گریفیث حامل پیام شفاهی کشورهای متجاوز برای صنعا بود

پنج‌شنبه 11 مهر 1398 - 15:40

مارتین گریفیث، نماینده سازمان ملل در یمن، به سفر دو روزه خود به صنعا پایان داد.

العالم - یمن

به گزارش پایگاه خبری العالم مارتین گریفیث در این سفر با عبد الملک الحوثی، رهبر جنبش انصار الله یمن و مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی درباره چشم اندازهای راه حل سیاسی و موانع موجود بر سر راه اجرای توافق سوئد گفتگو کرد. مقامات صنعا نیز در این دیدار بر پایبندی خود به روند صلح فراگیر و طرح اخیر خود، تأکید کردند.

گریفیث در این سفر کوتاه دو روزه درباره برخی مسائل مربوط به پشم اندازهای راه حل سیاسی فراگیر به طور فشرده با مقامات و رهبران دولت یمن گفتگو کرد... اما این بار با توجه به طرح ابتکاری صنعا و ماهیت شرایط موجود و تحولات و حوادث جاری و تغییر موازنه قوا پس از عملیات های پی در پی ارتش یمن به خصوص عملیات "نصر من الله" در محور نجران، و پیامدهای سیاسی این عملیات، چشم انداز گفتگوها، روشن تر و امیدبخش تر بود.

نصر الدین عامر، قائم مقام وزارت اطلاع رسانی یمن به شبکه خبری العالم گفت: " عملیات نظامی اخیر، عربستان را وادار به حرکت به سمت صلح کرد. و همین امر ضمن تقویت فرصت صلح، باعث خواهد شد این سفر در مقایسه با سفرهای پیشین گریفیث مفیدتر باشد".

نماینده سازمان ملل در یمن، با سید عبد الملک الحوثی، رهبر جنبش انصار الله و مهدی مشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن و رؤسای پارلمان و وزرا و کمیته عالی انقلاب دیدار کرد؛ دو طرف در این دیدارها بر پایبندی صنعا به روند سلح فراگیر و اجرای توافق های سوئد و حل تمام مشکلات و مسائل انسانی و اقتصادی یمن تأکید کردند.

حمید عاصم، عضو هیئت یمنی در این گفتگوها به شبکه خبری العالم گفت: تا وقتی که بعد انسانی بحران یمن برطرف نشده باشد و محاصره الحدیده و الدریهمی و فرودگاه صنعا برچیده نشود و دارو و غذا و مواد اساسی وارد یمن نشود، نمی توان به راه حل سیاسی دست یافت.

اطلاعات غیر رسمی حکایت از آن دارد که گریفیث حامل پیام شفاهی از برخی کشورهای متجاوز با مضمون پیشنهادهایی برای حل سیاسی بود.

همچنین بر اساس همین اطلاعات غیر رسمی، موضوع گفتگوها تسریع روند صلح و آتش بس و بحث درباره طرح های طرف یمنی درباره مسائل نظامی یا پرونده اسرا بود.

سفر این بار گریفیث اگرچه نتایج روشنی نداشت اما ظاهرا توافق هایی درباره برخی مسائل مهم صورت گرفته است که نماینده سازمان ملل آن را به طرف مقابل منتقل خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها