احتمال شکست نتانیاهو برای سومین بار؛ ائتلاف «آبی‌وسفید» میز مذاکره را ترک کرد

احتمال شکست نتانیاهو برای سومین بار؛ ائتلاف «آبی‌وسفید» میز مذاکره را ترک کرد
چهارشنبه 10 مهر 1398 - 18:30

رهبر ائتلاف آبی‌وسفید در حالی مذاکرات با رهبر حزب لیکود جهت تشکیل کابینه فراگیر را قطع کرد که از امروز روند مقدماتی محاکمه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شروع شده است.

العالم - فلسطین اشغالی

ائتلاف انتخاباتی «آبی و سفید» به رهبری «بنی گانتز» رئیس پیشین ستاد کل جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بر خلاف توافق قبلی، هیأت نمایندگان آنها با حزب «لیکود» به رهبری «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر فعلی این رژیم، دیدار نمی‌کند.

به نوشته روزنامه «هاآرتص» نمایندگان دو حزب قرار بود امروز (چهارشنبه) با یکدیگر دیدار و درباره تشکیل کابینه ائتلافی مذاکره کنند که گانتز از این تصمیم منصرف شده و بدین ترتیب به احتمال زیاد سومین تلاش نتانیاهو برای تشکیل کابینه در 9 ماه اخیر نیز با شکست مواجه خواهد شد.

در بیانیه ائتلاف آبی‌وسفید درباره لغو دیدار با حزب لیکود آمده است: «در این مرحله، شرایط مقدماتی برای برگزاری دیدار مفید بین تیم‌های مذاکره کننده محقق نشده است و به همین دلیل دیدار روز چهارشنبه برگزار نمی‌شود. اگر لازم باشد در هفته جاری یا هفته آینده دیدار دیگری خواهیم داشت».

گانتز پیشتر هم پیشنهاد نتانیاهو برای نخست‌وزیری گردشی را رد کرده بود اما از حق خود برای اینکه نخستین فردی باشد که مامور تشکیل کابینه می‌شود، گذشت.

در حالی که این حزب، دیدار گانتز و نتانیاهو در «شرایط فعلی» را غیرمحتمل می‌داند، به نظر می‌رسد یکی از دلایل آن تصمیم گانتز برای شکست خوردن مجدد نتانیاهو و به زیر کشیدن وی از رهبری حزب لیکود است.

حزب لیکود نیز در واکنش به عدم مراجعه هیأت ائتلاف آبی وسفید برای مذاکره، اعلام کرد از این تصمیم ناگهانی برای قطع مذاکرات بسیار شوکه شده‌اند.

این تصمیم همچنین با آغاز روند مقدماتی محاکمه نتانیاهو در سه پرونده فساد و حضور وکلای او در جلسات پیش از قرائت کیفرخواست دادستانی همزمان شده است.

پلیس رژیم صهیونیستی سه پرونده درخصوص فساد دولتی و مالی علیه نخست وزیر خود تشکیل داده و طی یک سال اخیر از منابع مختلفی شامل دستیاران و وزیران پیشین کابینه، بازجویی کرده است. اولین مورد موسوم به «پرونده ۱۰۰۰» است که در آن نتانیاهو به دریافت مستقیم رشوه و رانت‌‌خواری متهم است.

پرونده دوم فساد مالی نتانیاهو موسوم به «پرونده ۲۰۰۰» درباره سوء استفاده از قدرت و جایگاه خود جهت تحت فشار قرار دادن «آرنون موزس» صاحب‌امتیاز نشریه «یدیعوت آحرونوت» برای ارائه پوشش بهتر از اخبار نخست‌وزیری است.

او همچنین در «پرونده ۴۰۰۰» متهم است به «شائول ایلوویچ» مالک شرکت «بِزِک» میلیون ها دلار تسهیلات مالی پرداخت کرده تا پایگاه خبری «واللا» وابسته به این سرمایه دار صهیونیست از او و همسرش حمایت رسانه‌ای بهتری داشته باشد.

فارس

پربیننده ترین خبرها