یک خبر چند خط تحلیل؛

تظاهرات لبنان پاک ترین نمونه حق خواهی

تظاهرات لبنان پاک ترین نمونه حق خواهی
شنبه 27 مهر 1398 - 14:33

العالم _ ایران / سیاسی

خبر:

  • سیدحسن نصرالله امروز درجمع مردم بعلبک در لبنان تاکید کرد نه تنها درخواست های مردم را که در تظاهرات سه روز اخیر صورت پذیرفت درک می کند بلکه آن را محترم می دارد.


تحلیل:

  • تظاهرات سه روز اخیر مردم لبنان در اعتراض به اوضاع معیشتی سخت حاکم بر این کشور نه تنها از سوی رهبر حزب الله لبنان مورد نکوهش واقع نشد بلکه از آن به عنوان اعلام خواسته ای صددرصد مشروع و غیر متاثر از دخالت اجانب معرفی شد این یعنی آنکه جریان حزب الله در این حق خواهی دوشاوش مردم و در صف انها حاضر خواهد بود.
  • در کلام سیدحسن راه بر هرگونه استعفا بر روی دولت مسدود اعلام شد و از همه مسئولان درخواست شد پاسخگوی عملکردشان باشند بدیهی است جریان حزب الله به هیچ وجه علاقمند به بازگشت اوضاع به دوران "بی دولتی" گذشته در لبنان نیست.
  • اگر چه سیدحسن از ارائه جزئیات راهکار یا راهکارهای پیش روی دولت لبنان برای برون رفت از بحران اقتصادی کنونی وارد جزئیات نشد اما در عین حال از پیشنهاداتی برای مهار بحران سخن گفت که پیشتر محل اعتنا واقع نشده اند. بدیهی است پس از پایان مهلت 72 ساعته حریری وی بایستی درخصوص کاربست این پیشنهادات اظهار نظر کند و البته درصورت اصرار بر ترک مسئولیت پاسخگوی این سوال اساسی باشد که چرا در خلال 3 سال گذشته از انجام آن ها طفره رفته است.
  • در کلام سید مقاومت دو هشدار اساسی نسبت به فروپاشی حکومت لبنان یا انفجار خواست های مردمی رخ نمایی خاص می کرد و در ضمن این کلام، خط قرمز حزب الله لبنان "رعایت حال مردم تهیدست" و طبقات ضعیف و متوسط لبنان عنوان شد بدیهی است هر برنامه ای که از این پس مورد نظر سیاست سازان لبنانی قرار گیرد حتما نبایست از این خط قرمز تجاوز کند.

پربیننده ترین خبرها