ترامپ افشاگر تماسش با زلنسکی را «فردی نزدیک به یک جاسوس» نامید

ترامپ افشاگر تماسش با زلنسکی را «فردی نزدیک به یک جاسوس» نامید
جمعه 5 مهر 1398 - 12:23

ترامپ در جلسه‌ای خصوصی با دیپلمات‌های آمریکایی گفت فردی که به افشاگر پرونده اوکراین‌گیت اطلاعات رسانده یک جاسوس است و چنین فردی مستحق اعدام است.

العالم - آمریکا

«دونالد ترامپ» افشاگر سخنانش با همتای اوکراینی اطلاعات را «فردی نزدیک به یک جاسوس» نامید و چنین اقدامی را «خیانت» نامید که می‌تواند مجازات اعدام را در پی داشته باشد.

به نوشته روزنامه «دیلی نیوز»، این سخنان ترامپ واکنش شماری از روسای کمیته‌های مجلس نمایندگان را در پی داشت. آن‌ها به ترامپ درخصوص «ارعاب شاهد» پرونده هشدار دادند.

ترامپ این اتهامات را در محفلی خصوصی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد عنوان کرد که مخاطب او دیپلمات‌های آمریکایی و خانواده‌هایشان بودند.

ترامپ در این جلسه گفت: «فردی که اطلاعات را به فرد افشاگر رسانده چه کسی است؟ چون به جاسوسی نزدیک است. می‌دانید قبلاً که باهوش بودیم با چنین افرادی چه می‌کردیم؟ با جاسوس‌ها و[موارد] خیانت‌کاری؟ [در آن زمان ] به چنین کارهایی طور دیگری رسیدگی می‌کردیم».

این فرد افشاگر که یک مقام امنیتی سابق کاخ سفید است، در پی نگرانی از ارتباط تلفنی ترامپ با زلنسکی و دادن «قولی» به او، به بازرسی کل جامعه اطلاعاتی آمریکا مراجعه کرده و شکایتی ۹ صفحه‌ای را تنظیم کرده است.

دو و نیم هفته پیش از طرح این شکایت، ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی خود به‌صورت تلفنی صحبت کرده بود. این تماس تلفنی در حال حاضر تحت تحقیق و بررسی دموکرات‌های کنگره قرار گرفته است. دموکرات‌ها در حال تحقیق بر روی تلاش ترامپ و «رودلف جولیانی» وکیل او برای متقاعد کردن دولت اوکراین جهت کمک به انتخاب مجددش در انتخابات سال ۲۰۲۰ هستند.

با این حال در پی افزایش فشارها برای انتشار متن مکالمه تلفنی ترامپ و زلنسکی، کاخ سفید چهارشنبه شب بخشی از آن را منتشر کرد. بر اساس این متن، ترامپ با اشاره به شرکت «کرود استرایک» که مسئول تحقیق در مورد هک سرور حزب دموکرات آمریکا بود، از زلنسکی می‌خواهد در مورد سرور این شرکت تحقیق کند. او البته در این مورد توضیح بیشتر نمی‌دهد.

ترامپ سپس مستقیما به پرونده پسر «جو بایدن» رقیب انتخاباتیش اشاره می‌کند: «مسئله دیگر اینکه حرف‌های زیادی در مورد پسر بایدن هست. اینکه بایدن تحقیقات را متوقف کرده و خیلی‌ها می‌خواهند بدانند که قضیه چیست. در این مورد هرکاری که بتوانی همراه دادستان انجام بدهی، فوق‌العاده است. بایدن راه افتاده و با تکبر به همه گفته که جلوی تحقیقات را گرفته است. اگر بتوانی در این مورد کاری کنی».

کاخ سفید اذعان کرده است که این متن، پیاده‌شده کلمه به کلمه صحبت‌های ترامپ و زلنسکی نیست. علاوه بر این، در سه بخش از متن، درست در جایی که ترامپ در حال طرح درخواستش است، ادامه جمله تقطیع شده است.

تلاش ترامپ برای تبرعه شدن از این پرونده در حالی صورت می‌گیرد که طبق گزارش روزنامه «نیویورک تایمز»، بر اساس بیانیه‌های علنی اعضای مجلس نمایندگان آمریکا و نظرخواهی از آنها گزارش داده در حال حاضر دستکم ۲۰۶ قانونگذار مجلس نمایندگان از تحقیقات برای استیضاح ترامپ حمایت می‌کنند.

«نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه آغاز رسمی تحقیقات در خصوص پرونده اوکراین‌گیت را با هدف استیضاح ترامپ، اعلام کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها