نامه تند پلیس انگلیس به سفارت آمریکا/ درخواست استرداد همسر فراری جاسوس آمریکایی که جوان انگلیسی را به قتل رسانده است

نامه تند پلیس انگلیس به سفارت آمریکا/ درخواست استرداد همسر فراری جاسوس آمریکایی که جوان انگلیسی را به قتل رسانده است
دوشنبه 15 مهر 1398 - 15:39

پلیس انگلیس در نامه‌ای تند به سفارت آمریکا در لندن، خواستار لغو مصونیت سیاسی همسر جاسوس آمریکایی شده که پس از تصادف با جوان انگلیسی از کشور فرار کرده است.

العالم ـ اروپا

پلیس معتقد است خانم «آنا ساکولاس» پنجم شهریور ماه گذشته پس از خروج از پایگاه نیروی هوایی «کراتن» انگلیس، با سرعت زیاد و بر خلاف جهت قانونی با «هری دان» ۱۹ ساله تصادف کرده است.

این جوان انگلیسی که سوار بر موتور و در مسیر قانونی در حال حرکت بوده به رغم انتقال به بیمارستان، جان خود را به دلیل شدت جراحت از دست می دهد.

در حالیکه گفته می شود خانم ساکولاس قصد خروج از کشور را نداشته اما پس از فوت این جوان انگلیسی راهی آمریکا می شود. در ارتباط با این مساله طرف آمریکایی از مصونیت دیپلماتیک سوءاستفاده کرده، خشم مردم انگلیس را برانگیخته است.

شبکه خبری اسکای گزارش داد: تلاش زیادی را برای ارتباط با این خانم صورت داده اما پاسخی دریافت نکرده است.

به گزارش این شبکه انگلیسی، او حتی حساب شبکه اجتماعی خود را مسدود کرده و به محل سکونت خود در آمریکا هم بازنگشته است.

برخی رسانه های انگلیسی به نقل از منابع آگاه می گویند مصونیت سیاسی خانم ساکولاس لغو شده و سفارت آمریکا او را احضار کرده است.

بر اساس قوانین انگلیس دیپلمات ها و خانواده‌ آنها تا زمانی که ساکن این کشور هستند می‌توانند از حق مصونیت سیاسی بهره‌مند شوند.

مصونیت دیپلماتیک، کشور میزبان را از پیگرد قضایی دیپلمات و خانواده وی منع می‌کند.

با این وجود در صورتی که جرم دیپلمات یا اعضای خانواده وی جدی و خارج از محدوده وظایف آنها باشند، کشور فرستنده می‌تواند این مصونیت را رفع کرده و اجازه دهد تا کشور میزبان فرد متخلف را محاکمه کند.

به تایید منابع خبری انگلیس، بر اساس توافق‌های صورت گرفته، این کشور به کارکنان پایگاه کراتن که گفته می شود یکی از مراکز جاسوسی آمریکاست مصونیت سیاسی اعطا کرده است.

«تیم دان» پدر هری در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت که متهم به اشتباه خود اقرار کرده و قرار بود در انگلیس بماند.

او خبر فرار خانم ساکولاس را که پس از مراسم خاکسپاری پسرش منتشر شد «فاجعه بار» خواند و از بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس خواست تا از دولت آمریکا بخواهد متهم را به کشور برگرداند.

«شارلوت چارلز» مادر این جوان هم عنوان کرد که مرگ پسرش خانواده او را نابود کرده و خواستار اجرای عدالت در این باره شد.

به گزارش ایرنا، رسانه های انگلیس امروز برای اولین بار تصویر خانم ساکولاس را منتشر کردند.

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس ضمن ابراز تأسف از این حادثه گفته است: با سفیر ایالات متحده تماس گرفته‌ام تا ناخرسندی انگلیس از تصمیم آنها را ابراز کنم و به سفارت توصیه کنم که در این تصمیم بازنگری کند.

پربیننده ترین خبرها