درگوشی/

صدامی ها دیگر هرگز بر عراق حکومت نخواهند کرد!

صدامی ها دیگر هرگز بر عراق حکومت نخواهند کرد!
شنبه 13 مهر 1398 - 22:40

درباره تظاهرات کنونی در عراق که قرار بود با هدف مطالبه بهبود اوضاع معیشتی مردم و مبارزه با فساد و فراهم کردن فرصت های شغلی برای افراد بیکار برگزار شود، حرف و حدیث های زیادی گفته شده است.

العالم - درگوشی

درباره تظاهرات کنونی در عراق که قرار بود با هدف مطالبه بهبود اوضاع معیشتی مردم و مبارزه با فساد و فراهم کردن فرصت های شغلی برای افراد بیکار برگزار شود، حرف و حدیث های زیادی گفته شده، طرف هایی مشخص که هدف و انگیزه آن ها معلوم است، درصدد بهره برداری از این تظاهرات درجهت رسیدن به اهداف خود بوده اند و در نتیجه ، کاملا ً بر خلاف اهداف تظاهرکنندگان حرکت کرده اند در نتیجه، درگیری هایی بین نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان به وجود آمد و تلفاتی در میان دو طرف برجای گذاشت و ساختمان های دولتی وغیردولتی و خودروها و مغازه ها به آتش کشیده شدند و ناآرامی ، استان های شیعه نشین در مرکز و جنوب عراق و نیز بغداد پایتخت عراق را فرا گرفت.

اخباری موثق به نقل از منابع دولتی و رسمی عراق منتشر شده ، از جمله اینکه لویی الیاسری استاندار نجف اشرف گفته است : گروهی که با هدف اجرای عملیات ترور مراجع دینی وارد این شهر شده، بازداشت شده اند همچنین برخی از طرف های دیگر در تلاش بودند تا تظاهرات را به دفتر آیت الله سیستانی مرجع دینی بکشانند، همچنین دو گروه که برای حمله به دو بانک در نجف و کوفه برنامه ریزی کرده بودند، بازداشت شدند در این رابطه، منابع رسمی امنیتی عراق اعلام کردند که دو نیروی امنیتی عراقی و دو نفر از تظاهرکنندگان به ضرب گلوله یک تک تیرانداز کشته شدند.

این حمله با هدف آشکار تشدید تنش و دامن زدن به تظاهرات و سوق دادن آن به سوی وضعیت نامعلوم روی داد. این درحالیست که برخی از ساختمان های دولتی و مقرهای احزاب و ساختمان های شخصی در بسیاری از استان های مرکزی و جنوبی عراق همچنان در آتش می سوزد.

درک این مساله که این گونه اقدامات جنایتکارانه، کار جوانانی نیست که برای مطالبه حقوق مشروع خود، به خیابان ها آمده اند، به تحلیلی عمیق نیاز نیست. جوانان عراقی، به دنبال خواسته هایی هستند که دولت هایی که یکی پس از دیگری در عراق روی کار آمده اند، نتوانسته اند آن ها را تحقق بخشند و این اوضاع نابسامان میراثی از رژیم صدامی جنایتکار است و وضعیت کشور پس از اشغال آن از سوی آمریکا و یورش گروه های داعش و صدامی بدتر شده است.

بعثی های صدامی - تکفیری که مورد حمایت عربستان سعودی هستند، از این وضعیت حمایت می کنند و آمریکا نیز در سفارت خود در بغداد، همه امکاناتش را در شبکه های اجتماعی و در فضای مجازی به کار گرفته است تا آتش این فتنه را شعله ورتر کند.

واضح است که هدف از گروه های بعثی صدامی و داعشی که تحت حمایت آمریکا و عربستان سعودی هستند، ایجاد ناآرامی و آشوب در عراق است که خشک و تر را با هم بسوزانند، تا ناتوانی دولت عبدالمهدی را ثابت کنند و این دولت را برای استعفا دادن تحت فشار قرار دهند.

این هدف، هدف ثانویه در چارچوب طرح آمریکا و عربستان سعودی به شمار می رود، بنابراین، این باور که ناآرامی ها با کنار رفتن دولت عبدالمهدی به پایان می رسد، اشتباه است بلکه بر عکس ، با رفتن دولت عبدالمهدی، شدت ناآرامی ها در عراق بیشتر می شود تا زمینه برای دخالت های بیشتر آمریکا هموارتر شود ، آمریکا به شکلی برخورد می کند که گویی برای حفظ خون عراقی ها مجبور به دخالت است، و گویی که دولت عبدالمهدی قادر به حفظ جان عراقی ها نیست ، و در نتیجه ، به دنبال آن است که چهره های بعثی از شخصیت های طایفه گرایی را که به عراقی ها کینه دارند، روی کار بیاورند که خوار و ذلیل و وابسته به محور آمریکایی و سعودی در منطقه باشند.

با وجود اینکه، طرحی که برای عراق تهیه شده، برای عراقی ها معلوم بود، و همه ما، هشدارهای شیخ قیس الخزعلی دبیر کل گردان های اهل الحق را به خاطر می آوریم که چند ماه پیش، گفته بود که فتنه در عراق در ماه دهم، شروع خواهد شد، زیرا این تاریخ ، یادآور گذشت یک سال از طرح از بین بردن قضیه فلسطین معروف به معامله قرن است.

بهره برداری از خواسته های برحق تظاهرکنندگان عراقی از سوی عناصر صدامی و داعش و ستون پنجمی ، تلاشی برای احیای سناریو انقلاب های رنگین در عراق است، به شکلی که شبکه های اجتماعی که سفارت آمریکا در بغداد آن را به خدمت گرفته ، به اضافه اختاپوس رسانه ای سعودی و شبکه های بعثی فتنه جو و طایفه گرا در عراق، به دنبال ایجاد نمادهای مانند "زن دستمال فروش" یا "مرد کهنسال" یا "پرچم دار" هستند. این ها ، نمادهایی هستند که بسیار به نمادهایی که آمریکا در بسیاری از مناطق جهان با هدف ایجاد ناآرامی ایجاد کرده، شبیه هستند ، مناطقی که همچنان از ناآرامی و درگیری رنج می برند.

" یتیم های صدام" پس از اینکه امریکا در اجساد متعفن آن ها دمید، درصدد بهره برداری از این تظاهرات برآمدند، در نتیجه ، سرهایشان را از لانه هایشان بیرون آوردند و اظهاراتی را ایراد کردند و بیانیه هایی را صادر کردند و گویی که آن ها سخنگوی رسمی تظاهرکنندگان هستند، یا اینکه آنها قهرمانان ملی هستند، از جمله این چهره ها، رغد دختر صدام خونریز است که در توییتر درباره اقدامات خرابکارانه وناآرامی های عراق نوشت : شما سطور قهرمانی را می نویسید، همان طور که قبلاً قول و قرار گذاشته بودیم، شما نسل قهرمانان قادسیه هستید" .

ائتلاف بعثی – تکفیری تحت حمایت آمریکا وعربستان معتقد است که با حفظ این ناآرامی ها، الحشد الشعبی را وادار می کند که برای وارد عمل شدن به منظور حفظ امنیت وثبات عراق وارد عمل شود و این مساله، باعث می شود که الحشد الشعبی با مردم در مقابل هم قرار گیرند و درنتیجه، قداست سلاح آن ها که گروه های بعثی صدامی – داعشی و طرح آمریکا علیه عراق و مردم آن را با شکست روبرو ساخت، از بین برود.

درست است که طرح آمریکا و عربستان سعودی که به دست عوامل آن ها اعم از صدامی ها و تکفیری ها اجرا می شود، طرحی بزرگ و پیچیده است ، اما مردم عراق ، ملتی بزرگ و هوشیار هستند که از این طرح ها آگاهند و اجازه نخواهد داد که عراق بار دیگر به دست آمریکا بیافتد. همچنانکه آمریکا نیز موفق به ساخت " ژنرال ها" و ایجاد هاله ای از قهرمانی در اطراف خود برای معرفی خود به عنوان ناجی نخواهد شد.

بعثی ها بار دیگر بر عراق حکومت نخواهند کرد. نه امروز ، نه فردا و نه هیچ زمان دیگر.

همه تحرکاتی که امروزه عناصر بعثی و صدامی درعراق انجام می دهند ، چیزی جز سکرات آن ها در دم مرگ نیست و وضعیت امروز عراق، وضعیتی فریب دهنده بیش نیست، دولت عادل عبدالمهدی، امروز بهای، پایبندی به استقلال خود در تصمیم گیری را می پردازد و این استقلال، امروز به بهترین شکل در موضع عبدالمهدی در وارد کردن اتهام آشکار به اسرائیل درباره دست داشتن در حملات علیه مواضع الحشد الشعبی جلوه گر شده است.

این اتهام، در واقع اتهامی به امریکا، هم پیمان "اسرائیل" است، زیرا اگر امریکا نبود، " اسرائیل" نمی توانست به عراق حمله کند، امریکا این اتهام را به منزله پذیرش آشکار روایت محور مقاومت از طرف عراق می داند. البته عبدالمهدی، فقط به این اتهام اکتفا نکرده است، بلکه با گشایش گذرگاه القائم – البوكمال با سوریه، وارد چالشی آشکار با آمریکا شده است که همواره برای ضربه زدن به محور مقاومت تلاش می کند. اما سفر وی به چین که طی آن ، چندین توافق اقتصادی امضا شد، واشنگتن آنرا خط قرمزی برای عبدالمهدی دانست که به عراق به عنوان یک کشور منطقه ای موثر در روابط بین المللی ، جایگاه و اعتبار خود را در منطقه بخشید

عبدالمهدی ، همچنین نقش فعالی را در نزدیک کردن نقطه نظرات میان ایران و عربستان با هدف دور کردن شبح جنگ از منطقه ایفا کرد. همچنین امنیتی که عراق در برهه اخیر به واسطه فداکاری های الحشد الشعبی و اداره امور امنیتی به شکل موثر از سوی دولت عبدالمهدی شاهد آن بود. همانطور که قبلاً گفتیم، توطئه بزرگی علیه عراق طراحی شده است، اما عراقی ها با وجود مرجعیت عالی دینی خود آیت الله سید علی سیستانی – که همواره عراق را در سخت ترین شرایط نجات داده است – بزرگ تر از آن هستند که اجازه دهند به کشورشان لطمه ای وارد شود.

همه ما به خاطر می آوریم که چگونه آیت الله سیستانی نقطه نظر آمریکا را برای عراق پس از صدام، رد کرد، زیرا آمریکا تلاش می کرد که نظامی شبیه به نظام صدام را برعراق حاکم کند اما آیت الله سیستانی بر نوشتن قانون جدید و برگزاری همه پرسی درباره آن و سپس برگزاری انتخابات آزاد پافشاری کرد. و همه این ها مسائلی بود که به ذهن آمریکایی ها خطور نمی کرد اما وقتی عراق با تهدید داعش مواجه شد و عناصر و گروه های داعشی به دروازه بغداد رسیدند و نجف و کربلا را تهدید کردند، آیت الله سیستانی، فتوای جهاد صادر کرد و حاصل فتوای ایشان، تشکیل نیروهای الحشد الشعبی بود که سرزمین و آبروی عراقی ها را نجات دادند.

امروز نیز ، باز هم ایشان در شرایطی که کم خطرتر از شرایط یورش داعش به عراق و حرکت آن ها به سمت بغداد نیست، و در وضعیتی که یتیمان صدام، با برادران داعشی در جنایت و کینه ورزی شریکند، درصدد بهره برداری از تظاهرات مسالمت آمیز شهروندان عراقی هستند، ایشان خواهان تشکیل کمیته مستقل متشکل از شخصیت های معروف از خارج از قدرت شده است تا گام ها و اقدامات در زمینه مبارزه با فساد و انجام اصلاحات مشخص برداشته شود و به نمایندگانی از طرف تظاهرکنندگان صلاحیت داده است. این درخواست ، مبارک است که قطعاً با توجه و عنایت دولت و مردم عراق مواجه خواهد شد.

اما طرف هایی که درصدد بهره برداری از تظاهرات عراق با هدف مرتکب شدن اقدامات خرابکارانه وآشوب برآمدند، همچنان به اقدامات خود ادامه می دهند و در این حال، برای مردم روشن خواهد شد که آن ها راهی جز بازگشت به لانه های خود تا به ابد ندارند.

نبیل لطیف

پربیننده ترین خبرها