نظامیان آمریکایی سریع‌تر از انتظار سوریه را ترک می‌کنند/ خروج یکهزار نیروی آمریکایی از شمال سوریه

نظامیان آمریکایی سریع‌تر از انتظار سوریه را ترک می‌کنند/ خروج یکهزار نیروی آمریکایی از شمال سوریه
دوشنبه 22 مهر 1398 - 11:18

رسانه‌های غربی با انعکاس گفته‌های «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا مبنی بر خارج کردن یکهزار نظامی آمریکایی از شمال سوریه، گزارش دادند که این خروج سریع‌تر از حد انتظار خواهد بود.

العالم ـ آمریکا

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه به نقل از دو مقام آمریکایی در واشنگتن اعلام کرد که آمریکا در نظر دارد در روزهای آتی بخش عمده ای از نظامیان خود را از مناطق شمالی سوریه خارج کند که با توجه به تشدید ابعاد حملات ترکیه به این مناطق، این عقب نشینی از زمان در نظر گرفته شد، سریع تر رقم خواهد خورد.

این دو مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود به رویترز گفته اند که آمریکا چندین گزینه را در مورد سوریه مد نظر دارد اما به ظاهر قرار است عقب نشینی نظامیان آمریکایی به جای چند هفته در چند روز صورت گیرد.

رویترز نوشت: مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا روز گذشته (یکشنبه) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی.بی.اس» گفت که وی به دنبال اجرای فرمان «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا جهت خروج یکهزار نیروی آمریکایی از شمال سوریه است، اما وی چارچوب زمانی را برای این عقب نشینی مشخص نساخت و فقط گفت که می خواهد این اقدام "به فوریت هرچه تمام و با امنیت" صورت گیرد.

یکی از این دو مقام آمریکایی به رویترز گفت: عقب نشینی کامل نیروهای آمریکایی می تواند تا دو هفته و یا بیشتر به درازا بکشد اما انتظار می رود که این خروج سریع تر از این هم صورت گیرد.

رویترز ادامه داد: عقب نشینی ناگهانی آمریکا که پس از تماس تلفنی روز یکشنبه ۱۴ مهر ماه دونالد ترامپ با «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه و بدون انجام هرگونه رایزنی و راه حل سیاسی صورت گرفت، به عنوان یک شکست در سیاست خارجی آمریکا قلمداد می شود که در آن واشنگتن در ممانعت از یکی از اعضای ناتو در حمله به مناطق شمالی سوریه و علیه یکی از متحدان آمریکا (کردهای سوریه) در جنگ علیه داعش ناکام ماند.

به گزارش رویترز، اسپر در مصاحبه با «سی.بی.اس» گفت که انتظار می رود کردها برای نجات خود در این درگیری به دیگر رقبای آمریکا همچون روسیه و یا «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه روی آورند.

اسپر گفت: انتظارهای زیادی می رود که کردهای سوریه با نیروهای روسیه و یا بشار اسد به توافق دست یابند.

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا روز گذشته اعلام کرد یکهزار نظامی این کشور از پایگاه خود در شمال سوریه به مناطق جنوبی آن عقب نشینی خواهند کرد.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز اعلام کرد، دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور به نظامیان مستقر در شمال سوریه دستور داده که به سوی بخش های جنوبی تغییر مکان دهند، اما خاک سوریه را ترک نکنند.

عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال شرق سوریه با نام عملیات «چشمه صلح» با اعلام اردوغان در روز چهارشنبه ۱۷ مهر ماه پس از آن آغاز شد که رئیس جمهوری آمریکا پیش از آن خروج نظامیان کشورش از شمال شرق سوریه را اعلام کرد.

این عملیات، با مخالفت‌های منطقه ای و بین المللی زیادی روبه رو شده است.

بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه در واکنش به حمله نظامی ترکیه به سوریه، صادرات تسلیحات خود به این کشور را به حالت تعلیق درآورده اند.

اتحادیه اروپا در مخالفت با حمله ترکیه به شمال سوریه، آنکارا را تهدید به تحریم کرد؛ تحریمی که تهدید نخست وزیر ترکیه را به همراه داشت.

به گزارش ایرنا، اردوغان هفته گذشته به کشورهای اروپایی هشدار داد که که ترکیه دروازه های خود را به روی سه میلیون و ۶۰۰ هزار پناهجوی سوری برای ورود به خاک اتحادیه اروپا خواهد گشود.

ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ به این طرف در دو عملیات سپر فرات (سوم شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دیماه ۹۶ تا چهار فروردین ۹۷) با همکاری گروه‌های تروریستی مورد حمایت خود، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف کرد.

پربیننده ترین خبرها