ابهام در فضای انتخابات تونس؛ پارلمانی آشفته و مسیری سخت برای تشکیل دولت ائتلافی

دوشنبه 15 مهر 1398 - 14:08

یک روز پس از برگزاری انتخابات پارلمانی تونس با استقبال نسبتا حداقلی، نتایج غیر رسمی – که توسط مؤسسه استیگما کانسای منتشر شده است - حکایت از آن دارد که حزب النهضه تونس با کسب 17.05 درصد از آرا پیشتاز است. حزب "قلب تونس" هم با 15.06 درصد از آرا در جایگاه بعدی قرار دارد. این نتایج بر پایه نظرسنجی از شرکت کنندگان در انتخابات پس از خروج از محل رأی گیری به دست آمده است.

العالم - تونس

حزب النهضه و حزب قلب تونس - که رهبر آن نبیل القروی در حال حاضر در زندان به سر می برد – هر دو مدعی صدرنشینی در انتخابات هستند؛ به طوری که راشد الغنوشی، رئیس حزب النهضه بلافاصله اعلام پیروزی کرد.

وی مدعی شده است که نتیجه انتخابات کاملا شفاف است.

در مقابل، حاتم الملیکی، سخنگوی حزب قلب تونس هم مدعی شده است که این حزب در این انتخابات پیروز شده و حد نصاب کرسی ها را از آن خود کرده است.

هواداران دو حزب نیز بدون اینکه منتظر اعلام نتایج رسمی شوند پیروزی حزب خود را در این انتخابات جشن گرفته اند؛ هوادارن حزب النهضه با تجمع در مقابل مقر این حزب و بالا بردن پرچم های حزب، پیروزی خود را جشن گرفته اند. در مقابل هواداران قلب تونس هم در داخل مقر حزب جشن گرفته اند.

این در حالی است که شورای عالی انتخابات تونس میزان مشارکت را 41.03 درصد اعلام کرده است؛ نبیل بافون، رئیس این شورا میزان مشارکت را قابل قبول دانست. اما برآوردهای اولیه در صورت اثبات، از تشکیل پارلمانی آشفته و نامنسجم خبر می دهد و نشان می دهد که دشواری های بسیاری پیش پای تشکیل کابینه ائتلافی وجود دارد.

پربیننده ترین خبرها