تحلیل روز/

سقوط ارتفاعات مشرف بر نجران مساوی با سقوط این استان از لحاظ نظامی

سقوط ارتفاعات مشرف بر نجران مساوی با سقوط این استان از لحاظ نظامی
چهارشنبه 10 مهر 1398 - 14:40

یحیی سریع سخنگوی ارتش و کمیته های مردمی یمن روز سه شنبه در کنفرانسی خبری برای اعلام جزئیات مرحله دوم عملیات نصر من الله که روز 3 سپتامبر گذشته اجراء شد، از چندین پیروزی بزرگ نیروهای یمنی در برابر ائتلاف متجاوز سعودی خبر داد و با ارائه مدارکی اعلام کرد که عربستان در تجاوز خود به یمن همه خط های قرمز را زیر پا گذاشته است.

العالم - یمن

مهمترین مساله ای که یحیی سریع درباره مرحله دوم عملیات اعلام کرد، تأمین امنیت 150 کیلومتر مربع بود به نحوی که نیروهای یمنی کنترل دو منطقه الفرع و الصوح و ارتفاعات مشرف بر شهر نجران عربستان را به کنترل خود درآوردند و این شهر هم اکنون از لحاظ نظامی سقوط کرده محسوب می شود و فرودگاهش با 16 حملۀ پهپادی تخریب شد.

وضعیت نیروها و مزدوران عربستان بسیار نابسامان شده است به نحوی که عربستان از طریق اجرای بیش از 40 حمله با بالگردهای آپاچی و بیش از 600 حمله با جنگنده ها نتوانست مانع پیشروی نیروهای یمنی در مرحله دوم عملیات شود و نیروهای یمنی توانستند 3 پایگاه نظامی را با انبارهای تسلیحات و مهمات به کنترل خود دربیاورند و بیش از 120 خودروی زرهی و نفربر را به کنترل خود درآوردند یا منهدم کردند و حداقل 200 نفر از نیروهای مستأصل ائتلاف سعودی را کشتند یا زخمی کردند.

با وجود اینکه عربستان مثل همیشه از اذعان به تعداد کشته ها و اسرای خود در عمر 5 سالۀ تجاوزش خودداری می کند، ولی این بار نمی تواند سیاست انکار را در پیش بگیرد زیرا اسارت تعداد زیادی از نیروهای دشمن خصوصاً چندین افسر سعودی باعث اذعان سعودی ها به شکست های خود در آینده دور یا نزدیک خواهد شد خصوصاً اینکه کمیته اطلاعات جنگ یمن چاره ای بجز اذعان در برابر سعودی ها قرار نخواهد داد چرا که مقامات سعودی با دیدن تصاویر اسرای خود در تلویزیون المسیره چاره ای بجز اذعان کردن به شکست های خود نخواهند داشت.

هر چند معلوم و مبرهن است که عربستان و امارات از گروه های تکفیری همچون القاعده و داعش و امثال آنها در تجاوز به یمن استفاده می کنند و به حمایت آموزشی، تسلیحاتی و مالی آنها می پردازند ولی یحیی سریع اعلام کرد که نیروهای یمنی مدارک و دلایل موثقی در مرحله دوم عملیات به دست آورده اند که نشان می دهد نیروهای القاعده و داعش در جنگ تحمیلی یمن مشارکت دارند.

آنچه نمایان است، این است که نیروهای یمنی از دستیابی به پیروزی های بزرگ دچار مستی نشده اند و درپی انتقام جویی و خودنمائی نیستند بلکه برعکس، معتقدند که این زمان بهترین زمان برای ادب کردن عربستان است و در همین راستا، دو هفتۀ پیش حملات هوایی و موشکی خود به عربستان را متوقف کرد سپس داوطلبانه 250 اسیر را آزاد کرد که در میان آنها 3 افسر سعودی بودند و در اقدامی مردانه و بیانگر اخلاق پسندیدۀ ملت یمن به خائنانِ به کشور اجازه دادند که به سوی نجران فرار کنند و متعرض آنها نشدند در حالی که می توانستند همه آنها را نابود کنند.

عربستان چاره ای بجز عمل کردن به پند و اندرز عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصار الله ندارد. الحوثی در صنعاء هنگام دیدار با مارتین گریویتس فرستاده سازمان ملل به یمن در روز سه شنبه از ائتلاف سعودی خواسته بود که طرح صلح جنبش انصار الله را بپذیرد.

پنج سال گذشته برای کسی که خواهان به زانو درآوردن یمنی ها با توسل به زور بود، کافیست زیرا یمنی ها در برابر هیچ کسی بجز خداوند سر فرود نمی آورند و بسیار احمقانه است که اختاپوس رسانه ای عربستان بخواهد شجاعت یمنی ها را برای توجیه شکست های ریاض زیر سؤال ببرد و یک بار ایران را متهم کند و بار دیگر شجاعت آنها را پوشالی بخواند زیرا یمنی ها شجاعت را با پوست و خون خود درآمیخته اند و ما نمی دانیم که سعودی ها این بار چگونه می خواهند به سیطرۀ یمنی ها بر ارتفاعات و مناطق کوهستانی مشرف بر نجران اذعان کنند و شکست های جدید خود را توجیه کنند؟!

ماجد حاتمي / العالم

پربیننده ترین خبرها