رئیس‌جمهوری اوکراین: انتشار نسخه مکالمه تلفنی‌ با ترامپ بعید است

رئیس‌جمهوری اوکراین: انتشار نسخه مکالمه تلفنی‌ با ترامپ بعید است
دوشنبه 8 مهر 1398 - 19:09

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که بعید است کی‌یف در اوج روند تحقیقات استیضاح در واشنگتن، ‌ نسخه موجود در دست خود از مکالمه تلفنی با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا را منتشر کند.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش رسانه های غربی، ‌کاخ سفید هفته گذشته خلاصه ای از این مکالمه تلفنی را منتشر کرد.

این نسخه نشان داد که ترامپ از زلنسکی خواسته است در مورد «جو بایدن» نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و «هانتر بایدن» پسر وی که عضو هیات مدیره یک شرکت گاز در اوکراین بوده است، تحقیق کند.

دموکرات ها می گویند این تماس تلفنی ثابت می کند که ترامپ به طور ناشایستی درصدد کمک از یک رهبر خارجی برای شکست رقیب خود در انتخابات ریاست جمهوری برآمده، مساله ای که ترامپ آن را رد کرده است.

در همین حال، ‌رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در یک سایت نظامی در نزدیکی کی‌یف گفت که احساس می کند سهیم کردن خلاصه یا نسخه موجود این مکالمه تلفنی از طرف اوکراین، اشتباه است.۹۱۰۹

وی افزود: قبل از ریاست جمهوری، هرگز دیپلمات نبودم، ‌ اما بسیاری از این دست مکالمات در زندگیم داشته ام و بسیاری دیگر خواهم داشت.

زلنسکی گفت: ریزه کاری هایی وجود دارد که به نظر من، انتشار آن، نادرست است.

رئیس جمهوری اوکراین در مورد احتمال آغاز تحقیقات در کی‌یف در مورد بایدن و پسرش به درخواست ترامپ، گفت که اوکراین به درخواست صرف کشورهای دیگر اقدام نمی کند.

وی افزود: نمی توان به ما در مورد انجام کاری، دستور داد. ما کشوری مستقل هستیم.

زلنسکی گفت: برای تحقیق آماده ایم، ‌ اما این مساله ربطی به من ندارد. نهادهای مستقل مجری قانون ما برای تحقیق در مورد هر پرونده ای که به موجب آن قانون نقض شده باشد، آماده هستند.

موضوع تماس تلفنی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین به اخبار جنجالی این روزهای آمریکا تبدیل و باعث شده است که روند استیضاح وی آغاز شود. افشای درخواست ترامپ از همتای اوکراینی اش در مورد بایدن و پسرش موجب شده است تا تماس تلفنی ترامپ در این قضیه زیر ذره‌بین قرار بگیرد.

کنگره آمریکا بر اساس قانون اساسی این کشور اجازه دارد که رئیس جمهوری را پیش از به پایان رسیدن دوره چهار ساله از کار برکنار کند به شرطی که به اعضای کنگره ثابت شود رئیس‌جمهوری به یکی از این موارد متهم است؛ خیانت، رشوه و سوء‌استفاده از قدرت و ترامپ به دلیل سوء‌استفاده از قدرت در آستانه استیضاح است.

«آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه هفتم مهر ماه اعلام کرد که کنگره به دنبال دسترسی به تماس‌های تلفنی ترامپ با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و سایر رهبران جهان است.

به نظر می رسد تحرکات ترامپ در حوزه سیاست خارجی آنچنان هنجارشکنانه بوده که کنگره چنین درخواستی را ارائه کرده است. شیف دلیل این درخواست را نگرانی‌ از احتمال به خطر افتادن امنیت ملی آمریکا عنوان کرده است.

این در حالی است که روز ششم مهر اعلام شد که کاخ سفید دسترسی به متن مکالمات تلفنی ترامپ با رهبران خارجی از جمله پوتین و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی را به شدت محدود کرده است. ظاهرا کاخ سفید نیز نگران سخنان نابجا و دور از عرف سیاسی ترامپ است.

پس از آنکه یک افشاگر ناشناس که گفته می‌شود در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) کار می کند مکالمه چندی پیش ترامپ با رئیس‌جمهوری اوکراین را علنی کرد، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دستور انجام تحقیقات رسمی در رابطه با آغاز فرایند استیضاح ترامپ را صادر کرد.

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان روز شنبه همچنین به شبکه ای‌بی‌سی گفت این کمیته با افشاگر این پرونده برای حضور در یک نشست پرسش‌ و پاسخ به توافق رسیده است.

پلوسی نیز شنبه شب اعلام کرد، اکنون افکار عمومی خواهان تحقیقات برای استیضاح ترامپ است. پلوسی که تا پیش از این با استیضاح ترامپ به دلیل موافق نبودن افکار عمومی مخالفت می‌کرد، گفت که نظر افکار عمومی تغییر کرده است و می‌تواند باز تغییر کند، اما در حال حاضر مردم آمریکا پس از دیدن شکایت کارمند افشاگر و گزارش بازپرس کل و رفتار دولت، به تصمیم دیگری رسیده‌اند.

همزمان ترامپ با انتشار ویدئویی در توئیتر که نشان دهنده هراس او از استیضاح است، به هوادارانش هشدار داد که آمریکا با خطر بی‌سابقه‌ای روبرو شده است. ترامپ در این توییت نوشت: کشور با خطر بی‌سابقه‌ای روبروست. دموکرات‌ها می‌خواهند اسلحه شما را بگیرند، پوشش سلامتی شما را بگیرند و می‌خواهند آرای شما را بگیرند و می‌خواهند آزادی شما را بگیرند. هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهیم این اتفاق بیفتد، زیرا که سرنوشت کشورمان به شکل بی‌سابقه‌ای در معرض خطر است. موضوع کاملا ساده است، آنها می‌خواهند مرا متوقف کنند زیرا که من برای شما تلاش می‌کنم. هرگز اجازه نخواهم داد این اتفاق بیفتد.

ترامپ همچنین در توئیت‌های دیگری تاکید کرد تحقیقاتی که با هدف کنار گذاشتن او در جریان است، یک کمپین پیگرد سیاسی است. ترامپ گفت که سناتور دموکرات شیف که ریاست کمیته تحقیقات درباره عملکرد رئیس‌جمهوری آمریکا در مجلس نمایندگان را بر عهده دارد، خود را بدنام کرده است و باید از کنگره استعفا کند.

برای حذف ترامپ از قدرت، ۶۷ نفر از ۱۰۰ عضو سنا باید به گناهکاری او رای دهند. جمهوریخواهان ۵۳ کرسی در سنا دارند که این تعداد برای دموکراتها ۴۵ کرسی است. همچنین دو نماینده مستقل در این مجلس حضور دارند که به طور معمول موافق با دموکراتها رای می دهند.

«جف فلیک» سناتور جمهوریخواه سابق آمریکا هفته گذشته گفت که دستکم ۳۵ سناتور جمهوریخواه در صورت برخورداری از رای مخفی، به استیضاح ترامپ رای می‌دهند.

به گزارش ایرنا، کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه (۴ مهر) نسخه غیرمحرمانه‌ای از شکایت افشاگر تماس تلفنی ترامپ و زلنسکی را منتشر کرد.

این افشاگر، ترامپ را متهم به تلاش برای اقناع همتای اوکراینی خود برای تحقیقات درباره بایدن و پسرش کرده است تا به انتخاب دوباره ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ کمک کند.

کاخ سفید پیش از این، نسخه مکتوبی از این تماس تلفنی را منتشر کرد. این نسخه چند روز بعد از تاخیر در پرداخت کمک چند میلیون دلاری آمریکا به اوکراین منتشر شد.

پربیننده ترین خبرها