روزنامه لبنانی:

داده‌های امنیتی، نقش موساد در اعتراضات عراق را تایید کرد

داده‌های امنیتی، نقش موساد در اعتراضات عراق را تایید کرد
سه شنبه 16 مهر 1398 - 19:48

روزنامه لبنانی الاخبار به نقل از منابع نزدیک به نخست‌وزیر عراق تاکید کرد بر اساس اطلاعات امنیتی دقیق جمع آوری شده طی روزهای اخیر، سرویس اطلاعات اسرائیل و سفارت آمریکا در بغداد در منحرف کردن مسیر حرکت مسالمت آمیز تظاهرات مردمی در عراق نقش کلیدی داشتند.

العالم - عراق

آرامش شکننده در پایتخت بغداد برای دومین روز پیاپی، پس از یک هفته تظاهرات در این کشور که با خونریزی و خشونت همراه شده بود برقرار است.

روزنامه لبنانی الاخبار امروز سه‌شنبه بر اساس «اطلاعات موثق» گزارش داد، که تماس‌های بین نمایندگان تظاهرات‌کنندگان از یک طرف، و دولت و احزاب سیاسی از طرف دیگر می‌تواند منجر به «نتایج مثبت» و کنترل اعتراضات شود تا هم مراسم اربعین حسینی که زمان آن نزدیک است بخوبی سپری شود و هم زندگی شهروندان در پایتخت و همچنین استان‌های جنوبی به روال عادی خود بازگردد.

این روزنامه لبنانی به نقل از منابع نزدیک به «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق آورده است: بر اساس اطلاعات دقیق امنیتی که طی روزهای گذشته جمع آوری شده است سرویس اطلاعات اسرائیل به همراه عناصری که از طرف سفارت آمریکا در بغداد اجیر شده بودند از اعتراض مردمی عراق بهره برداری کرده و تظاهرات‌های مسالمت آمیز را به سمت هرج و مرج و خرابکاری سوق دادند.

این منابع افزودند: همین دخالت‌های بیگانگان مسیر اعتراض‌ها را تغییر داد و این قضیه خود را در ماهیت شعارهایی که در تظاهرات‌ها سر داده شده و خواهان سرنگونی دولت و نظام بود، نشان داد و همچنین در پوشش رسانه‌ای بی سابقه‌ای که توسط برخی شبکه‌های ماهواره‌ای از این اتفاقات صورت گرفت و تعامل بزرگی که با این اعتراضات در بستر شبکه‌های اجتماعی صورت گرفت و در آن خواهان نجات عراق شدند.

الاخبار به نقل از این منابع عراقی تصریح کرد: چهره‌هایی سیاسی هم با موج سواری روی شعارها برای سرنگونی دولت به احزاب حامی عبدالمهدی توصیه‌هایی ارائه داده و هشدار می‌دادند که عن قریب تحولاتی رخ خواهد داد.

منابع مذکور افزودند: تحرکات گروهی از افسران تحت کنترل بوده و به روشی نرم (از توسل به خشونت) منع شدند، اما این سوال درباره برخی از کسانی که بدون اجازه دولت از خشونت بیش از حد استفاده کرده‌اند، همچنان مطرح است.

منابع نزدیک به دولت عراق با تاکید بر اینکه عبدالمهدی فتنه اخیر بغداد و نقش بزرگ اسرائیل و دخالت‌های آمریکایی‌ها و سعودی‌ها در آن را کاملا دقیق درک کرده است، گفت: این سه طرف در کنار گروه‌های میدانی که در استان‌های جنوبی فعالیت داشتند، تظاهرات‌کنندگان را تحریک می‌کردند. اسرائیل پیش از این هم در حوادث متعددی در عراق دست داشته که برجسته ترین آن حمله به مقرهای الحشد الشعبی در ماه های ژوئیه و آگوست گذشته بود.

فارس

پربیننده ترین خبرها