ابراز آمادگی مسکو برای همکاری هسته‌ای با کوبا

ابراز آمادگی مسکو برای همکاری هسته‌ای با کوبا
پنج‌شنبه 11 مهر 1398 - 17:22

معاون اول رئیس ستاد کارکنان دولت روسیه تصریح کرد در صورتیکه کوبا تمایل داشته باشد، روسیه آمادگی دارد تا در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، شریک راهبردی «هاوانا» باشد.

العالم - اروپا

«سرگئی پریخودکو» معاون اول رئیس ستاد کارکنان دولت روسیه گفت در صورتی که کوبا تصمیم بگیرد صنعت انرژی هسته‌ای خود را ایجاد کند، مسکو آمادگی دارد تا در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، شریک راهبردی هاوانا باشد.

بنا به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، این مقام روس پیش از سفر ۳ و ۴ اکتبر (۱۱ و ۱۲ مهرماه) «دیمیتری مدودوف» نخست‌وزیر روسیه به کوبا، گفت: «آنطور که همکاران کوبایی اطلاع داده‌اند، قصد ندارند صنعت انرژی هسته‌ای را در کشور ایجاد کنند اما اگر تجدیدنظر کنند، آن هنگام و قطعاً روسیه آمادگی دارد تا در این زمینه، شریک راهبردی کوبا باشد».

وی ادامه داد: «پیش‌‌نیازها موجود است که شامل، پرسنل بسیار ماهر، فیزیکدانان حرفه‌ای و مهندسان هسته‌ای کوبا می‌شود که از دانشگاه‌های جماهیر شوروی و روسیه فارغ التحصیل شده‌اند».

این دیپلمات روس تصریح کرد: «در حال حاضر بحث‌هایی درباره پروژه‌های جذاب در خصوص موضوعات باصطلاح استفاده از اتم صلح آمیز در جریان است. به خصوص ، ما در حال گفت‌وگودرباره استفاده از فناوری هسته‌ای در پزشکی و کشاورزی هستیم».

در سال ۲۰۱۶، سازمان هسته‌ای دولتی روسیه موسوم به «روس اتم» و وزارت علوم، فناوری و محیط زیست کوبا، در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در «وین»، توافقنامه‌ای را در خصوص همکاری در زمینه استفاده صلح‌‌آمیز از انرژی اتمی به امضا درآوردند.

در حالی روسیه و کوبا به دنبال توسعه همکاری دوجانبه هستند که اوایل سال جاری میلادی دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه تلاش‌های خود برای اعمال فشار به کوبا به دلیل حمایت از دولت «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا، تحریم‌های شدیدتری علیه این کشور وضع کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها