تحلیل کارشناسان درباره حوادث جاری در لبنان/ سیاست‌های غلط اقتصادی دولت، عامل اعتراض های مردمی

تحلیل کارشناسان درباره حوادث جاری در لبنان/ سیاست‌های غلط اقتصادی دولت، عامل اعتراض های مردمی
جمعه 26 مهر 1398 - 14:08

«نسیب حطیط» نویسنده و تحلیل گر سیاسی لبنانی حوادث جاری در را قیام خودجوش مردمی در مقابل بستن مالیات بر مردم فارغ از امتیازات و منافع هیئت حاکمه و قشر ثروتمند این کشور دانست و گفت که دولت می کوشد کسری بودجه خود را از جیب فقرا جبران کند.

العالم - لبنان

حطیط در گفتگو با شبکه خبری العالم گفت: اعتراضاتی که از دیروز پنج شنبه سراسر لبنان را درنوردیده و امروز هم ادامه دارد نتیجه تحمیل مالیات بر اپلیکیشن های مجانی ارتباطات است که به عنوان یک عنصر اضافه بر سازمان، کاسه صبر مردم را لبریز کرد.

وی خاطرنشان کرد که در بودجه 2020 بندهایی در نظر گرفته شده است که نه تنها بر "واتسآپ" بلکه بر حقوق بازنشستگی مالیات بسته شده است.

حطیط تصریح کرد که مردم هم به اوضاع معیشتی معترض هستند و هم به سیاست داخلی و خارجی؛ لذا این قیام خودجوش حاصل بستن مالیات به معیشت مردم است بدون اینکه متعرض منافع و امتیازات ثروتمندان و هیئت حاکمه شوند و دولت در واقع کسری بودجه خود را می خواهد با تحمیل مالیات بر فقرا جبران کند.

** تظاهرات امروز لبنان، حاصل سالها خشم خفته مردم از سیاست های اشتباه اقتصادی دولت است

نبیل سرور، کارشناس مسائل اقتصادی لبنانی نیز با اشاره به این موضوع که حوادث جاری در لبنان بیانگر سالها خشم خفته و فروخورده مردم از سیاست های اقتصادی اشتباه دولت است، گفت: سیاست های اقتصادی اشتباه دولت لبنان باعث کسری بودجه، پایین آمدن درآمد و کندی رشد اقتصادی کشور شده است.

وی خاطرنشان کرد همه این شاخص‌ها نشان می دهند که اقتصاد در مسیر درستی قرار ندارد.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: سیاست های اقتصادی دولت از سال 1992 تا کنون، بر اساس اقتصاد تولیدی نبوده است. به عبارت دیگر فعالیت های تک تک بخش های اقتصادی کشور منجر به ظهور اقتصاد بر مبنای وام و بالا بردن نرخ سود بوده است تا حدی که امکان هر گونه رشد اقتصادی و سرمایه گذاری های بزرگ خارجی را از بین برده است.

گفتنی است؛ بیروت از دیشب صحنه تظاهرات مردمی در اعتراض به سیاست هاب دولت در تحمیل مالیات های جدید بوده است برخی این اعتراضات را "قیام واتسآپ" نامیده اند. این تظاهرات بیانگر عمق بحران داخلی و تنگی معیشت مردمی در لبنان است.

پربیننده ترین خبرها