انتقاد «جیمز متیس» از تصمیم ترامپ درباره سوریه

انتقاد «جیمز متیس» از تصمیم ترامپ درباره سوریه
يکشنبه 21 مهر 1398 - 12:53

وزیر دفاع پیشین آمریکا با انتقاد از تصمیم رئیس جمهور آمریکا در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، گفت که داعش در سوریه احیا خواهد شد.

العالم - آمریکا

«جیمز متیس» وزیر دفاع پیشین آمریکا با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، گفت که داعش در سوریه «احیا خواهد شد.»

براساس گزارش پایگاه خبری «پولیتیکو»، متیس در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «ان‌بی‌سی» گفت: «فکر می‌کنم پامپئو، سرویس‌های اطلاعاتی و کشورهای خارجی که با ما همکاری می‌کنند در مورد اینکه داعش شکست نخورده، درست می‌گویند.»

هشدار متیس پس از آن صورت گرفت که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته اعلام کرده بود که نیروهای آمریکایی را از مرز سوریه و ترکیه خارج می‌کند.

این اقدام ترامپ به طور گسترده از سوی هر دو حزب کنگره مورد انتقاد قرار گرفت. قانونگذاران آمریکایی روز جمعه قوانین بیشتری را برای تحریم‌های شدید علیه ترکیه پیرامون حمله‌‌ به سوریه ارائه کردند که این امر تاکیدی بر نارضایتی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان کنگره در مورد سیاست ترامپ در قبال سوریه است.

متیس سال گذشته از سمت خود استعفا کرد و اعلام کناره‌گیری او از دولت تنها یک روز پس از آن صورت گرفت که پنتاگون تایید کرد که قصد دارد به زودی تمام نیروهای نظامی آمریکا را از سوریه خارج کند.

در حالی که ترامپ در توییتش خروج متیس از دولت را «بازنشستگی» توصیف کرده، رسانه‌های آمریکایی متن نامه‌ای را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد متیس از سمتش کناره‌گیری کرده و دلیل آن را هم اختلاف نظر با ترامپ خوانده است.

رئیس‌جمهور ترکیه چهارشنبه (۱۷ مهرماه) از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داد. وی اسم رمز این عملیات را «چشمه صلح» عنوان کرد و مدعی شد که مأموریت نیروهای مسلح ترکیه «ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی» است.

ترکیه قصد دارد با ایجاد منطقه امن به طول بیش از ۲۳۰ کیلومتر و عرض ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر در امتداد مرزهای سوریه، علاوه بر دور کردن این شبه‌نظامیان، زمینه را برای اسکان دو میلیون ۳۰۰ هزار آواره سوری ساکن ترکیه ایجاد کند.

دولت سوریه از این تجاوز نظامی ترکیه انتقاد کرده و آن را اشغالگری جدید خوانده است. ایران و روسیه نیز در باره تبعات این عملیات ترکیه هشدار داده‌اند به ویژه اینکه می‌تواند فرآیند راه‌حل سیاسی در ادلب را تحت‌الشعاع قرار دهد.

فارس

پربیننده ترین خبرها