اقدام عجیب شبکه اجتماعی آمریکایی فیس بوک برای گرم کردن تنور اعتراضات در عراق و لبنان

اقدام عجیب شبکه اجتماعی آمریکایی فیس بوک برای گرم کردن تنور اعتراضات در  عراق و لبنان
دوشنبه 29 مهر 1398 - 17:16

در آستانه دور جدید تظاهرات احتمالی در عراق، شبکه اجتماعی فیسبوک، با هر گونه پست و نوشته علیه یا در انتقاد از این تظاهرات در عراق و لبنان برخورد کرده و به آن اجازه انتشار نمی‌دهد یا آن را بلافاصله حذف می‌کند.

العالم ـ عراق

برخی از کاربران عراقی در تماس ها و گفت وگوهایی با ایرنا گفته اند که تعدادی از پست ها و نوشته های آنها امروز (دوشنبه) در مخالفت با دور تازه تظاهرات ها در عراق، در شبکه اجتماعی فیسبوک اجازه انتشار نیافته است.

براساس گفته این کاربران عراقی، اداره فیسبوک با ارسال پیام های هشدار دهنده مدعی شده است که منشورهای آنها تحریک به خشونت است و به آن اجازه انتشار نمی دهد و این امر را حتی پس از اعتراض و توضیح کاربر، مبنی بر این که نوشته اش قوانین را نقض نکرده است، باز هم تکرار می شود.

در یکی از این پست ها، یکی از کاربران عراقی یادداشتی در حمایت از سخنان اخیر سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان منتشر کرده و سخنان نصرالله را راهگشایی برای مشکلات عراق نیز دانسته اما فیسبوک با ادعای اینکه این یادداشت به خشونت تحریک می کند، به آن اجازه انتشار نداده است.

کاربر مربوطه که در شبکه فیسبوک بر خود نام «علی ولی» می گذارد، افزوده است که یادداشت او هیچ گونه نشانه هایی دال بر دعوت به خشونت ندارد بلکه بالعکس مردم عراق را به خویشتنداری و حفظ آرامش دعوت کرده است.

به گفته وی، از کسانی که قصد دست زدن به دور تازه تظاهرات در عراق دارند خواسته است که به جای تظاهرات خشن و مطالبه سقوط نظام سیاسی و بردن کشور به سمت آینده نامعلوم، دست در دست هم دهند و با همین شرایط فعلی، مطالبات خود را پیگیری و مشکلات را حل و فصل کنند.

نامبرده اضافه کرده است که سخنان و راه حل هایی که سید حسن نصرالله برای لبنان مطرح کرده دقیقا منطبق بر عراق می شود و در یادداشت اش بر این نکته کلیدی تاکید کرده است.

متن کامل یادداشت این کاربر عراقی که فیسبوک به آن اجازه نشر نداده با عنوان «سید حسن نصرالله و مرهمی بر زخم های عراق» به شرح زیر است:

«تمامی کسانی که سخنان سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان را شنیدند در وهله اول تصور می کردند که روی سخن نصرالله با عراقی ها است تا لبنانی ها، او از مشکلات لبنان سخن گفت که همان مشکلات عراق هستند و راه حل هایی پیشنهاد کرد که همان راه حل ها امکان استفاده از آنها برای عراق نیز وجود دارد..

نصرالله گفته است:

"کسانی که خواهان دولت تکنوکرات هستند همین ها اولین کسانی هستند که علیه آن می ایستند و آن را ساقط می کنند و این عین آن چیزی است که در عراق اتفاق افتاده زیرا مدعیان دولت تکنوکرات بیشترین خصومت را با آن نشان دادند.

وی گفت که انتخابات زودهنگام و براندازی دولت و تشکیل پارلمان جدید فقط وقت کشی و هدر دادن دارایی های عمومی است و هیچ چیز تازه ای را به دنبال ندارد و همین احزاب در پارلمان جدید تکرار خواهند شد هرچند ممکن است چهره های جدید باشند اما اصل موضوع تغییری نکرده است.

نصرالله گفت که راه حل مشکلات لبنان در براندازی دولت و انتخابات زودهنگام نیست بلکه راه حل در همین دولت فعلی نهفته است و باید همه جریان های سیاسی در لبنان دست در دست هم گذاشته و برای یافتن راه حل های واقعی و ریشه ای تلاش کنند و هیچ حزب یا مسوولی نباید شانه از مسوولیت خالی کند وهرکس چنین کند باید محاکمه شود.

وی گفت که تشکیل یک دولت جدید نمی تواند راهاورد جدیدی به دنبال داشته باشد زیرا این حال و روز لبنان است که از مجموعه از اقوام و طوائف مختلف تشکیل شده و باید اتفاقیه طائف حفظ شود."

شما را به خدا سوگند می دهم آیا این کلام منطبق بر عراق نمی شود و نباید آن را به محمل جد گرفت؟ و از دویدن به سمت آینده مجهول و و شعارهای پر زرق و برق و عبارت های حماسی که هیچ فایده ای جز خونریزی بیشتر ندارد و عراق را در گردونه خشونت خواهد برد، حذر کرد؟ لطفا کمی آزادانه به دور از هر گونه عوامل اثرگذار جانبی به این مطالب فکر کنید.»

در حالی فیسبوک به این یادداشت که دعوت به تعقل و مسالمت جویی می کند، اجازه انتشار نداده که در مقابل به صدها صحنه های خشن از تظاهرات ها و پاره ای فراخوان ها که در آن نحوه برخورد با نیروهای امنیتی عراق و ساخت کوکتل مولوتف آموزش داده می شود، اجازه انتشار می دهد.

فیسبوک بیشترین کاربر را در بین دیگر شبکه های اجتماعی در عراق دارد و برای همین عوامل خشن تظاهرات های اخیر از آن برای تحریک تظاهرکنندگان به خشونت بهره می بردند و تصاویر و ویدئوهای خود را در آن منتشر می کردند.

هر چند در پی اعتراضات خونین اخیر در عراق، دولت اغلب شبکه های اجتماعی از جمله فیسبوک را فیلتر کرد اما عراقی ها با کمک فیلترشکن و وی پی ان همچنان در این شبکه فعال هستند.

پربیننده ترین خبرها