی شما به شرکت سایپا برای خرید تیبا صندوق‌دار رینگ فولادی رقمی حدود ۴۵ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان خواهد بود و این در حالی است که قیمت مصوب کارخانه تنها ۴۳ میلیون و ۴۴۳ هزار تومان است. این محصول در بازار به صورت نقدی با قیمت ۴۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. این مورد درباره پراید وانت هم صادق است. طوری که شرایط فروش سایپا قیمت تمام شده برای پراید وانت را به ۴۱ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان می‌رساند. درحالی که قیمت مصوب کارخانه برای این محصول ۴۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است و با ۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌توان آن را به صورت نقدی از بازار خرید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها