عملیات «نصرمن الله»؛ تغییر راهبردی در توازن قدرت

عملیات «نصرمن الله»؛ تغییر راهبردی در توازن قدرت
دوشنبه 8 مهر 1398 - 10:36

هنوز نظام سعودی از شوک حملات هوایی دقیق یمنی ها به تأسیسات آرامکو بیرون نیامده بود که ناگهان متحمل ضربه سنگین دیگری در صحنۀ نبردهای زمینی شد.

العالم - تحلیل روز

جزئیات عملیات نصرمن الله نشان می دهد ارتش و کمیته های مردمی یمن از حالت دفاعی به حملۀ سنگین تغییر فاز دادند.

عملیات منطقه نجران در مرز عربستان با یمن یک تحول بزرگ در توانایی های نظامی یمنی ها پس از گذشت 4 سال و 6 ماه از آغاز تجاوز سعودی محسوب می شود. با توجه به پیامدهای عملیات نصر من الله و خسارات سنگین دشمن در این عملیات می توان بروز تحولی راهبردی در توازن قدرت و نقشه نظامی یمن را مشاهده کرد چرا که یمنی ها توانستند در این عملیات تعداد زیادی از نیروهای دشمن را به اسارت بگیرند و تعدادی از آنها را به هلاکت برسانند و غنیمت های بسیاری بگیرند و منطقه وسیعی را در زمانی کوتاه آزاد کنند.

یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که اجرای مرحله اول عملیات نصر من الله 72 ساعت طول کشید که در این مدت جنگنده های سعودی 300 بار حمله کردند که 100 حمله از این حملات هوایی در 48 ساعت اول اجراء شد. یمنی ها پیش از اجرای عملیات نصر من الله چند ماه به آماده کردن نقشه حمله پرداختند و توانستند بزرگترین عملیات خود را از زمان آغاز تجاوز اجراء کنند و پدافند هوایی یمن توانستند بالگردهای آپاچی و جنگنده های دشمن را مجبور به ترک منطقه عملیات کند و 350 کیلومتر مربع را در مرحله اول عملیات آزاد کند که چند موضع و پایگاه نظامی در این منطقه آزاد شده وجود دارد و هنگام آزادسازی این منطقه 3 تیپ دشمن متلاشی شد و بیش از 2 هزار نیروی دشمن از جمله تعدادی افسر سعودی به اسارت گرفته شدند و صدها زره نفربر و خودرو و تعداد زیادی اسلحه و مهمات به غنیمت گرفته شد.

جزئیات عملیات نصر من الله بیانگر برتری نظامی یمنی ها است در حالی که نیروهای سعودی از تجهیزات فراوان و مدرنی برخوردار هستند و به نظر می رسد که این تجهیزات نتوانست در برابر عزم و تلاش و تاکتیک یمنی ها طاقت و دوام بیاورد.

محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصار الله در اینباره گفت: نظام سعودی با پشتیبانی آمریکا ارتش خود را گرفتار جنگی کرد اما از ابعاد آن باخبر نبود، این ارتش یا با بیم و ناامیدی پای در این جنگ گذاشته بود یا از تجربۀ نظامی کافی برخوردار نبود و در نتیجه آن سرانجام گرفتار جنگی واقعی شد.

شورای سیاسی جنبش انصار الله هم اعلام کرد: عملیات موفقیت آمیز نصر من الله نشان می دهد که عزم ملت ها قدرتمندتر از تسلیحات متجاوزان است و موفقیت این عملیات نتیجه ایستادگی ملت یمن در کنار قهرمانان ارتش و کمیته های مردمی در رویارویی با متجاوزان و اشغالگران است.

به اعتقاد کارشناسان نظامی، عملیات نجران از اهمیت راهبردی نظامی خاصی برخوردار است زیرا نتایج غیر منتظره ای را در بر داشت و تعداد و درجه نیروهایی که در این عملیات اسیر و کشته و زخمی شدند، قابل توجه است.

عابد الثور کارشناس نظامی می گوید که عملیات نصر من الله از لحاظ میدانی اهمیت بسزایی دارد و نشان می دهد که نیروهای یمنی امروز حرفی برای گفتن در برابر دشمن خود دارند و از همۀ مؤلفه های موفقیت و پیروزی در جنگ کنونی برخوردار هستند.

شیوۀ منحصر بفرد نیروهای یمنی در مبارزه باعث شد که نیروهای دشمن به بدترین وضع دچار شوند و کنترل یگان های خود را از دست بدهند به نحوی که این عملیات بزرگترین عملیات کمین و هجوم از زمان آغاز تجاوز سعودی به یمن محسوب می شود.

نظام سعودی از فاش کردن جزئیات عملیات نصر من الله خودداری می کند و به نظر می رسد که با بحران بزرگی مواجه شده است زیرا اگر اذعان به شکست سنگین خود در این عملیات بکند، برای خودش رسوایی بزرگی به بار خواهد آورد و خود را در برابر خواستۀ پایان دادن به جنگ بیهوده اش علیه یمن خواهد دید. شکست نظامی بی سابقه عربستان در منطقه نجران ایجاب می کند که سعودی ها و همپیمانان آنها در تجاوزات خود به یمن و محاصرۀ این کشور هر چه زودتر بازنگری کنند.

عملیات نصر من الله دستاورد جدیدی به دستاوردهای نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن افزود و جایگاه آنها را در میدان جنگی بالا برد و به نظر می رسد که دست برتر در میدان جنگی هم اکنون از آنِ یمنی ها است. نتایج عملیات نصر من الله فقط منحصر به جنبه نظامی نمی شود بلکه این عملیات تأثیرات مثبت خود را در زمینه های دیگری همچون مذاکرات مربوط به مبادله اسیران و مذاکرات صلح یمن خواهد گذاشت و یک برگ برنده در دست دولت صنعاء محسوب می شود و دشمنان به خوبی می دانند که اوضاع پس از عملیات نجران تغییر خواهد کرد و همچون گذشته نخواهد بود.

علي الذهب – العالم

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها