ظهور مجدد داعش با طراحی آمریکا

ظهور مجدد داعش با طراحی آمریکا
سه شنبه 23 مهر 1398 - 13:21

متاسفانه باید گفت نشانه ها و دلایل حکایت از حضور دوباره تروریست های داعش به خواست و طراحی پیچیده واشنگتن دارد که این امر با خالی کردن پشت کردهای سوریه توسط آمریکا و حمله ترکیه با چراغ سبز آمریکا، در حال تحقق است.

العالم- آمریکا

«یکی از زندان‌هایی که بازداشتی‌های داعش در آن نگهداری می‌شوند در حمله هوایی ترکیه مورد اصابت قرار گرفت.»

این پیامی توئیتری از یکی از اکانت های متعلق به «نیروهای دموکراتیک سوریه» بود که به صورت خلاصه، وضعیت فعلی حادث شده در شمال سوریه به واسطه حمله نظامی ترکیه را بیان کرد.

اما ماجرا از اینجا شروع شد که رئیس‌جمهور ترکیه چند روز پیش (۱۷ شهریورماه) از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داد. این اقدام ترکیه بدون هماهنگی با دولت مرکزی سوریه انجام شد و به همین دلیل بر اساس قوانین بین المللی این اقدام آنکارا را می توان تقض حق حاکمیت ملی و نقض تمامیت ارضی سوریه دانست.

اردوغان اسم این عملیات را «چشمه صلح» نامید و هدف از مأموریت نیروهای مسلح ترکیه را «ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی» قلمداد کرد.

حمله ارتش ترکیه به مناطق کردنشین شمال شرقی سوریه نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است و قطعا یکی از این نگرانی‌ها، علاوه بر افزایش تنش ها و درگیری ها در منطقه، افزایش آوارگان و تلفات جانی غیرنظامیان، «خطر تقویت گروه تروریستی داعش» را هم در پی دارد.

آنطور که در‌ رسانه ها مطرح شده، کشورهای اروپایی چندی پیش از پذیرفتن درخواست ترامپ مبنی بر بازپس گیری هزاران عضو گروه تروریستی داعش که در ماه‌های گذشته اسیر شده‌ که در اختیار آمریکا و کردها قرار داشتند و اکثر آنها هم از اتباع اروپا به حساب می آیند، امتناع کردند.

نکته قابل تامل اینکه، ترامپ اروپایی ها را تهدید به آزادی اسرای داعشی کرده بود، تهدیدی که امروز با خالی کردن پشت کردهای سوریه توسط آمریکا (که کردها از آن تعبیر به خیانت کردند) و حمله ترکیه با چراغ سبز آمریکا، جامه عمل به خود گرفته است.

اما افکار عمومی و ملت های جهان فراموش نکردند که آمریکایی ها در ایجاد و تقویت گروه تروریستی داعش نقش اصلی را ایفا کردند. آمریکا در سال های اخیر به وضوح با عملکردی که داشت نشان داد که نه تنها در پی نابودی گروه تروریستی داعش نبوده و نیست بلکه کاملا در راستای حفظ و حمایت آنها عمل کرده است.

اعتراف “هیلاری کلینتون” در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری گذشته آمریکا مبنی بر ایجاد داعش توسط آمریکا، حمایت های مکرر واشنگتن از گروه تروریستی داعش در دوران حضور تروریست‌ها در سوریه و عراق با فرستادن انواع تجهیزات، تسلیحات و مواد غذایی و دیگر حمایت های اطلاعاتی و مالی پنهان و آشکار آمریکا که همگی در راستای نجات و ایجاد امنیت برای آن گروه از موقعیت های تحت فشار نیروهای مبارز با تروریست ها بود واقعیت هایی است تحلیل برای هر ذهن آگاهی سهل میکند.

در ادامه این گفتار خوب است که اشاره‌ای داشته باشیم به ابوبکر بغدادی رهبر گروه افراط گرای داعش که پیش از ایجاد آن گروه؛ در زندان های آمریکا به سر می برد و در واقع از همانجا با هدایت های لازم از سوی دستگاه های اطلاعاتی آن کشور، آماده اعزام برای ماموریتی مهم به منطقه شد.

پدیده شوم داعش به عنوان یکی از مظاهر «تروریسم نوین» توسط آمریکا ایجاد شد تا این دولت از این طریق به اهدافی چند از جمله، بحران سازی برای کشورهای منطقه و ایجاد امنیت برای رژیم صهیونیستی، اسلام هراسی و ایران هراسی و به تبع آن فروش گسترده تسلیحات مثلا چی و سود سرشار مالی از آن و تضعیف قدرت و نفوذ ایران به عنوان راس جبهه مقاومت در منطقه، دست پیدا کند.

متاسفانه باید گفت نشانه ها و دلایل حکایت از حضور دوباره تروریست های داعش به خواست و طراحی پیچیده واشنگتن دارد.

حتما احیای مجدد داعش صرفا برای آمریکا و برخی دیگر که قائل به تقسیم بندی میان «تروریسم خوب و بد» هستند و از خوی وحشی گری و افراط گرایی تروریست ها در جهت تامین منافع خود و آتش افروزی بیشتر در منطقه بهره برداری می کنند، خوشحال کننده خواهد بود.

اما دیگر کشورها باید هر چه سریعتر با اقدامات حساب شده مانع از تحقق خواست آمریکا شده و اجازه ندهند پدیده شوم داعش بار دیگر بر زندگی ملت های منطقه و به تبع آن دیگر مناطق جهان سایه افکند.

نورنیوز

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها