در خیابان های بیروت چه می گذرد؟

در خیابان های بیروت چه می گذرد؟
شنبه 27 مهر 1398 - 14:00

شامگاه روز پنجشنبه اولین تجمعات در مناطق مختلف لبنان آغاز شد، این اعتراضات به دنبال آن رخ داد که دولت لبنان اعلام کرد برای حل مشکلات خود در تامین بودجه سال ۲۰۲۰ درصدد است بر بنزین، تنباکو و نرم‌افزارهای ارتباطی از جمله «واتس‌اپ» مالیات بیشتری وضع کند، همین امر جرقه های اولیه اعتراضات در لبنان را روشن کرد.

العالم-لبنان

اعلام لغو قانون جدید مالیاتی بر استفاده از شبکه اجتماعی"واتس آپ" چند ساعت پس از آغاز اعتراضات خیابانی نتوانست آتش اعتراضات شهروندان لبنانی را فرونشاند به نظر می رسد سخنرانی شب گذشته (دومین شب اعتراضات) سعد الحریری نخست وزیر لبنان نیز نتوانسته به هدف خود در کاهش حجم اعتراضات و بازگرداندن معترضان از خیابان ها به خانه های خود برسد، سعد الحریری اعلام کرده بود که به سیاستمداران لبنانی 72 ساعت فرصت می دهد تا راه حل جامعی برای حل بحران پیش آمده ارائه کنند.

مسئله ای که آشکار است این است که معترضین تاکنون برنامه مشخصی ارائه ندادند و با سر دادن شعار "کلن یعنی کلن" (یعنی همه مسئولان مقصر وضعیت موجود هستند) خواستار احقاق حقوق خود از ساختار سیاسی لبنان هستند.

همه اقشار لبنان در این اعتراضات حضور دارند و با هرسن و سال، پوشش، سطح فکر، عقیده و طبقه اجتماعی در تجمعات مشارکت می کنند و از خلال شعارهایی که سر می دهند می توان دریافت که خواستار اصلاحات در زمینه مالیات ها و برنامه های اقتصادی و اجتماعی و رفع فساد در این کشور هستند و به خوبی روشن است که این اعتراضات به صورت خود جوش و مردمی است و توسط هیچ نهاد، سازمان، گروه داخلی و خارجی هدایت نمی شود و هیچ شعار قومی، مذهبی و تشکیلاتی به گوش نمی رسد، معترضان همه از طیف های مختلف از زن و مرد و کوچک و بزرگ خواستار اصلاحات اقتصادی و رفع فشاد در این کشور هستند.

خیابان های اصلی بیروت از پنج شنبه شب مالامال از معترضان لبنانی است تردد با وسایل نقلیه در خیابان ها دشوار است و مسیرهای دسترسی خیابان های فرعی به اصلی به وسیله زباله ها، شن و ماسه و یا تنه درختان بسته شده اند و چند موتور سوار با گشت و گذار درون خیابان ها و سر دادن شعارهایی مردم را به بیرون آمدن از خانه های خود و مشارکت در اعتراضات دعوت می کنند و برخی نیز در خیابان ها به عابران و حتی نیروهای امنیتی کمک می کنند که از موانعی که در خیابان ها گذاشته شده عبور کنند و به عابران توصیه می کنند به خیابان های دیگر بروند. و لاستیک های آتش زده در همه جا دیده می شود و دود سیاه و بوی لاستیک آتش زده در همه جای شهر به چشم می خورد.

شمار معترضین مشخص نیست و در هر ساعت متغیر است برخی پس از چند ساعت به خانه برمی گردند و برخی در خیابان ها می مانند و شماری دیگر، غذای مختصری تهیه و میان معترضانی که در خیابان مانده و حتی چادر به پا کرده اند، توزیع می کنند.

جمعه شب پس از سخنرانی حریری اعتراضات مردمی در میدان ریاض بیروت به خشونت کشیده شد، نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضین از ماشین های آب پاش و گاز اشک آور استفاده کردند، و به دنیال درگیری معترضان و نیروهای امنیتی دهها نفر از هر دو گروه زخمی شدند و شماری از معترضین که در اقدامات خشونت آمیز دست داشتند بازداشت شدند.

این در حالی است که برخی از سیاستمداران لبنانی سعی دارند تا با سوء استفاده از اعتراضات مردمی موج سواری کرده و این جریان را به نفع خود مصادره کنند. «سمیر جعجع» رئیس حزب مسیحی «نیروهای لبنانی» و از شخصیت‌های نزدیک به آمریکا و عربستان، درخواست کرد که برای حل بحران در این کشور دولت جدیدی تشکیل شود.

این در حالی است که سید حسن نصر الله طی سخنرانی که امروز بعبلک ارائه کرد تاکید داشت که تشکیل دولت جدید یک تا دو سال زمان خواهد برد و اگر دولت کنونی نتواند بحران موجود را حل کند هیچ دولت آتی نیز نمی تواند از پس این کار بر بیاید.

نصر الله همچنین تاکید کرد که همه مقامات سیاسی باید با همکاری و همبستگی با یکدیگر باید به مسئولیت خود برای حل بحران موجود عمل کنند و هیچ کس حق ندارد در شرایط کنونی با برکناری از منسب خود از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.

دبیرکل حزب الله لبنان خطاب به معترضان با بیان اینکه این اعتراضات نشانگر خشم عمومی بود و همه ما به تصمیم شما برای تظاهرات اعتراض آمیز احترام قائل هستیم، خاطرنشان کرد: اهمیت این حرکت شما در این بود که کاملا صادقانه بود و هیچ حزب و سازمان و یا سفارتخانه خارجی پشت آن نبود.

در ماه‌های اخیر میزان نقدینگی در لبنان کاهش یافته است و ارزش پول ملی و بهای املاک سقوط چشمگیری کرده‌اند، اما شرایط وخیم اقتصادی لبنان و فسادی که هم اکنون در نظام مالی این کشور وجود دارد زاده روزها و حتی سال های اخیر نیست، طی دهها سال گذشته سوء مدیریت و چالش های پی در پی منجر به بروز بحران کنونی در لبنان شده است.

پربیننده ترین خبرها