واکنش کشورها و محافل بین المللی به تجاوز ترکیه به شمال سوریه

واکنش کشورها و محافل بین المللی به تجاوز ترکیه به شمال سوریه
پنج‌شنبه 18 مهر 1398 - 11:22

تجاوز ترکیه به شمال سوریه موج گسترده ای از محکومیت های بین المللی و منطقه ای را به دنبال داشته است. کشورها و محافل سیاسی بین المللی این تجاوز را به عنوان نقض آشکار حاکمیت سوریه محکوم کرده اند.

العالم - سوریه

مصر تجاوز ترکیه به خاک سوریه را به شدت محکوم کرده و خواستار دفاع از حاکمیت سوریه و وحدت ملی و تمامیت ارضی این کشور شد.

وزارت خارجه مصر با صدور بیانیه ای این اقدام ترکیه را نقض آشکار حاکمیت یک دولت عربی برادر دانسته و از جامعه بین الملل و شورای امنیت خواست مانع تشدید وخامت اوضاع و تهدید امنیت و صلح بین المللی و اشغال خاک سوریه و دستکاری در بافت جمعیتی شمال سوریه شوند.

مصر در این بیانیه درباره تبعات این تجاوز برای وحدت و تمامیت سوریه و روند صلح بین المللی هشدار داد.

الجزایر نیز بر همبستگی کامل خود با سوریه و ضرورت حفظ حاکمیت و وحدت و تمامیت ارضی این کشور تأکید کرد.

وزارت خارجه الجزایر با صدور بیانیه ای در این باره خاطرنشان کرد که الجزایر با جدیت و نگرانی تحولات شمال سوریه را دنبال کرده و بر مخالفت اصولی خود با نقض حاکمیت کشورها به هر شکل و صورتی تأکید کرد.

برهم صالح، رئیس جمهور عراق نیز تجاوز ترکیه به شمال سوریه را محکوم کرده و آن را خطرناک خواند.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) به نقل از برهم صالح نوشت که این حمله می تواند منجر به بروز فاجعه انسانی و تقویت گروه های تروریستی شود. وی جهانیان را به تلاش برای توقف این تجاوزات فراخواند.

وزارت خاجه لبنان هم این حمله را محکوم کرده و بر ضرورت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تأکید کرد و از دولت ترکیه خواست دست از این تجاوز برداشته و با کشورهای مرتبط برای بازگرداندن صلح و ثبات به سوریه و اجرای قطعنامه های بین المللی همکاری کند.

"جان کلود یونکر"، رئیس کمیساریای اتحادیه اروپا هم از دولت ترکیه خواست دست از تجاوز به خاک سوریه بردارد.

رویترز به نقل از یونکر نوشت: از ترکیه و دیگر طرف ها می خواهم خویشتن داری کنند. وی نقشه های دولت ترکیه برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه را محکوم کرد.

"هایکو ماس"، وزیر خارجه آلمان هم تجاوز ترکیه به سوریه را به شدت محکوم و تأکید کرد که هدف ترکیه از این تجاوز بر هم زدن ثبات در منطقه و احیای گروه تروریستی داعش است و این حمله می تواند به فاجعه انسانی جدیدی منجر شده و باعث راه افتادن موج مهاجرت جدیدی شود.

وزیر امور اتحادیه اروپا در فرانسه هم گفت که فرانسه و انگلیس و آلمان درصدد صدور بیانیه مشترکی در محکومیت این تجاوز هستند.

جوزپه کونتی، نخست وزیر ایتالیا هم ضمن ابراز نگرانی گفت که تجاوز ترکیه به خاک سوریه ثبات منطقه را به هم زده و باعث خسارت به غیر نظامیان خواهد شد.

وزیر خارجه این کشور هم گفت که این تحرکات یک جانبه، تمام دستاوردهایی را که در زمینه مبارزه با تروریسم به دست آمده بود، نابود می کند. وی تأکید کرد که کشورش از نزدیک تحولات منطقه پس از حمله ترکیه به سوریه را زیر نظر دارد.

وزارت خارجه هلند هم تجاوز ترکیه به خاک سوریه را محکوم کرده و در اعتراض به این حمله، سفیر ترکیه در آمستردام را فراخواند.

"مت فردریسکون"، نخست وزیر دانمارک هم این تجاوز را مایه تأسف خوانده و گفت که این حمله تبعات خطرناکی دارد. وی مقامات ترکیه را به خویشتن داری فراخواند.

"آنتونیو گوترش"، دبیر کل سازمان ملل هم ضمن ابراز نگرانی از دولت ترکیه خواست به منشور سازمان ملل و حقوق بشر بین الملل احترام بگذارد بر اساس قوانین بین الملل از حمله به غیر نظامیان و مناطق مسکونی خودداری کند.

"اندریاس شیدر"، رئیس پارلمان اتریش از حزب سوسیالیست این کشور هم از دولت اتریش خواست در چارچوب همکاری با اتحادیه اروپا، تدابیر جدی را در برخورد با تجاوز ترکیه به خاک سوریه اتخاذ کند.

روزنامه اتریشی اوستارایخ به نقل از شیدر نوشت: هیچ کس نمی خواهد گروه تروریستی داعش برگردد. اتریش باید از اتحادیه اروپا بخواهد تمام ابزارهای دیپلماتیک از انواع مجازاتها گرفته تا توقف مذاکره برای وورد ترکیه به اتحاد اروپا را به کار بگیرد.

در ایتالیا نیز میلیون ها کاربر شبکه های مجازی از اتحادیه اروپا خواستند ترکیه را تحریم کند.

سیاستمداران آلمانی نیز تجاوز ترکیه به خاک سوریه را نقض قانون بین المللی خواندند.

یک سیاستمدار در حزب اتحادیه سوسیال مسیحی در پارلمان اروپا هم ترکیه را به جرم تجاوز به خاک سوریه، نقض معاهده آوارگان با اتحادیه اروپا و حفاری گاز در سواحل قبرس به تحریم‌های اقتصادی تهدید کرد.

کانادا نیز تجاوز ارتش ترکیه به سوریه را محکوم کرده و گفت این اقدام ثبات منطقه را به خطر انداخته و تمام تلاش های صورت گرفته برای مهار داعش را از بین می برد.

در این بین دیپلمات ها اعلام کردند شورای امنیت بین الملل امروز پنج شنبه جلسه محرمانه ای را درباره تجاوز ترکیه به خاک سوریه تشکیل خواهد داد.

رویترز به نقل از دیپلمات ها گفت این جلسه به درخواست اعدادی از اعضای اروپایی این شورا از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان، بلژیک و لهستان برگزار می شود.

ارتش ترکیه دیروز چهارشنبه یه خاک سوریه حمله کرد. به گزارش خبرگزاری سانا، در این حمله شماری از شهروندان سوریه به شهادت رسیده و 20 نفر دیگر مجروح شدند.

پربیننده ترین خبرها