ایران با اوراسیا نزدیک به 500 میلیون دلار مبادله دارد

ایران با اوراسیا نزدیک به 500 میلیون دلار مبادله دارد
دوشنبه 15 مهر 1398 - 09:40

رئیس‌کل گمرک ایران گفت: با اوراسیا نزدیک به 500 میلیون دلار مبادله داریم این رقم در حال حاضر مطلوب نیست و ما به دنبال این هستیم که این مقدار را به چند برابر افزایش دهیم.

العالم - ایران / اقتصادی

«مهدی میراشرفی» رئیس کل گمرک ایران در گفت‌وگو با فارس در بیشکک با اشاره به اشتراکات ایران با کشورهای آسیای مرکزی و اوراسیا اظهار داشت: نخستین مورد اشتراکات جغرافیایی است، دوم اینکه ما دارای اشتراکات فرهنگی و دینی با این منطقه هستیم و بیشتر اعضای اوراسیا فرهنگ نزدیکی به هم دارند و این موضوع باعث می‌شود که عضویت ایران در این اتحادیه توجیه داشته باشد.

رئیس‌کل گمرک ایران گفت: موضوع مهم دیگر این است که هر جا که تجارت افزایش پیدا کند امنیت افزایش پیدا کرده، یعنی ما کمترین و کم هزینه ترین راه ایجاد امنیت را توسعه تجارت می‌دانیم، هر جا که تجارت برقرار شود امنیت و صلح و آرامش هم ایجاد می‌شود و این بسیار عالی است.

میراشرفی ادامه داد: هم‌­اکنون ما با اوراسیا نزدیک به 500 میلیون دلار مبادله داریم این رقم در حال حاضر مطلوب نیست و ما به دنبال این هستیم که این مقدار را به چند برابر افزایش دهیم. هم در ایران محصولاتی وجود دارد که از نظر قیمت و کیفیت برای منطقه مناسب است و هم در اوراسیا محصولاتی وجود دارد که برای ایرانیان مطلوب می‌باشد.

وی افزود: اوراسیا بهترین گوشت، پشم و پنبه را تولید می‌کند که قابلیت صادر کردن به ایران را دارد و در کشور ما نیز به شدت تنوع محصولات مخصوصا در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، معادن و های‌تک وجود دارد و اگر ظرفیت‌های 2 طرف را شناسایی شود از وضعیت فعلی که وضعیت مطلوبی نیست می‌توانیم به وضعیت راضی‌کننده برسیم.

رئیس‌کل گمرک ایران گفت: این موارد به عملکرد سازمان‌های کشورهای عضو بستگی دارد.

میراشرفی تصریح کرد: یک ماه دیگر ما اجرای برنامه‌های مشترک را آغاز می‌کنیم سپس 360 قلم کالا از اوراسیا با تعرفه پایین، عوارض بسیار پایین و برخی از موارد بدون عوارض می‌تواند وارد ایران شود و 503 قلم کالا از ایران با تخفیف عوارض گمرکی به منطقه اوراسیا صادر می‌شود. در 3 سال اول ما به این نحو پیش خواهیم رفت، اگر این وضعیت مطلوب باشد، می‌تواند به عضویت دائم ایران در اوراسیا منجر شود.

وی افزود: بخش خصوصی نیز به دنبال افزایش سود است و وظیفه ما است که زمینه را برای بخش خصوصی فراهم کنیم، کار دولت کار ساختن زیرساخت، جاده و ریل گذاری است، بخش خصوصی از جایی که این امکانات فراهم باشد استقبال می­‌کند ما فقط باید به دنبال تسهیل امور باشیم و بهبود تجارت، حمل و نقل، انتقال پول، بیمه و مسایل گمرکی و بهداشتی را دستور کار خود قرار دهیم.

رئیس‌کل گمرک ایران گفت: از آن جایی که اوراسیا منطقه بزرگی است، ما به یک مسیر اکتفا نمی‌کنیم ما مسیر ارمنستان را داشته و در دریای خزر نیز با روسیه مرز مشترک داریم.

وی ادامه داد: ترجیح بخش خصوصی ایران، ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان است.

میراشرفی بیان داشت: نیاز است که ایران و اوراسیا با ترکمنستان و ازبکستان مذاکراتی را انجام دهند تا مشکلات این مسیر حل شود.

رئیس‌کل گمرک ایران تصریح کرد: در کل 4 مسیر اقتصادی با اوراسیا داریم شرقی‌ترین مسیر ترکمنستان، ازبکستان و قرقیزستان است، مسیر دریای خزر در قزاقستان، مسیر دریای خزر در قلمرو روسیه و در آخر مسیر ارمنستان، روسیه و بلاروس از این جمله می‌باشند.

میراشرفی در پایان گفت: مسلما اگر این همکاری‌ها نتایج خوبی برای 2 طرف داشته باشد امکان تمدید، گسترش و حتی عضویت ایران نیز در سازمان اوراسی مطرح می‌شود اما به عملکرد و ارتباط ما با این سازمان در طول این 3 سال بستگی دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها