'نه' نروژ به سپر موشکی ناتو

'نه' نروژ به سپر موشکی ناتو
سه شنبه 16 مهر 1398 - 11:36

دولت نروژ با درخواست دولت‌های غربی به ویژه آمریکا برای استقرار سپر موشکی ناتو در کشورش مخالفت کرد.

العالم - اروپا

به رغم اظهارنظرهای پیشین برخی مقام‌های نروژی درباره لزوم الحاق نروژ به سپر موشکی ناتو به دلیل تهدیدات روسیه، دولت نروژ تصمیم خود را برای مخالفت کردن با استقرار این سپر موشکی گرفته است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، دولت نروژ اگرچه به فشارهای آمریکا برای افزایش میزان هزینه‌های دفاعی و نظامی خود در چارچوب تعهدات اعضای ناتو تن داده اما با استقرار سپر موشکی این ائتلاف نظامی غربی در نروژ مخالفت کرد.

طبق گزارش این رسانه روس، دولت نروژ تصمیم خود را در زمینه مخالفت با الحاق به سپر موشکی ناتو اعلام کرده است؛ تصمیمی که بعد از ابراز نگرانی‌ها در این کشور اروپای شمالی در خصوص تنش‌ها بین اسلو و مسکو اتخاذ شده است.

در متن منتشر شده بودجه دولت نروژ در این باره آمده است: «بعد از ارزیابی گسترده درباره موضوع امنیت ملی، دولت تصمیم گرفته است که نروژ به دست آوردن سپر موشکی و الحاقش به عنوان بخشی از دفاع موشکی ناتو را بررسی نمی‌کند».

انتشار خبر تصمیم دولت نروژ برای مخالفت با سپر موشکی ناتو در شرایطی صورت گرفته که طبق سند دفاعی محرمانه 2017 این کشور با تاکید بر «تهدید» ناشی از روسیه، خواستار استقرار سپر موشکی ناتو در نروژ و عضویت آن در این سپر ضد روسی شده بود.

به رغم مخالفت دولت نروژ با میزبانی کردن از سپر موشکی ناتو، در بودجه جدید میزان هزینه‌های نظامی- دفاعی این کشور افزایش نشان می‌دهد و به ۱.۸ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یافته است.

با این حال، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو و نخست‌وزیر پیشین نروژ درباره میزان افزایش هزینه‌های دفاعی و نظامی نروژ ناخرسند است. او در مصاحبه با روزنامه نروژی «وردنس گانگ» گفت: «بسیاری دیگر از کشورها، بیشتر از نروژ هزینه می‌کنند».

بنا بر گزارش اسپوتنیک، «طی یک دهه گذشته طرح‌های ناتو برای استقرار سپر موشکی آمریکا در اروپا، یکی از شدیدترین اختلافات بین روسیه و ناتو بوده است. اگرچه مقام‌های ناتو همچنان در حال اطمینان دادن به روسیه درباره این موضوع هستند که هدف این شبکه دفاعی، روسیه نیست و هدف آن مقابله با موشک‌های بالستیک شلیک شده از خارج از اروپا هستند اما مسکو نظر آنها را قبول ندارد و می‌گوید که این سپر موازنه بین قدرت‌های اتمی را بر هم می‌زند و یک مسابقه تسلیحاتی تازه به راه می‌اندازد».

پربیننده ترین خبرها