سردار میریان در گفتگو با العالم:

ما امروز یک قدرت تعیین کننده هستیم/ در جایگاهی هستیم که دشمن نمی تواند تصور کند/ دشمن کلید حمله را بزند در سرزمین خودش نابود می شود

ما امروز یک قدرت تعیین کننده هستیم/ در جایگاهی هستیم که دشمن نمی تواند تصور کند/ دشمن کلید حمله را بزند در سرزمین خودش نابود می شود
يکشنبه 7 مهر 1398 - 22:10

رئیس اداره زمینی عملیات کل سپاه گفت: امروز اگر دشمن کلید حمله را بزند اجازه نمی دهیم وارد خاک ما شود و در سرزمین خودش نابودش می کنیم.

العالم _ ایران / سیاسی

سردار مرتضی میریان رئیس اداره زمینی عملیات کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگو با شبکه العالم، در رابطه با چالش های امنیتی جمهوری اسلامی، وضعیت مرزها، تحریم های آمریکا علیه ایران و ... توضیحاتی ارائه داد.

مشروح گفتگو به شرح ذیل است؛

العالم: این روزها سالگرد دفاع مقدس ایران در مقابل رژیم بعثی عراق است وضعیت دفاعی و اقتدار نظامی ایران امروز را با آن سال ها چه طور مقایسه می کنید؟

خدمتتان عرض کنم که صدام بواسطه تحریک آمریکا و به نوعی طمعی که خودش به جمهوری اسلامی ایران به واسطه وضعیت قدرت نظامی جمهوری اسلامی محاسبه کرده بود و همچنین همراهی بعضی از کشورهای منطقه اقدام به حمله ناجوانمردانه ای کرد. من این حمله را از سه منظر می خواهم برای بیینندگان محترم شما توضیح بدهم اول از منظر نظام بین الملل یا استکبار جهانی بعد از منظر بعضی از کشورهای منطقه و انگیزه خود صدام . از منظر نظام استکبار بین المللی منافع آمریکا و استکبار به واسطه پیام انقلاب اسلامی خدشه دار شده بود و زیر سوال رفته بود و به نوعی جمهوری اسلامی را مانع منافع خودشان می دیدند و یا پیام انقلاب اسلامی را برای موجودیت خودشان خطرناک احساس می کردند.

پیام جمهوری اسلامی و پیام حضرت امام چه بود؟ ظلم ستیزی ، ایستادگی در مقابل ظالمین عالم و دفاع از مظلومین ، پیام دیگر امام چه بود؟ ما می توانیم ، ما می توانیم روی پای خودمان بایستیم چه ضرورتی دارد که همیشه محتاج غرب باشیم من این مطلب را خدمت شما و عزیزانی که این مطالب را می شنوند عرض کنم ما کشورهای منطقه و به نوعی مظلومین عالم دو خدمت بزرگ داریم به استکبار و جهانخواران می کنیم که اگر این دو خدمت را ما انجام ندهیم جای غرب و شرق عوض می شود. یک ، تامین مواد اولیه ارزان قیمت مثل نفت و گاز ، مس ، آهن که منابع اولیه برای مصرف آنهاست و دوم ایجاد بازار مصرف برای کالاهای آنها که تا هزار برابر قیمت به ما گرانتر دارند می فروشند . پیام انقلاب اسلامی و امام این بود که ما می توانیم از منابع خودمان استفاده کنیم تبدیل به ثروت کنیم و عادلانه هم به آنها بدهیم . چرا؟ چون ما بر اساس دستور قرآن لاتظلم و لا تظلم ( نه ظلم می کنیم نه ظلم را تحمل می کنیم) یقینا در اقتصاد هم همین را دنبال می کنیم .

انگیزه دیگری که باعث شد به ما حمله بشود هماهنگی بین اردوگاه شرق و اردوگاه غرب بود برای اولین با بلوک شرق به رهبری شوروی با بلوک غرب بعد از 45 سال تقریبا بر مساله حمله به ایران و از بین بردن نظام با هم توافق کردند چرا؟ چون نظام شرق پرچم بی خدایی را در دنیا علم کرده بود و یک نظام دیندار، حکومت دینی سرکار آمده بود که در مقابل این ها ایستاده بود و به نوعی می خواست بر اساس قرآن بر اساس حکومت خدا بر روی زمین حکومت داری کند . از منظر بعضی از کشورهای منطقه ، یک نظام دمکراسی برخاسته از رای مردم و بر اساس اسلام شکل گرفته بود کشورهایی که ارزشی برای رای مردم قائل نیستند ارزشی برای آیات قرآن قائل نیستند ارزشی برای حکومت دینی قائل نیستند احساس خطر می کردند . سوم از منظر عراق ، دلائل زیادی آوردند دلائل عمده اش آماده نبودن ما بود ، اما صدام احساس می کرد دومین کشوری که انقلاب اسلامی در آن می شود عراق است چون همه زمینه ها وجود داشت و این باعث شد که تحریک بشود بر اساس پشتوانه ای که غرب از وی حمایت کردند .

ما در جنگ هشت ساله به این نتیجه رسیدیم اگر قوی نباشیم حتما به ما تهاجم خواهد شد اساسا یک اطلاعی بین نظامی ها وجود دارد که می گویند اگر می خواهید نجنگید همیشه برای جنگ آماده باشید علت اینکه در ابتدای پیروزی انقلابمان جنگ به ما تحمیل شد برای اینکه آماده جنگ نبودیم آماده دفاع نبودیم اما وقتی که آمادگی ها را ایجاد کردیم و روز به روز هم آن را تقویت می کنیم ،بیش از سی سال از جنگ ما می گذرد ما جنگی و تهدیدی نداشتیم چرا ؟بخاطر اینکه روز به روز به دنبال قدرتمندتر شدن بوده ایم از طرفی هم گفتم که حکومت حکومت دینی است مبنای ما قرآن است و دستورات خداست یکی از دستورات که ما داریم و وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ هست یعنی تا می توانید قدرتمند شوید چرا برای اصل بازدارندگی در ابعاد مختلف در بسیج و توانمندی نیروی رزمی ،بسیج 20 میلیونی را شکل دادیم که یک قدرت تعیین کننده در رزم هست از صفر مرز ما تا تهران ما نیروی مسلح داریم بدون هیچ هزینه ای اسلحه اش در کنارش هست و دارد کشاورزی می کند که اگه نیاز شد بلا فاصله اسحله را بر می دارد و جلوی دشمن می ایستد و الحمدالله امروز این امنیتی را که داریم مدیون مردم و مرزنشینان و بالاخص اهل سنت که انسان هایی متدین و معتقد هستند می باشیم.

درخصوص تهدیدها ما نظامیان به طور کلی تهدیدها را جدی می گیریم. سیاسیون می توانند هر تصوری داشته باشند اما ما نظامیان باید حداکثر تهدید را در نظر بگیریم و برای حداکثر تهدید باید خودمان را آماده کنیم این آمادگی ها بخشی از آن برای ظریفت سازی و اسلحه سازی ،نیروی انسانی ،علم و فن آوری و بخشی از آن عملیاتی هایی است که باید ازقبل آن را پیش بینی کنیم که برای پیش بینی هامان و هم برای پیش دستی هامان و آمادگی هایی که باید مقابله کنیم. اما استراتژی ما در گام دوم انقلاب آفند در مقابل آفنداست یعنی دفاع درمقابل آفند نیست بلکه افند در مقابل آفند است .بحمدالله به یک درجه ای از آمادگی رسیده ایم و این در گام دوم انقلاب برای آن خودمان را آماده کردیم . اما ما هرگز شروع کننده جنگی نبوده ایم و نیستیم.

العالم: در دفاع مقدس پس از 8سال مقاومت ملت ایران نتیجه داد در آینده جمهوریاسلامی ایران با چه چالش هایی طرف است؟

ما بخشی از چالش هایمان مرزی هست که درگیر یک نوع جنگ نیابتی هستیم مزدورانی که قصد تجزیه طلبی دارند ازاول انقلاب هم بوده اند و با تحریک کشورهای استکباری به نوعی با ما درگیر هستند اما خیلی بی ارزش هستند و در مقابل قدرتی که در جمهوری اسلامی ایجاد شده است خیلی مهم نیستند. اما ان نقطعه ای که مهم بود این است که ما در طول چهل سال انقلاب مان زمانی نبوده است که این تهدیدات را نداشته باشیم و به اشکال مختلف این تهدیدها شکل گرفته است و این تهدیدات برای جمهوری اسلامی مثل واکسن بوده است و ما را تقویت کرده است تصور ما براین است که دشمن شبانه روز در اتاق های فکرش در حال تهدید کردن و توطئه کردن است .اما با این حال یقین داریم که خداوند به ما کمک خواهد کرد و در مقابل مکر آنها مکر الله وجود دارد و مکر خداوند این است که آنها داعش را در عراق دسیسه کنند و ما در انتهای آن قدرت حشد الشعبی را ببینیم قدرت کشور عراق را ببینم درسوریه مکر کردند و مکر الله شد قدرت مقاومت و همچنین در یمن مکر کردند و مکرالله شد قدرت حوثی ها و ما معتقدیم که خداوند به اشکال مختلف به ما کمک می کند.

العالم: ارزیابی شما از حضور بیگانگان در منطقه چیست؟

ما چند تهدید را به عنوان مبنا در نظر می گیریم یکی حضور کشورهای بیگانه درمنطقه است که جزو بزرگترین تهدیدهاست .چرا که حضور بیگانگان برای اختلاف انداختن بین ما و برادارنمان در کشورهای همسایه است زیرا ما با کشورهای همسایه مان برادر هستیم و هیچ اختلافی هم نداریم و این بیگانگان هستند که اختلاف ایجاد می کنند و آن را تشدید می کنند شما عربستان را می ببنید به واسطه فروش سلاحشان و به واسطه اینکه اقتصادشان خودشان را اداره کنند شبانه روز به فکر اختلاف بین ما و کشورهای برادر عرب درمنطقه خلیج فارس هستند و نفع این اختلاف به نفع دشمن است من اینجا استفاده کنم کشورهای اروپایی آمده اند و اروپای واحد را تشکیل داده اند یورو به عنوان مبنا و اقتصادشان را یکی کرده اند ،مرزهایشان را یکی کرده اند مجلس واحد تشکیل داده اند اگر این نسخه خوب است ما که دستور و فرمان از طرف خداوند داریم وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا چرا ما این کار را نکنیم چرا آنها نمی گذارند ما این کار را انجام دهیم این نسخه برای آنها خوب است و برای ما مضر است؟ چون اگر ما این نسخه را پیاده کنیم آنها منفعتی نمی برند منفعت آنها در اختلاف ماست. از طرفی تهدیدهای اقتصادی است؛ چهل سال انواع محاصره اقتصادی، خرابکاری اقتصادی،شهید کردن دانشمندان ما، ده ها قطعنامه بر علیه تحقیقات ما صادر کردند؛ می خواهند ما را تحریم کنند تا ما نتوانیم مردم خود را تامین کنیم. مبنای ما این آیه قرآن است بسم الله الرحمن الرحیم (رَبَّنَا آتِنَا فِی‏الدُّنْیَا حَسَنَةً وَ فِی‏الآخِرَةِ حَسَنَةً) دنیای آباد مردم آخرت آباد مردم است .

العالم: آیا در قاموس شما درشرایط کنونی مقولاتی مثل داعش، منافقین و گروه هایی ازاین دست که بعضا به عنوان چالش معرفی و مطرح می شدند جایگاهی به عنوان تهدید امنیتی دارند؟

گروه های میکروسکوپی تهدید جدی برای ما نیستند تهدید آنها مانند رودخانه ای به دریا وصل است اگر دریا خشک شود رودخانه هم خشک می شود پشتوانه اصلی آنها نظام استکباری است و آنها بازیچه و فریب خورده هستند استکبار جهانی دنبال ستم به دنیا است برای اداره خود. تهدید بزرگ ما تهدید اقتصادی است؛ اما ما می توانیم آن را تبدیل به فرصت کنیم چون ما اگر اقتصادمان را با کشورهای منطقه یکی کنیم همه چیز داریم .

تهدید بعدی فرهنگی است؛ بزرگ ترین تهاجم آنها برای ما و کشورهای منطقه اسلام زدایی است که در دستور کار دشمن است. تهدید دیگر سیاسی است؛(نفوذ) بردن فرزندان مسئولان ما و منطقه به انگلستان و امثالهم و تربیت آنها برای آینده اداره سیاسی کشور؛ اینها تهدید های مبنایی هستند و می توانند کشور را نابود کنند و ما باید خود را برای همه تهدیدها آماده کنیم . در مقابل قدرت نظامی هم باید قدرت سازی کنیم تا بتوانیم در مقابل قدرت نظامی دشمن در زمین،هوا، دریا،سایبر، زیر دریا و زیرزمین هم بتوانیم مقابله کنیم.

العالم: آیا تحریم های آمریکا و به ویژه تحریم سپاه بر فعالیت ها و البته تلاش های شما در امر توسعه توان نظامی، اطلاعاتی و امنیتی شما تاثیر گذاشته اگر تاثیر داشته به چه میزان و بفرمایید به چه نحو آن را جبران کردید؟

ما توانستیم تهدید ها را به فرصت تبدیل کنیم مثلا تحریم های بخش نظامی باعث چهل سال پیشرفت ما در زمینه صنایع نظامی شد اگر تحریم ها نبود ما پیشرفت نمی کردیم اما مثلا دشمن در صنعت نفت تحریمی نمی کند چون خودشان به نفت نیاز دارند و همه کشورها به آن وابسته هستند اما در صنعت هسته ایی تولید رادیو داروها را داریم و یا در صنعت نظامی و موشکی چون تحریم بودیم خودمان آنها را ساختیم.

العالم: چرا برخی از فعالیت هایتان در رسانه ها منتشر می شود و برخی را در رسانه منتشر نمی کنید؟

ما وظیفه قدرت سازی و ظرفیت سازی برای توانمند شدن داریم؛ بخشی از ظرفیت های ما در حدود 50 درصد آن رسانه ای می شود اما بخشی از ظرفیت ها باید برای ضربات استراتژیک حفظ شوند. آنچه در درگیری های آینده تعیین کننده است، غافلگیری دشمن است. ما باید برای غافلگیری دشمن برنامه داشته باشیم .به همین دلیل من معذورم بسیاری از توانمندی ها را عرض کنم. اما در جایگاهی هستیم که دشمن نمی تواند تصور کند. ولی مبنای ما جنگ با هیچ کشوری نیست و شروع کننده هیچ جنگی نیستیم اما خودمان را برای سخت ترین شرایط آماده کردیم . استراتژی ما آفند در مقابل آفند است . کسانی که قصد تعرض به ما را دارند به قول سید حسن نصرالله "آنها در کاخ های شیشه ای هستند و کسی که در کاخ شیشه ای است سنگ بازی کردن به نفعش نیست " کسی که در کاخ شیشه ای هست سنگ بازی کردن برایش مقدور نیست و به نفع او نخواهد بود. علاوه بر این وضعیت منطقه به گونه ای است که اگر اتفاقی شروع شود همانند دومینو تاجایی پیش خواهد رفت که هیچ تحلیلگر سیاسی و نظامی نمی تواند انتهای آن را تعیین کند و یقینا همان طور که در این چهل سال به زیان استبکار بوده، این وضعیت نیز به ضرر آنها تمام خواهد شد.

العالم: نظر شما در باره این که دشمنان نظام اسلامی اکنون با صراحت بیشتری درباره مقابله با نظام اسلامی سخن می گویند چیست؟

چهل سال است که دشمنان ما به دنبال ناامن کردن کشورمان هستند و این موضوع مربوط به دیروز و امروز نیست بلکه چهل سال است که دارند توطئه می کنند و به نفع ما هم هست که دشمنان مان پشت بلندگو اعلام کنند که به دنبال براندازی و توطئه هستند چرا چون تعدادی در داخل داریم که احتمال دارد بدترین رفتار دشمن را به بهترین رفتار تفسیر کنند که در این صورت حداقل متوجه می شوند که دشمنان ما بیدارند، ما اگر در سنگرها خوابیم دشمن ما بیدار است و دارد توطئه می کند اما ما توانسته ایم تمام این توطئه ها و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و سریع خودمان را برای ضربه قاطع تر آماده کنیم.

العالم: قدرت نیروی زمینی جمهوری اسلامی ایران را در منطقه چگونه ارزیابی می کنید؟

نیروی زمینی و قدرت نیروی زمینی جمهوری اسلامی ایران چند بار در منطقه از جمله درجنگ 8 ساله و هم جنگ های پیرامونی ما آزمایش شده است. ما امروز قدرت تعیین کننده ای در روی زمین به دست آورده ایم که همپای قدرت هوایی و دریایی است. ما تمام سلاح هایی را که داشتیم مدرنیزه کرده ایم و اکنون چیزی کمتر از دشمنان مان نداریم بلکه از آنها جلوتریم و توانسته ایم کارهای بسیار خوبی در هوشمند سازی مهات ها انجام دهیم. ما در حال پی گیری هوشمندسازی خمپاره ها هستیم و در مسیر دستیابی به تحقق آن قرار داریم ما در بُرد سلاح هایمان استراتژی دست بلند را دنبال می کنیم امروز به دشمنی که کلید حمله را بزند اجازه نمی دهیم وارد خاک ما شود و در سرزمین خودش نابودش می کنیم.

العالم: در پایان چه پیامی برای امت اسلامی دارید؟

درود می فرستم به تمام مجاهدین اسلام، وقتی به کشور مسلمان عربستان سعودی گفتند همچون گاو شیرده است به من برخورد چه حقی دارند که ملت ها را چپاول و توهین می کنند من پیامی به مسلمانان منطقه دارم ما مسلمانیم باید زیر پرچم اسلام باشیم و پیام ایران به تمام دنیا صلح است و ما با هیچ کشوری جنگ نداریم. باید کنار همدگیر بایستیم و باهم باشیم که این گونه ابرقدرت می شویم.

پربیننده ترین خبرها