نظرکده/

هدف قراردادن نفتکش ایرانی؛ از دستور دهنده تا اجرا کننده

هدف قراردادن نفتکش ایرانی؛ از دستور دهنده تا اجرا کننده
شنبه 20 مهر 1398 - 20:22

اخیرا یک نفتکش ایرانی در دریای سرخ نزدیک سواحل عربستان سعودی، هدف واقع شد. برخی از کارشناسان سیاسی، آمریکا و رژیم صهیونیستی را عامل این حمله می دانند و برخی دیگر می گویند عربستان سعودی این حمله را انجام داده است.

العالمنظرکده

جدای از اینکه چه طرفی این حمله را انجام داده است، کارشناسان سیاسی بر یک نکته متفق القول هستند و آن اینکه، امنیت خلیج فارس، برای کشورهای منطقه خط قرمز است و بروز هر گونه ناامنی، به نفع هیچ یک از کشورهای منطقه نیست، به همین دلیل امکان ندارد عربستان سعودی یا هیچ یک از کشورهای منطقه خلیج فارس، به نفتکش ایرانی حمله کرده باشد.

این کارشناسان معتقدند، این واشنگتن است که از متشنج کردن اوضاع خلیج فارس نفع می برد تا آل سعود را وادار کند که از آمریکا برای دفاع از خود کمک بخواهد و با این بهانه، گاو شیرده ای به نام عربستان سعودی را بیشتر بدوشد.

اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که عربستان سعودی می کوشد با اجرای چنین حملاتی، بدون آنکه از آمریکا کمک بخواهد قیمت نفت را به 70 دلار برای هر بشکه برساند تا مبلغ مالی مورد نیازش را تامین کند.

در این میان، برخی از کارشناسان درباره زمان حمله به نفتکش ایرانی گفتند که این زمان به آن دلیل انتخاب شده تا میانجیگری احتمالی عمران خان نخست وزیر پاکستان میان عربستان سعودی و ایران در سفرش به تهران با شکست مواجه شود. اما مسئولین جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند که سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره ثابت بوده و هرگز با حوادثی مانند حمله به نفتکش ایرانی تغییر نمی کند چرا که این سیاست اصولی، مبتنی بر اصل گفت وگو با کشورهای همجوار است، و به همین دلیل، ایران همواره طرحهایی برای امضای معاهدات عدم تعرض ارائه داده است اما حکام رژیم عربستان سعودی آن را نپذیرفتند به این دلیل که با زبان عقل و حکمت، بیگانه اند، به همین دلیل، در صورتی که حکام آل سعود به این نتیجه برسند که گفت و گو با ایران ضروری است، دیگر نیازی به میانجی برای گفت وگو، نخواهد بود و ایران نیازی به میانجی در این زمینه نمی بیند.

از سوی دیگر، برخی از کارشناسان معتقدند که عربستان سعودی قادر به تصمیم گیری مستقل نیست و در صورتی که بخواهد نفتکش ایرانی را هدف قرار دهد، باید از آمریکا اجازه بگیرد.

پس نظرتان چیست؟

چه طرفی در ورای حمله به نفتکش ایرانی است؟

آیا حمله به نفتکش ایرانی بر سیاست های تهران تاثیرگذار خواهد بود؟

هدف از حمله به نفتکش ایرانی نزدیک بندر عربستان سعودی چیست؟

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها