درخواست سیاسیون تونس از رئیس‌جمهور جدید برای تشکیل حزب سیاسی

درخواست سیاسیون تونس از رئیس‌جمهور جدید برای تشکیل حزب سیاسی
چهارشنبه 1 آبان 1398 - 13:03

رئیس‌جمهور جدید تونس در حالی امروز در پارلمان این کشور سوگند قانونی یاد می‌کند که شماری از سیاستمداران و فعالان سیاسی از او خواسته‌اند حزب سیاسی تشکیل دهد.

العالم _ تونس

«قیس سعیّد» (۶۱ ساله) که در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری تونس پیروز شده است امروز چهارشنبه در پارلمان این کشور سوگند قانونی یاد می‌کند.

برخی رسانه‌های تونسی تصاویر و فیلمی از قرآنی که قرار است سعیّد با آن سوگند یاد کند، منتشر کرده و نوشتند که این قرآن در سال ۱۹۸۱ در تونس چاپ شده و به خط مغربی (خط اصیل تونس) است که در اواخر دهه هشتاد قرن گذشته آن را وارد پارلمان کره‌اند.

سعید در جریان مبارزات انتخاباتی خود متعهد شد که با فساد در کشور مقابله کرده و اجازه تعرض به حقوق و آزادی‌ها در کشور را ندهد.

از سوی دیگر تعدادی از سیاستمداران و فعالان سیاسی از سعید خواسته‌اند تا حزب سیاسی به منظور مهار حرکت‌های بزرگ مردمی و پرهیز از هرج‌ومرج در کشور، تشکیل دهد.

به نوشته روزنامه «القدس‌العربی»، «نورالدین العلوی» پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی گفت که به رئیس‌جمهور پیشنهاد می‌کنم که پس از ادای سوگند یک حزب جدید تشکیل دهد.

«المهدی مبروک» وزیر سابق تونس با اشاره به اینکه کشور در حال عبور از مرحله انتقالی دموکراتیک است، تأکید کرد که احیای انقلاب هرگز با سر دادن شعار صورت نمی‌گیرد بلکه به برنامه‌های واقعی برای تحقق اهداف آن نیاز دارد.

«عبداللطیف الحنّاشی» تحلیلگر سیاسی نیز به رئیس‌جمهور جدید پیشنهاد کرد که یک حزب سیاسی یا سازمان و تشکلی را برای ساماندهی به حرکت‌های مردمی بزرگ تشکیل دهد.

«قیس سعیّد» حقوقدان تونسی معروف به «کاندیدای جوانان» در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری تونس که اخیرا برگزار شد با کسب ۷۲.۷۱ درصد آراء پیروز انتخابات شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها