نشست جدید مصر، اتیوپی و سودان در خصوص سد النهضه

نشست جدید مصر، اتیوپی و سودان در خصوص سد النهضه
جمعه 12 مهر 1398 - 11:34

وزرای آبخیزداری مصر، اتیوپی و سودان امروز (جمعه) قرار است در نشستی شرکت کنند که امید زیادی به توافق درباره سد النهضه وجود دارد.

العالم - مصر

وزرای آبخیزداری مصر، اتیوپی و سودان، قرار است امروز (جمعه) در خارطوم برای مذاکره نهایی در خصوص چگونگی آبگیری سد النهضه پشت یک میز بنشینند.

به نوشته العربیه، این نشست در شرایطی صورت می‌گیرد که نشست کارشناسان سه کشور در روز گذشته، به نتیجه‌ای نرسید. قرار بود تا نشست روز گذشته ساز و کار مشترکی را به دست وزرای سه کشور برساند تا مبنای توافق قرار گیرد اما این کار صورت نگرفت.

این دور جدید گفت‌و‌گوها میان مصر، اتیوپی و سودان برای حل معضل سد «النهضه» از دوشنبه گذشته در خارطوم آغاز شده است. سدی که قرار است بر روی رود نیل احداث شود و مصر آن را یک تهدید موجودیتی و اتیوپی یک فرصت برای جهش اقتصادی می‌داند.

در همین حال آمریکا نیز در بیانیه‌ای که شب گذشته صادر شد، با حمایت از مذاکرات بین سه کشور، خواستار توافقی پایدار در خصوص آبگیری سد النهضه شد، به طوری که همه طرف‌ها نفع خود را ببرند. کاخ سفید همچنین خواستار احترام کشورهای همجوار رود نیل به سهم آب یکدیگر شد.

منابع مطلع امید دارند که سه کشور بتوانند به توافقی که رضایت هر سه را در پی داشته باشد، برسند. در همین حال برخی نیز بیم آن را دارند که با شکست مذاکرات، مصر دست به اقدامات تنش‌زا زده یا به دادگاههای بین‌المللی رجوع کند.

«عبدالفتاح السیسی» چندی پیش گفته بود که در خصوص آبگیری سد النهضه، در عمل انجام شده قرار نخواهد گرفت. او همزمان تأکید کرده بود که مصر مخالف توسعه اتیوپی نیست. او در سال ۲۰۱۵ نیز به هنگام امضای توافق (البته ناکام) با اتیوپی درباره سد النهضه ضمن استقبال از رشد و توسعه این کشور گفته بود: «مردم اتیوپی به خاطر داشته باشند که حیات و زندگی مردم مصر به رود نیل وابسته است.»

با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می‌تواند به بزرگترین کشور صادر کننده برق در آفریقا با تولید ۶۰۰۰ مگاوات برق تبدیل شود. اتیوپی و سودان در این میان منافع خود را دارند. سد النهضه در ۲۰ کیلومتری سودان واقع شده و این کشور زیان آبی قابل توجهی نمی‌بیند بلکه برای جبران کمبود برق خود به ساخت این سد نیز امید دارد. اما مصر نگران پایین آمده سهم آب خود است؛ آبی که آن را برای شرب، زراعت و صنعت به کار می‌گیرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها