گزارشگر سازمان ملل خواستار محاکمه مشاور ولیعهد سعودی در ارتباط با قتل خاشقچی شد

گزارشگر سازمان ملل خواستار محاکمه مشاور ولیعهد سعودی در ارتباط با قتل خاشقچی شد
پنج‌شنبه 11 مهر 1398 - 07:50

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های خارج از چارچوب قضایی چهارشنبه شب و در سالروز قتل روزنامه نگار منتقد آل سعود گفت: "سعود القحطانی" مشاور ولیعهد سعودی باید در خصوص کشته شدن "جمال خاشقچی" محاکمه شود.

العالم ـ عربستان سعودی

به گزارش شبکه تلویزیونی "روسیا الیوم"، "أگنس کالامارد" گفت: القحطانی باید بر اساس روند دادگاه به دادگاه احضار شود، چرا که دادستان کل عربستان، (در ماجرای قتل خاشقچی) نام القحطانی را ذکر کرده است.

در این باره افزود: با وجود آن که القحطانی از تیم امنیتی سعودی (اعزامی به استانبول) خواسته بود، خاشقچی را به عنوان عنصری که تهدیدی برای امنیت ملی عربستان بشمار می رود، به این کشور باز گردانند، اما وی همچنان بدون اتهام است.

کالامارد اضافه کرد: این اقدام القحطانی کافی است که وی (برای دست داشتن در قتل خاشقچی) متهم شناخته شود.

۱۱ متهم از سوی مراجع قضایی عربستان و در خصوص پرونده قتل خاشقچی در حال محاکمه هستند.

۶ منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که بیشتر متهمان پرونده قتل خاشقچی، نام القحطانی را به عنوان متهم ردیف اول این پرونده ذکر کرده اند.

رویترز پنجم فرودین ماه ۹۸ به نقل از منابع آگاه گزارش کرد: با وجود آن که عربستان متعهد شده، عاملان قتل خاشقچی را مجازات کند، اما القحطانی جز ۱۱ متهمی نبوده که جلسات محاکمه آنان به صورت محرمانه در ریاض پایتخت عربستان برگزار شده است.

براساس این گزارش، مشاور پیشین دربار سلطنتی سعودی در هیچ یک از جلسات دادگاه که از ژانویه سال جاری میلادی (دی ماه ۹۷) در خصوص پرونده خاشقچی برگزار شده، حاضر نبوده است.

سعود المعجب دادستان کل عربستان نوامبر ۲۰۱۸ (آبان/ آذرماه ۹۷) بدون اشاره به ماهیت عاملان قتل خاشقچی ۱۱ تن را در این باره محکوم کرد و "ترکی مشرف الشهری"، ولید عبدالله الشهری"، "فهد شبیب البلوی"، ماهر المطرب"، "صلاح محمد الطبیقی" به اعدام و برای اعضای دیگر حکم حبس ابد صادر شد.

مسئولان عربستان بارها هرگونه فعالیت القحطانی در دربار سلطنتی را پس از خلع از مقامش رد کرده اند و گفته‌اند که وی همچنان تحت بازجویی دستگاه قضایی قرار دارد و ممنوع السفر است.

این درحالی است که برخی منابغ غربی، عربی و عربستانی نزدیک به دیوان پادشاهی سعودی ژانویه گذشته (دی/ بهمن گذشته) به رویترز گفته اند که القحطانی همچنان از نفوذ خود بر افراد نزدیک به ولیعهد برخوردار است.

به گزارش ایرنا، خاشقچی روزنامه‌نگار عربستانی و منتقد سیاست های آل سعود یک سال پیش در دوم اکتبر ۲۰۱۸ (۱۰ مهرماه ۹۷) در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید و جسدش هرگز پیدا نشد.

قتل خاشقچی ۵۹ ساله و سردبیر پیشین روزنامه الوطن سعودی، ضربه شدیدی به وجهه سعودی بویژه محمد بن سلمان در سطح جهان وارد کرد.

پربیننده ترین خبرها