درگوشی/

"امپراطوری عثمانی" در شمال سوریه!/ تنها راه نجات کردها چیست؟

سه شنبه 16 مهر 1398 - 13:48

بالاخره آمریکایی ها پشت کردهای سوریه را در مقابل ارتش ترکیه خالی کردند و آنها را با تهدیدهای مداوم ترکیه به ریشه کن کردن آنها در شمال سوریه تنها گذاشتند.

العالم - سوریه

چند سال قبل پس از آنکه واشنگتن به ناگاه اعلام کرد که قصد دارد نیروهای خود را از منطقه مجاور مرزهای ترکیه در خاک سوریه خارج کند ترکیه نیز تهدیدهای خود را علیه کردها آغاز کرد. همزمان اردوغان با استقرار 120 هزار نظامی ترک با تمام تجهیزات در مرزهای شمال سوریه به بهانه ایجاد منطقه امن به طور رسمی بر طبل جنگ می کوبد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با اعلام خروج نیروهای این کشور از منطقه یادشده، در واقع به اردوغان برای تحقق رؤیای قدیمی "قلمرو عثمانی" در تصاحب بخش هایی از خاک سوریه – که از کل مساحت لبنان بزرگتر است -، چراغ سبز نشان داد و اعلام کرد که حمایت از کردهای متحد آمریکا در منطقه به شدت هزینه بر است؛ وی سپس کردها را به حل مشکلات خود با ترکیه و دیگر کشورهای منطقه فراخواند.

نیروهای سوریه دموکرات (قسد)، که فریب وعده های حمایتی آمریکا را خورده بودند اکنون این اقدام آمریکا را "خنجری از پشت" می دانند.

تحولات دراماتیکی که اکنون گریبان گیر کردها در شمال سوریه شده است از نظر کسانی که شناخت کاملی از سیاست آمریکا دارند چندان عجیب و دور از ذهن نیست. زیرا این کشور به حداقل اصول اخلاقی پایبند نیست بلکه تنها چیزی که برایش معنا و مفهوم دارد منافع و در رأس آن منافع رژیم صهیونیستی است. این کشور هر زمان که بخواهد، از قربانی کردن متحدان ریز و درشت خود ابا ندارد؛ فقط کافی است تشخیص دهد رابطه با یک متحد خاص منافعش را تأمین نمی کند.

از همان ابتدا روشن بود که هدف اردوغان از سرازیر کردن صدها هزار عنصر تکفیری به سوریه، تضعیف این کشور است، وی سپس مرزهای کشورش را به روی آوارگان سوری باز کرد تا به موقع از آنها به عنوان اهرم فشاری برای اجرای اهداف و مقاصد خود توسعه طلبانه خود در خاک سوریه به بهانه ایجاد "منطقه امن"و اسکان آوارگان سوری، استفاده کند.

اردوغان در سخنرانی اخیر خود در مجمع عمومی سازمان ملل به وضوح از توطئه آنکارا علیه تمامیت ارضی سوریه پرده برداشت؛ وی در این سخنرانی مساحت منطقه امن مورد نظر ترکیه را به طول 500 کیلومتر و عمق 30 تا 50 کیلومتر تعیین کرد.

روزنامه الاخبار چاپ بیروت به نقل از رسانه های ترکیه جزئیات بیشتری را از نقشه "منطقه امن" ترکیه به این شرح منتشر کرد: در این طرح 10 شهر ساخته می شوند و در هر روستا 30 هزار نفر اسکان می یابند. هر شهر نیز 140 روستای تابع دارد که در هر یک از آنها 5 هزار نفر ساکن هستند. در این شهرها و روستاها هم ده ها مدرسه و یک دانشگاه و چند مسجد و تعدادی بیمارستان و چند ورزشگاه و شهرک صنعتی و کشاورزی ساخته خواهد شد. هزینه ایجاد این مجموعه حدود 25 میلیارد دلار است که آنکارا آن را از کمک های بین المللی تأمین خواهد کرد.

این جنایت بزرگی است که اردوغان در صدد ارتکاب آن علیه ملت سوریه است. پیامدهای این جنایت فراتر از نسل کشی و پاکسازی قومی است زیرا اردوغان با این منطقه همان رفتاری را انجام می دهد که صهیونیست ها با فلسطین اشغالی کردند؛ اردوغان در اینجا در آن واحد مرتکب دو جنایت می شود از یک سو کردها را از سرزمین خود می راند و از سوی دیگر بیش از دو میلیون سوری را با توسل به زور در جای آنها اسکان می دهد.

در مقابل مکر و نیرنگ آمریکایی ها و اصرار اردوغان بر ایجاد "قلمرو عثمانی" در شمال سوریه به طوری که هیچ کردی در آنجا باقی نماند، رهبران کرد چاره ای ندارند جز اینکه تا دیر نشده به آغوش دولت سوریه برگردند و فرصت اجرای نقشه فاجعه بار "امپراتوری عثمانی" را از اردوغان بگیرند. اختلاف کردها با دولت سوریه هر قدر که زیاد باشد اما به اندازه خطر اشغالگران ترک نیست چرا که اینها حتی حق زندگی در سرزمین آبا و اجدادی را برای کردها به رسمیت نمی شناسند.

  • نبيل لطيف / العالم

پربیننده ترین خبرها