در بدو ورود به مسکو؛

زنگنه: عربستان در باره حمله به آرامکو بزرگنمایی کرده است/ توقف نیمی از تولیدات نفت سعودی بازی رسانه ای سعودی/ بازار انرژی باید غیرسیاسی شود

زنگنه: عربستان در باره حمله به آرامکو بزرگنمایی کرده است/ توقف نیمی از تولیدات نفت سعودی بازی رسانه ای سعودی/ بازار انرژی باید غیرسیاسی شود
چهارشنبه 10 مهر 1398 - 11:39

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود به مسکو خبر توقف نیمی از تولید نفت عربستان در حملات اخیر به آرامکو را حربه رسانه ای سعودی ها اعلام و خاطرنشان کرد که بازار انرژی باید غیرسیاسی باشد تا از دخالت‌های یکجانبه و غیرقانونی در آن جلوگیری شود.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، با اشاره به حوادث بوجود آمده برای صنعت نفت عربستان و کاهش تولید نفت این کشور پس از حمله به تاسیسات نفتی آرامکو گفت: می‌بینیم که بازار عادی شده است؛ من هرگز باور نکردم که با این حمله نیمی از تولید نفت عربستان از دسترس خارج شده باشد، همانطور که پیشتر گفته‌ام، فکر می‌کنم عربستان دست به بزرگ نمایی سیاسی در این رابطه زده تا بگوید امنیت انرژی درجهان به خطر افتاده است.

زنگنه در تایید اظهارات خود گفت: حدود یک هفته تا ۱۰ روز است که هر روز قیمت نفت کمتر می‌شود و شش دلاری هم که روی قیمت نفت رفته بود به صورت کامل از بین رفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که احتمال دارد در این اجلاس با همتای عربستانی دیدار و گفت وگو کند، اظهار داشت: هیچگاه از طرف ما برای دیدار با عربستانی‌ها مشکلی وجود نداشته است بلکه این آنها هستند که همواره مشکل دارند.

زنگنه درباره روابط اقتصادی با روسیه نیز اظهار داشت: ما در همه زمینه‌ها با روسیه روابط راهبردی داریم و در بخش انرژی هم به همین شکل است، ما در اجلاس کشورهای صادر کننده گاز فرصت خواهیم کرد تا مواضع خود را بیان کنیم.

وی گفت: در این اجلاس تاکید خواهم کرد که بازار انرژی باید غیرسیاسی باشد و این بازار باید از دخالت‌های یکجانبه و غیرقانونی در آن دور بماند چرا که این مساله در دراز مدت به نفع مصرف کننده و هم تولید کننده است.

زنگنه خاطرنشان کرد که اجلاس کشورهای صادر کننده گاز نخستین بار در تهران و به ابتکار جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است و افزایش تعداد اعضا در بیستمین دوره آن در مسکو نشان می‌دهد که طرحی موفق بوده است ضمن اینکه امسال قرار است نخستین نشست سران کشورهای صادرکننده گاز در گینه برگزار شود.

وزیر نفت ایران اظهار داشت: اجلاس کشورهای صادر کننده گاز به محلی برای انتقال تجربیات و تبادل اطلاعات تبدیل شده است و افزایش تعداد اعضا نیز نشان می‌دهد ابتکار جمهوری اسلامی ایران نتیجه بخش بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در این سفر با همتایان روسی و دیگر کشورها دیدارهای دوجانبه خواهیم داشت.

به گزارش ایرنا، زنگنه ساعاتی پیش برای شرکت در نشست مجمع کشورهای صادر کننده گاز، اجلاس بین المللی هفته انرژی روسیه و دیدار با مقامات شرکت کننده در آن از طریق فرودگاه شرمتیوا در شمال غربی مسکو وارد روسیه شد.

وی در حالی وارد مسکو شده است که بیست‌ و یکمین نشست وزیران نفت و انرژی مجمع کشورهای صادرکننده گاز موسوم به «جی‌ای‌سی‌اف» قرار است از فردا پنجشنبه در پایتخت روسیه آغاز شود.

زنگنه قرار است درچارچوب سفر خود با الکساندر نوواک همتای روسی خود ملاقات کرده و در کنفرانسی با عنوان «به سوی رهبری تعادل انرژی در جهان- اولویتهای صنعت گاز» که در حاشیه هفته انرژی مسکو برگزار می‌شود سخنرانی کند.
«هفته انرژی روسیه» که امسال برای چهارمین بار برگزار خواهد شد، با حضور مقامات، فعالان و کارشناسان حوزه انرژی از کشورهای مختلف جهان و با سخنرانی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در خصوص اهداف و جایگاه صنایع انرژی در سیاست‌های کلی روسیه، تهدیدات و چشم اندازهای این صنعت در شرایط بین‌المللی و موضوعات روز جهانی برگزار می‌شود.

این همایش محلی برای سیاست گذاری‌ها و بررسی روندهای بازار جهانی انرژی به حساب می‌آید.

پربیننده ترین خبرها