روسیه و عربستان به گسترش همکاری‌ها ادامه می‌دهند/ پوتین به ریاض سفر می کند

روسیه و عربستان به گسترش همکاری‌ها ادامه می‌دهند/ پوتین به ریاض سفر می کند
پنج‌شنبه 11 مهر 1398 - 12:30

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه گفت که دولت‌های روسیه و عربستان سعودی مصمم به ادامه همکاری‌ها در بخش انرژی بین دوکشور هستند.

العالم ـ اروپا

دمیتری پسکوف در گفت وگو با شبکه تلویزیونی روسیه24 خاطرنشان کرد: اراده سیاسی سران دو کشور حاکی از آن است که همکاری‌های روسیه و عربستان سعودی در بخش انرژی ادامه و توسعه خواهد یافت.
وی به مواضع یکسان دو کشور به عنوان دو تولیدکننده عمده نفت در سطح جهانی اشاره و اضافه کرد: این نزدیکی مواضع منجر به آن شد که ریاض و مسکو موفق به توافق‌ برای کاهش تولید نفت در چارچوب اوپک پلاس شدند.
پسکوف همچنین به سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به ریاض اشاره کرد که اواسط ماه اکتبر قرار است، برگزار شود.
در جریان این سفر پوتین با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و محمد بن سلمان ولیعهد این کشور دیدار و گفت وگو خواهد کرد.
سفیر عربستان سعودی در مسکو دو روز پیش اعلام کرد که مقدمات سفر پوتین به ریاض فراهم شده و این دیدار دو هفته بعد انجام خواهد شد.
خالد کریملی گفت: ولادیمیر پوتین نخستین رئیس جمهوری روسیه بود که به عربستان سعودی سفر رسمی کرد واین دیدار در ماه فوریه 2007 برگزار شد.
وی افزود: کشور من برای این دیدار اهمیت زیادی قائل است زیرا پوتین رهبر بی نظیری است که نقش بسیار مهمی را در عرصه بین‌المللی ایفاء می‌کند.
به گزارش ایرنا، پیشتر وزیر انرژی روسیه اعلام کرده بود که در جریان سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به عربستان سعودی دهها موافقت‌نامه بین دو کشور امضا خواهد شد.
الکساندر نواک در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه بسته بسیار بزرگی از اسناد همکاری بین روسیه و عربستان سعودی در حال تنظیم است، گفت: دهها موافقتنامه همکاری در طرح‌های مختلف درجریان سفر رئیس جمهوری روسیه به عربستان امضا خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: عربستان سعودی ممکن است در طرح‌های پتروشیمی، تولید گاز فشرده و ایجاد مراکز علمی و پژوهشی در روسیه سرمایه‌گذاری کند.
به گفته وی، مبادلات بازرگانی میان روسیه و عربستان درحال افزایش است و در نیمه نخست امسال به ۴۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار رسید که از شاخص مدت مشابه فراتر رفته است.
ریاض علاقه‌مند به همکاری با شرکت‌های بزرگ روسی همچون روس نفت، گازپروم و گازپروم نفت است.
وزیر انرژی روسیه همچنین گفته بود که تا پیش از سفر ولادیمیر پوتین به عربستان در مهرماه، راهی این کشور خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها