در پشت پرده توهین به رهبران دینی عراق و لبنان چیست؟

در پشت پرده توهین به رهبران دینی عراق و لبنان چیست؟
دوشنبه 29 مهر 1398 - 19:42

خبر:

برخی افراد نفوذی در تظاهرات اعتراض آمیز در شهر صور لبنان به تصاویر امام موسی صدر توهین کردند؛ این امر با واکنش های گسترده مردمی روبرو شد؛ آنها این اقدام ناشایست و شنیع را محکوم کردند.

تحلیل:

ـ تظاهرات اعتراض‌آمیز در شهرهای عراق و لبنان تظاهراتی برحق بوده است و در بسیاری از کشورهای جهان رخ می دهد. زمانی که دولت‌ها در فراهم کردن یک زندگی شرافتمندانه برای ملت‌ها شکست می خورند و در بهبود اوضاع اقتصادی ناکام می مانند؛ مردم به خشم می آیند و تظاهرات شدت می گیرد و زمانی که دولتها درخواست های مردم را اجابت می کنند، از شدت این تظاهرات کاسته می شود؛ اما آنچه که در لبنان و عراق روی داد؛ ظهور پدیده عجیبی است ـ هرچند به صورت محدود ـ و آن توهین به رهبران دینی و ملی کشور است.

ـ دو شخصیت برجسته دینی و ملی که نه تنها مایه افتخار عراقی ها و لبنانی ها هستند، بلکه افتخاری برای انسانیت به شمار می آیند، در تظاهرات عراق و لبنان در معرض توهین قرار گرفتند؛ این دو شخصیت آیت الله سید علی سیستانی مرجع دینی عراق و امام موسی صدر هستند؛ این در حالی است که همه از نقش بارز و مثبت این دو شخصیت گرانقدر در حفظ عراق و لبنان و تاکید آنها بر همزیستی مسالمت آمیز میان ملتهای عراق و لبنان بدون در نظر گرفتن مسائل قومی و دینی و طائفی آگاه هستند.

ـ نکته قابل توجه آن است که اهانت فقط متوجه این دو شخصیت گرانقدر نبود بلکه دامن دو نیرویی که لبنان و عراق را در مقابل صهیونیستها و تکفیری ها حفظ کردند، نیز صورت گرفت؛ این دو نیرو عبارتند از حزب الله و حشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) است. لبنانی ها و عراقی ها به خوبی می دانند آن زمان که برخی افراد پرچم اصلاحات و مبارزه با فساد به دست گرفتند در حالی که به غارت اموال عراقی ها و لبنانی ها می پرداختند، مردان حزب الله و حشد الشعبی با گروههای تروریستی و تکفیری و صهیونیستها در حال مبارزه بودند تا امنیت را برای عراقی ها و لبنانی ها فراهم کنند.

ـ نکته قابل توجه دیگر آن است که افراد نفوذی و کسانی که به فساد شهره هستند، هیچ تصویری از آنها سوزانده نشد و مورد توهین قرار نگرفتند؛ بلکه بالعکس آنها بر موج تظاهرات سوار شدند و تا نابودی کامل عراق و لبنان از اقدامات شوم خود دست نخواهند کشید؛ آنها با تظاهرکنندگان هم‌سو نیسنتد؛ زیرا آنها ذره ای هم به اصلاحات فکر نمی کنند.

ـ لبنانی ها و عراقی ها باید از نفوذی ها برحذر باشند. تعرض به رهبران دینی و ملی امری بسیار خطرناک است و ساخته و پرداخته عراقی ها و یا لبنانی ها نیست وهدف از آن فقط منحرف کردن تظاهرات از اهداف اصلی خود نیست؛ بلکه هدف بزرگتری در پس آن وجود دارد. طرفی که به رهبران ملی و دینی توهین می کنند طرفی است که برای تخریب جامعه عراق و لبنان تلاش می کند و این طرف ائتلاف امریکایی صهیونیستی و اعراب مرتجع است؛ اتفاقات فاجعه باری که در سوریه و عراق و لیبی و یمن و لبنان و دیگر کشورهای منطقه رخ داد، بر این امر صحه می گذارد.

پربیننده ترین خبرها