ترامپ و شبح برکناری؛ ملخک به دام افتاد!

ترامپ و شبح برکناری؛ ملخک به دام افتاد!
پنج‌شنبه 4 مهر 1398 - 10:32

با توجه به هزینه سیاسی گزاف برکناری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و سیطره نمایندگان جمهوری خواه بر مجلس سنا، نمایندگان دموکرات همواره از ورود به مقدمات برکناری ترامپ طفره می رفتند. در این بین نانسی پلوسی، رئیس حزب دموکرات بیش از دیگران در این مورد خویشتن داری و محافظه کاری نشان می داد. با این حال انتشار گفتگوی تلفنی ترامپ با "ولادیمیر زیلینسکی"، رئیس جمهور اوکراین نظر همه را عوض کرد.

العالم - آمریکا

مضمون گفتگوی تلفنی ترامپ و همتای اوکراینی اش که روز چهارشنبه توسط کاخ سفید منتشر شد نشان می دهد که ترامپ در این گفتگو خواستار انجام تحقیقات درباره جو بایدن، رقیب انتخاباتی خود شده است. وی در این مکالمه در 25 ژوییه گذشته به زیلینسکی گفت: "حرف و حدیث های زیادی درباره فرزند بایدن و اینکه بایدن سعی می کند مانع انجام تحقیقات شود، وجود دارد. مردم اطلاعات بیشتری در این باره می خواهند و خیلی خوب می شود اگر تحقیقاتی در این باره صورت گیرد".

به نظر می رسد که این بار دموکرات ها محافظه کاری را کنار گذاشته اند؛ بسیاری از آنها معتقدند که باید حقایق بیشتری را افشا و از این طریق، سناتورهای جمهوری خواه بیشتری را با خود همراه کنند؛ زیرا چنانچه ثابت شود ترامپ به سوگند وفاداری خود خیانت کرده است هیچ کس حاضر نمی شود موقعیت خود را فدای دفاع از ترامپ کند.

پیلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ضمن اعلام آغاز تحقیقات رسمی به منظور برکناری ترامپ، گفته است خلاصه گفتگوی تلفنی ترامپ با رئیس جمهور اوکراین نشان می دهد که شروع تحقیقات به هدف استیضاح ترامپ، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است چرا که رئیس جمهور با با این حرکت، سلامت انتخابات و احترام جایگاهی را که اشغال کرده زیر سئوال برده و امنیت ملی را به خطر انداخته است.

آدام شف، رئیس کمیسیون جاسوسی در مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده است که اقدامات اخیر ترامپ جرم محسوب می شود و می تواند به برکناری وی منجر شود؛ او وقتی که در برخورد با رئیس جمهور یک کشور دیگر این گونه از قدرت سوء استفاده می کند در واقع مرتکب خیانت در امانت شده است. شف می گوید که نمی توانسته آنچه را که در گفتگوی تلفنی دو رئیس جمهور می شنود باور کند.

این گفتگوی تلفنی بهانه خوبی برای تأدیب ترامپ به دست دموکرات ها داد؛ ترامپ سال هاست که با سیاست های غیر مسئولانه خود، آمریکا را دچار چالش و آن را از سوی حتی نزدیکترین متحدان اروپایی و آمریکای شمالی و حتی آسیایی اش منزوی کرده است؛ به خصوص با خروج از برجام به عنوان بزرگترین اشتباه خود، جایگاه آمریکا را به خصوص در میان کشورهای بزرگ عضو برجام متزلزل کرد.

ترامپ با ضربه ای که به آمریکا وارد کرد باعث شد این کشور به رغم برخورداری از امکانات و توانمندی های اقتصادی و نظامی و نفوذ در جهان، نتواند حتی متحد سنتی خود یعنی انگلیس را وادار به تبعیت از موضع این کشور در قبال ایران کند؛ حتی نتوانست یک ائتلاف هر چند ناچیز برای مقابله با ایران تشکیل دهد.

آمریکای ترامپ بیش از یک سال سعی کرد جهان را علیه ایران متحد کند و این کشور را به دست داشتن در حوادث امنیتی منطقه خلیج فارس متهم کرد اما نتوانست حتی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را علیه ایران با خود همسو کند و اکنون همه آمریکا را تنها عامل حوادث منطقه می دانند؛ آنها حوادث جاری در منطقه را نتیجه طبیعی سیاست های سلطه جویانه و قلدرمآبانه ترامپ می دانند.

از این گذشته ماجراهای ترامپ و تیره کردن روابط آمریکا با چین، روسیه، اروپا، ونزوئلا، کوبا، ترکیه، هند، پاکستان و غیره و غیره، همچنان ادامه دارد و هر بار که فصل جدیدی از بحران با کشور دیگر (معمولا متحدان آمریکا) باز می شود بلافاصله بعد از آن بحران های تازه تری به وجود می آیند. خروج وی از توافق ها و پروتکل های بین المللی، خود، بحث مفصل دیگری است.

در این بین تنها موضوعی که ترامپ به عنوان تنها نقطه درخشان کارنامه خود در طول مدت ریاست جمهوری به آن افتخار می کند، رونق اقتصادی است؛ نخبگان سیاسی آمریکا موفقیت ترامپ در زمینه اقتصاد را ناچیز و شکننده و بی دوام می دانند و معتقدند که این اقتصاد در آستانه ورشکستگی است و نشانه های این ورشکستگی از همین اکنون نمایان شده است؛ تمام ادعاهایی که درباره ایجاد فرصت های شغلی جدید مطرح شده است؛ در واقع حاصل دست درازی ترامپ به خزانه های عربستان و امارات است. این دو کشور حدود یک هزار میلیارد دلار پول سلاح و سرمایه گذاری به ترامپ داده اند تا در مقابل ترامپ از آنها در مقابل "دشمن" خیالی از آنها محافظت کند.

به نظر می رسد که ترامپ در نهایت در تله شخصیت بی مسئولیت و رفتارهای نامتعادل خود گیر افتاده است. او همیشه از این تله جان به در برده است اما این بار فرق می کند. شاید دیگر نتواند از این تله نجات یابد. ضرب المثل معروفی هست که می گوید: "یک بار جستی ملخک دو بار جستی ملخک آخر به دستی ملخک". او این بار با سوء استفاده از جایگاه خود سعی کرده است رئیس جمهور کشور دیگری را بنا بر منافع شخصی خود و به منظور حذف رقیب انتخاباتی به چالش بکشد!

همین اقدام زنگ خطر را برای ترامپ به صدا درآورده است؛ و او امروز بیش از هر زمان دیگری عصبانی و سردرگم است.

منيب السائح - العالم

پربیننده ترین خبرها