فلسطینی‌ها تحقق آشتی ملی قبل از برگزاری انتخابات را خواستار شدند

فلسطینی‌ها تحقق آشتی ملی قبل از برگزاری انتخابات را خواستار شدند
جمعه 12 مهر 1398 - 12:06

نتایج نظرسنجی در نوار غزه نشان می‌دهد فلسطینی‌ها از رئیس تشکیلات خودگردان می‌خواهند قبل از دعوت به برگزاری انتخابات برای تحقق آشتی ملی تلاش خود را بیشتر کند.

العالم - فلسطین اشغالی

فلسطینی‌های غزه در یک نظرسنجی به اتفاق آرا، آشتی ملی داخلی را یک ضرورت ملی فوری‌تر از دعوت به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و قانونگذاری دانستند.

فلسطینی‌ها در پیامی به محمود عباس تاکید کردند، آشتی و وحدت ملی اولویت مهم‌تر از دعوت به برگزاری انتخابات در مقطع کنونی است و برگزاری انتخابات در جوی مملو از کشمکش‌های سیاسی و شکافی تلخ که برای دوازدهمین سال متوالی ادامه دارد، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

به گزارش روزنامه الرایه قطر، آنها با تایید اینکه اختلافات بر آرای رای دهندگان در صورت برگزاری انتخابات تاثیر خواهد گذاشت، گفتند: در وضعیت کنونی خیلی‌ها حاضر به رای دادن نخواهند بود، زیرا نتایج آن عادلانه نیست و واقعیت کنونی را عوض نخواهد کرد.

شرکت کنندگان در نظرسنجی پرسیدند: از انتخابات سال 2006 که همه به عادلانه بودن آن گواهی دادند چه نتیجه‌ای حاصل شد؟ آیا با برگزاری انتخابات جدید همه طرف‌ها به نتایج آن متعهد خواهند بود یا خیر؟ چرا از انتخابات به وحدت ملی دعوت نمی‌شود در حالی که ضرورتی اجتناب ناپذیر است؟. آیا انتخابات برای همه الزام آور است یا فقط یک غلو رسانه‌ای است ؟.

شرکت کنندگان در نظرسنجی همچنین نسبت به برگزاری انتخاباتی آزاد، شفاف و یکپارچه در همه سرزمین‌های فلسطینی ابراز بدبینی کردند و گفتند که تاکنون بارها دعوت به انتخابات شده اما به نتیجه‌ای نرسیده است. آنها ابراز امیدواری کردند رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین قبل از هر گونه اقدامی برای انتخابات تلاش‌ها برای دستیابی به آشتی را بیشتر کند.

آنها پرسیدند: آیا پذیرش نتایج انتخابات برای همه طرف‌ها بخصوص طرف‌های داخلی رقیب در انتخابات الزام آور است یا خیر و آیا پس از آن شاهد تغییر واقعی و بهبود سطح معیشتی و تحولات اساسی بخصوص در غزه خواهیم بود؟.

حسام بدران عضو دفتر سیاسی حماس هم در اظهاراتی رادیویی گفت : حماس به همه طرف‌ها پیام داده که از انتخابات فراگیر و شراکت ملی قبل، حین و بعد از انتخابات حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه معلوم نیست ابومازن از انتخابات فراگیر چه می‌خواهد افزود: حماس طرح هشت گروه‌ فلسطینی را طی هفته گذشته بررسی کرده و مطمئن شده که برخاسته از خواسته‌های جامعه فلسطینی است و از همین رو با آن موافقت کرد.

وی ضمن ابراز تعجب از مخالفت جنبش فتح با این طرح گفت: طرح مذکور مبتنی بر توافق‌های پیشین است. اگر فتح خواهان برگزاری انتخابات است انتخابات در این طرح مسئله‌ای ضروری است.

هشت گروه فلسطینی به تازگی از توافق‌نامه جدیدی که توافق‌های گذشته به عنوان مرجع نهائی آن است، برای پایان دادن به دو دستگی‌ها میان فلسطینیان خبر دادند و نسخه‌ای از این توافق‌نامه به مصر، اتحادیه عرب، محمود عباس رئیس دولت فلسطین و اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس ارسال شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها