پرواز «مگس‌های سایبری» عربستان در فضای تظاهرات لبنان

پرواز «مگس‌های سایبری» عربستان در فضای تظاهرات لبنان
سه شنبه 30 مهر 1398 - 18:16

تحلیلگران معتقدند در پشت پرده بسیاری از حساب‌های کاربری اینترنتی که در تظاهرات فعلی لبنان به حزب‌الله حمله می‌کنند، ارتش اینترنتی سعودی موسوم به «مگس‌های سایبری» قرار دارند.

العالم - لبنان

با آنکه در گزارش‌های رسانه‌ای گفته می‌شود، آمریکا خواستار ادامه دولت فعلی لبنان با نخست‌وزیری «سعد الحریری» است اما عربستان به دلیل حضور نمایندگان حزب‌الله در این دولت و عدم مقابله الحریری با برخی اتفاقات از دولت لبنان راضی نیست و خواهان کنار رفتن الحریری است.

روزنامه «الاخبار» لبنان در گزارشی نوشت، با ورود تظاهرات مردمی لبنان به روز پنجم (دیروز؛ دوشنبه) تلاش‌هایی برای منحرف کردن این تحرکات از مسیر اصلی در جریان است و هجمه‌هایی علیه حزب‌الله در بیش از یک منطقه دیده می‌شود. در حالی که تجمع‌کنندگان در میدان «الشهدا» بیروت، توازن میان شعارها را رعایت می‌کنند و گاهی علیه حزب‌الله و گاهی در حمایت از آن شعار می‌دهند و پرچم رژیم صهیونیستی را آتش می‌زنند برخی تجمعات دیگر بویژه تجمعات وابسته به حزب «القوات اللبنانیه» (به ریاست سمیر جعجع و بسیار نزدیک به سعودی) شروع به گفتن ناسزا علیه حزب‌الله کرده‌اند و حتی موضوع به آتش زدن پرچم این جنبش در شمال لبنان رسید اگرچه القوات با صدور بیانیه‌ای از این اقدام اعلام برائت و سعی کرد قضیه را جمع کند.

بر اساس این گزارش، اقدامات مذکور منجر به نارضایتی‌هایی میان محافل حزب‌الله و محافل آن شده است؛ همچنین اقدامات مشابه برخی تظاهرات‌کنندگان و شعار علیه «نبیه بری» رئیس جنبش امل حامیان این جنبش را نیز عصبانی کرده است.

الاخبار افزود، در همین ارتباط برخی از حامیان جنبش امل بر اساس عادت با موتورسیکلت در مناطق بیروت دست به گشت زنی کردند و تعدادی از آنها سعی کردند وارد میدان «ریاض الصلح» شوند که ارتش جلوی آنها را گرفت. حزب‌الله و امل فورا با صدور بیانیه‌هایی اعلام کردند ارتباطی با این اقدام موتورسواران ندارند و جنبش امل از حامیان خود درخواست کرد از تحرکات خود در سطح شهر بیروت دست بردارد.

اما دیروز طرح نجات سعد الحریری پس از جلسه بیش از سه ساعته هیأت دولت تصویب شد تا شاید از اعتراضات کاسته شود؛ موضوع قابل توجه رفتار شبکه سعودی العربیه سعودی بود که پس از تصویب این طرح شروع به برخی شایعه‌پراکنی‌ها کرد و از اعلام حالت فوق‌العاده خبر داد.

الاخبار در همین ارتباط نوشت، تحلیلگران اعلام کرده‌اند آنچه به عنوان «مگس‌های سایبری» عربستان سعودی شناخته می‌شود مسؤولیت حمله به حزب‌الله در شبکه‌های اجتماعی را بر عهده گرفته‌اند ، آنها طوری عمل می‌‌کنند که گویا کابران لبنانی در پشت پرده این حساب‌های اینترنتی هستند. منبع اکثر توییت‌ها علیه حزب‌الله ، عربستان سعودی است. همه اینها در کنار تحرکات شخصیت‌های وابسته به سفارت عربستان در لبنان برای حمله به حزب‌الله و کنار زدن الحریری است.

دیگر رفتار قابل تأمل عربستان در تظاهرات لبنان این بود که این کشور به محض شروع ناآرمی‌ها اقدام به خارج کردن اتباع خود از لبنان کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی لبنان «ان ان ای»، در همین ارتباط «ولید البخاری» سفیر عربستان دیروز (دوشنبه) اعلام کرد، از شنبه هفته جاری پنج هواپیما در حال انتقال شهروندان سعودی از لبنان هستند و تا کنون 870 عربستانی، لبنان را ترک کرده‌اند.

اما ارتش لبنان تصمیم گرفته برخوردی با تظاهرات‌کنندگان نداشته باشد و مشخص نیست طی روزهای آینده چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها