تحلیل روز/

گزینه های نتانیاهو برای تشکیل کابینه؛ چشم انداز اتهامات و امتیازات

گزینه های نتانیاهو برای تشکیل کابینه؛ چشم انداز اتهامات و امتیازات
شنبه 6 مهر 1398 - 14:50

بهترین گزینه برای بنیامین نتانیاهو این است که رقیبش "بنی گانتس" شروع به تشکیل کابینه کند و در این امر شکست بخورد سپس نتانیاهو مکلف به تشکیل کابینه شود.

العالم - تحلیل روز

نتانیاهو به یکی از هم حزبی هایش درباره گانتس گفته بود "بگذارید عرق بریزد". این حرف مؤید مطلب فوق است و اگر نتانیاهو مکلف به تشکیل کابینه شود، نباید کاری کند که وظیفۀ تشکیل کابینه از وی سلب و به گانتس سپرده شود زیرا در این صورت گانتس پیروز میدان انتخابات و نتانیاهو شکست خورده این میدان شناخته خواهد شد.

گزینه های فراروی نتانیاهو برای تشکیل کابینه جدید، پایدار و قدرتمند "غیرممکن" به نظر می رسد. نتانیاهو تلاش می کند که گانتس را وارد کابینه جدید کند و این، بهترین گزینه است زیرا نتانیاهو می داند که با آوردن گانتس به کابینه حزب "آبی سفید" دچار اختلافاتی خواهد شد زیرا دو عضو ارشد این حزب یعنی یائیر لاپید و موشه یعلون روزگاری عضو کابینه نتانیاهو بودند و این دو نفر در صورت پیوستن به کابینه جدید با گانتس بر سر پُست اختلاف پیدا خواهند کرد و در این هنگام نتانیاهو می تواند با بهره برداری از اختلافات داخلی حزب آبی سفید آرزوهایش را عملی کند اختلافی که شاید باعث انحلال حزب آبی سفید و بقای کابینه نتانیاهو یا برگزاری انتخابات جدید پس از چند ماه دیگر شود. گزینه های دیگری فراروی نتانیاهو وجود دارد که خوشایندش نیست ولی شاید متوسل به آن شود که یکی از این گزینه ها ائتلاف مجدد آویگدور لیبرمن با نتانیاهو است ولی لیبرمن با تمام توان خود تلاش خواهد کرد که از نتانیاهو امتیاز بگیرد و شاید از وی بخواهد که نخست وزیری کابینه جدید نوبتی باشد یعنی 3 سال اول نتانیاهو نخست وزیر باشد و یک سال آخر لیبرمن نخست وزیر شود خصوصاٌ اینکه لیبرمن خود را پیروز انتخابات اخیر می داند انتخاباتی که دومین انتخابت در این سال میلادی است (اولین انتخابات آوریل برگزار شد).

گزینۀ دیگری هست که شاید افراد بسیاری آن را دور بدانند ولی کارشناسان امور اسرائیل این گزینه را محتمل می دانند. این گزینه همان پیوستن حزب کار به کابینه نتانیاهو است. از نظر نتانیاهو این گزینه بهتر از گزینه پیوستن لیبرمن به کابینه است زیرا "عمیر پرتس" از نتانیاهو نخواهد خواست که نخست وزیری را بین خود نوبتی کنند و شاید به تصدی یک وزارتخانه مهم بسنده کند ولی پرتس آن "مصونیتی" که نتانیاهو به دنبالش است، به وی اعطاء نخواهد کرد. گزینۀ دیگر نتانیاهو فرصت دادن به گانتس برای تشکیل کابینه و انتظار شکست وی را کشیدن است ولی این گزینه مورد پسند نتانیاهو نیست زیرا گانتس شاید بتواند برخی از اعضای جناح راست را به سوی خود جذب کند و از نامزدهای عرب کمک بگیرد و کابینه خود را تشکیل دهد و این به معنای آن خواهد بود که نتانیاهو برای همیشه باید دفتر نخست وزیری را ترک کند و منتظر دادگاه و محاکمه و زندان باشد.

از نظر نتانیاهو برگزاری انتخابات جدید نیز چندان خوشایند نیست زیرا حزب لیکود در صورت برگزاری مجدد انتخابات شاید شخصیت جدیدی را همچون "ساعر" یا "کاتس" نامزد کند و حتی اگر نتانیاهو ریاست لیکود را در دست داشته باشد، چه کسی می تواند پیروزی این حزب در سومین انتخابات امسال را تضمین کند. همۀ گزینه های پیش روی نتنانیاهو با "امتیاز گیری" همراه است و هیچ یک از آنها با "مصونیت" همراه نخواهد بود که این به معنای آن است که کابینه جدید هر شکل و شمایلی که داشته باشد، با امتیاز گیری از نتانیاهو همراه خواهد بود و مانع محاکمه اش نخواهد شد و به وی مصونیت نخواهد بخشید در حالی که نتانیاهو از 4 سال پیش تاکنون برای برخورداری از مصونیت تلاش می کند. نتانیاهو امروز مطمئن شده است که بالاخره باید صحنه سیاسی را ترک کند ولی می کوشد که خروجش از صحنه سیاسی با بازخواست و محاکمه همراه نباشد.

فارس الصرفندی

پربیننده ترین خبرها