اختلاف لندن و واشنگتن بر سر فرار همسر جاسوس آمریکایی بالا گرفت/ مخالفت واشنگتن با استرداد همسر قاتل جاسوس آمریکایی

اختلاف لندن و واشنگتن بر سر فرار همسر جاسوس آمریکایی بالا گرفت/ مخالفت واشنگتن با استرداد همسر قاتل جاسوس آمریکایی
دوشنبه 15 مهر 1398 - 23:02

وزیر امور خارجه انگلیس عصر دوشنبه در گفت وگو با «مایک پمپئو»، از تصمیم واشنگتن برای مخالفت با استرداد همسر جاسوس آمریکایی که به قتل جوان انگلیسی متهم است، ابراز ناخرسندی کرد.

العالم ـ اروپا

سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس گفت «دومینیک راب» در این تماس تلفنی از طرف آمریکایی خواست تا درباره تصمیم خود تجدید نظر کند. بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس وعده داده که اگر این مساله در سطح وزیر امور خارجه حل نشد «شخصا با کاخ سفید طرح موضوع خواهد کرد.»

پلیس انگلیس می گوید خانم «آنا ساکولاس» همسر جاسوس آمریکایی که نام او فاش نشده، پنجم شهریور ماه گذشته پس از خروج از پایگاه نیروی هوایی «کراتن» انگلیس، با سرعت زیاد و بر خلاف جهت قانونی با «هری دان» ۱۹ ساله تصادف کرده است.

این جوان انگلیسی که سوار بر موتور و در مسیر قانونی در حال حرکت بوده به رغم انتقال به بیمارستان، جان خود را به دلیل شدت جراحت از دست می دهد.

در حالی‌که گفته می شود خانم ساکولاس قصد خروج از کشور را نداشته اما پس از فوت این جوان انگلیسی بصورت پنهانی راهی آمریکا می شود. این که طرف آمریکایی از مصونیت دیپلماتیک برای فرار از کشور سوءاستفاده کرده، خشم مردم انگلیس را برانگیخته است.

نخست وزیر انگلیس امروز در گفت وگو با رسانه ها اظهار کرد:‌ به نظر من استفاده از مصونیت سیاسی برای چنین مقاصدی درست نیست. امیدوارم «آنا ساکولاس» به انگلیس بازگردد و به‌شکل درست درگیر رویه های قانونی شود.

با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روی متحد قدیمی خود را زمین انداخت و اعلام کرد که لغو مصونیت سیاسی به ندرت رخ می دهد. وی افزود:‌ ما درباره گام بعدی دولت انگلیس نمی توانیم گمانه زنی کنیم. با مقامات انگلیسی در ارتباط هستیم اما نمی‌توانیم درباره گفت‌وگوهای دیپلماتیک محرمانه اظهارنظر کنیم.

«رد سیگر» وکیل جوان انگلیسی ادعای وزارت امور خارجه آمریکا را خلاف واقع خواند و پیشنهاد کرد که نماینده ارشد آمریکا با خانواده عزادار «هری دان» دیدار و درباره علت فراری دادن متهم توضیح دهد.

به گزارش ایرنا، شبکه خبری اسکای نیز امروز گزارش داد، تلاش زیادی را برای ارتباط با این خانم صورت داده اما پاسخی دریافت نکرده است. به گزارش این شبکه انگلیسی، او حتی حساب شبکه اجتماعی خود را مسدود کرده و به محل سکونت خود در آمریکا هم بازنگشته است.

مصونیت دیپلماتیک، کشور میزبان را از پیگرد قضایی دیپلمات و خانواده وی منع می‌کند. به تایید منابع خبری انگلیس و بر اساس توافق‌های صورت گرفته، این کشور به کارکنان پایگاه «کراتن» که گفته می شود یکی از مراکز جاسوسی آمریکاست مصونیت سیاسی اعطا کرده است.

با این وجود در صورتی که جرم دیپلمات یا اعضای خانواده وی جدی و خارج از محدوده وظایف آنها باشند، کشور فرستنده می‌تواند این مصونیت را لغو کرده و اجازه دهد تا کشور میزبان فرد متخلف را محاکمه کند؛ اقدامی که در حال حاضر بعید است آمریکا با آن موافقت کند و دولت انگلیس را که به فکر جبران خسارت های مالی ناشی از برگزیت از طریق گسترش روابط با آمریکاست، سر دو راهی قرار داده است.

پربیننده ترین خبرها