واکاوی نقش حزب بعث در آشوب اخیر عراق

واکاوی نقش حزب بعث در آشوب اخیر عراق
چهارشنبه 17 مهر 1398 - 16:20

تظاهرات معترضان در عراق به پایان رسیده و دولت همچنان در حال ارائه بسته های اصلاحی در پاسخ به مطالبات معترضان است.

العالم-تحلیل روز

با فروکش شدن تدریجی اعتراضات در عراق سوال مهمی پیش روی مرجعیت دینی، دولت پارلمان و دستگاه‌های قضایی، اجرایی و سیاسی عراق، نخبه های دینی و فرهنگی، حشد الشعبی و از همه مهم‌تر آحاد ملت عراق به وجود آمده است که چرا بقایای رژیم بعث عراق فرصت حضور در حاشیه این اعتراضات را پیدا کردند؟ و چرا در این مدت کوتاه تعداد قابل توجهی در این اعتراضات کشته شدند؟

دلایل اعتراضات مردمی در عراق مقوله ای است که در این مجال قصد پرداختن به آن را نداریم، اعتراض حق مسلم و قانونی شهروندان است و نشان دهنده آگاهی عمومی جامعه و تلاش آن برای رساندن صدای مطالبات مشروع به گوش مسئولان، پس از ناکارامدی ابزارهای دیگر، محسوب می شود.

اما مسئله ای که در این مجال به آن میپردازیم این سوال مهم است که چطور و چرا فرزندان صدام و رژیم بعث عراق توانستند راهی به درون این اعتراضات باز کنند و با حضور در حاشیه این اعتراضات برخی را قانع کنند که نقشی در عرصه سیاسی عراق دارند؟ کسانی که پیشینه سیاه و پر از جرم و جنایتشان، ارتزاق از اموال سعودی ها و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین انحطاط اخلاقی شان همچون روز آشکار است.

تظاهراتی که طی روزهای اخیر در بغداد و استان های مرکزی و جنوبی عراق جریان داشت، صرف نظر از مصیبت هایی که به بار آورد از مسائل حساس و خطرات مهمی که عراقی ها را تهدید می کند پرده برداشت؛ حزب بعث عراق اگرچه تهدیدی برای روند سیاسی عراق محسوب نمی شوند، اما ابزاری هستند که توسط سازمان های اطلاعاتی آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان تغذیه و تقویت می شوند تا به عنوان ابزار فشاری باشند علیه دولت عراق درصورتی که خارج از چارچوب سیاست های آمریکا رفتار کند و همچنین ماموریت دیگرشان ایجاد نا امنی و خدشه دار کردن روابط میان ملت های عراق و ایران است که روز به روز بر همبستگی شان افزوده می شود.

اقدامات حزب بعث و بقایای خاندان صدام از بی حرمتی به مرجعیت و شعایر حسینی و جمهوری اسلامی ایران و حشد الشعبی گرفته تا به کارگیری تک تیراندازان برای قتل عام مردم عراق در جریان این اعتراضات قابل اغماض و چشم پوشی نیست و دولت باید درخصوص سیاست های خود درقبال این جنایت پیشگان که جان 110 نفر را در این تظاهرات مسالمت آمیز گرفتند، بازنگری کند.

تروریسم مسلحانه هیچ گاه نمی تواند در عرصه عملی به اجرا دربیاید اگرپیش از آن و در مرحله اشاعه تفکر تروریسم و شستشوی مغزی ناکام بماند و مسامحه با رهبران فکری تروریسم و حزب بعث که مورد حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت مالی عربستان هستند به هیچ وجه قابل قبول نیست.

غیث التمیمی*[1]یکی از عوامل موساد و خادمان حزب بعث در فتنه اخیر عراق محسوب می شود و حتی به اینکه مزدور موساد است معترف شده است و دولت عراق نباید در این موارد تساهل پیشه کرده وساده از اشاعه تفکرات تروریستی را به بهانه آزادی بیان بگذرد و باید از طریق مجراهای قانونی و کشورهایی که عوامل فتنه و تروریسم در آن به سر می برند برای استرداد و محاکمه آنها اقدام کند.

به جز التمیمی، انور الحمداني، احمد البشير،هاشم العقابي واياد جمال الدين، فائق دعبول، ناجح الميزان، رهد السليمان ومحمد جمال الدين از دیگران سران فتنه در عراق هستند که نه تنها به تحریک و برافروختن آتش فتنه پرداختند بلکه بر روی استخدام تک تیراندازان برای کشتار معترضین بیگناه نیز نقش داشتند و حتی حالا که آتش فتنه در حال فروکش است باز به اقدامات اینچنینی ادامه می دهند و عصر روز سه شنبه نیز در جریان حمله تک تیرانداز ها به عوامل امنیتی عراق در شهر صدر یک نیروی پلیس کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.

بنا بر آنچه که عراق طی روزهای اخیر شاهد آن بوده است، دولت این کشور باید دیدگاه خود را درخصوص آنچه که از آن به عنوان آزادی بیان و آزادی رسانه ها یاد می شود تغییر دهد، چرا که رسانه های عراقی همچون الشرقیه، البغدادیه، الرافدین و دجله توسط حزب بعث عراق در راستای فتنه انگیزی به خدمت گرفته شدند و هیچ کشوری در جهان نیست که هرچقدر هم ادعای دموکراسی و آزادی بیان داشته باشد این اجازه را به عده ای بدهد که دست به برهم زدن آرامش و ایجاد آشوب و فتنه در جامعه زده و بیگناهان را به کشتن بدهند و به همین جهت عراقیها باید از بقایای خاندان صدام و حزب بعث عراق دوری کنند.

جمال كامل / العالم


* از صحنه گردانان اغتشاشات اخیر عراق در فضای مجازی است؛ در قیافه های مختلف؛ از لباس روحانی و رزم، تا صمیمت با یهودیان و زنان افسران اطلاعاتی رژیم صهیونیستی!

پربیننده ترین خبرها