شمار آوارگان سوری به اقلیم کردستان از 8 هزار نفر گذشت

شمار آوارگان سوری به اقلیم کردستان از 8 هزار نفر گذشت
چهارشنبه 1 آبان 1398 - 21:00

دولت محلی کردستان عراق روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، شمار آوارگان سوری که در نتیجه حملات ترکیه به شمال سوریه آواره شده‌اند، از هشت هزار نفر گذشت.

العالم ـ عراق

به گزارش پایگاه خبری "بغداد الیوم"، در بیانیه کابینه محلی کردستان عراق همچنین تأکید شده است، حکومت محلی این منطقه از هیچ کوششی برای کمک به آوارگان و پناهجویان دریغ نخواهد کرد و از جامعه جهانی و دولت مرکزی عراق خواسته شد، در این چهارچوب بصورت فوری عمل کنند.

"همچنین در جلسه کابینه محلی کردستان عراق که به ریاست "مسرور بارزانی" برگزار شد، شرایط در شمال شرق سوریه مورد بررسی قرار گرفت و بارزانی نسبت به تشدید تنش‌ها در این منطقه ابراز نگرانی کرد و گفت: این مسأله تأثیرات منفی بر اقلیم کردستان برجای خواهد گذاشت، بطوری که تاکنون پذیرای بیش از هشت هزار آواره سوری بوده ایم."

پیش از این، آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، مجموع آوارگان سوری در کل عراق را ۲۲۹ هزار نفر اعلام کرده بود.

آمریکا و ترکیه سرانجام شامگاه پنجشنبه گذشته (۲۵ مهرماه) برای برقراری آتش‌بس در شمال‌ شرق سوریه به توافق رسیدند.

واشنگتن امروز (چهارشنبه) در پایان مهلت ۱۲۰ ساعته، عقب نشینی کامل گروه پ.ک.ک / ی.پ.گ از منطقه امن در شمال شرق سوریه را به اطلاع آنکارا رسانده است.

براساس این توافق، دولت آنکارا موافقت کرده بود، از پنجشنبه گذشته (۲۵ مهرماه) به مدت ۱۲۰ ساعت، حملات خود به شمال شرق سوریه را متوقف کند تا زمینه خروج نیروهای یگان‌های مدافع خلق "ی پ گ" از ۳۲ کیلومتری مرزهای ترکیه فراهم شود و پس از آن، دولت رجب طیب اردوغان آتش‌بس را اعلام ‌کند.

همچنین دولت محلی کردستان عراق در این بیانیه خود به تحولات اخیر در عراق پرداخته و اعلام کرده است: اقلیم با خواسته های قانونی تظاهرات کنندگان عراقی همراه است و هرگونه خشونت را در این جریان مردود می‌داند.

در این بیانیه آمده است: از تمامی اصلاحاتی که دولت فدرال عراق به آن دست بزند، حمایت می‌کنیم و از شهروندان می‌خواهیم، خواسته‌های خود را به صورت مسالمت‌آمیز مطرح کنند، همچنان که از مراکز دولتی دولت مرکزی انتظار می‌رود، در خصوص خواسته‌های معترضان مسؤولیت‌پذیر باشند.

به گزارش ایرنا، کابینه محلی کردستان با اعلام این‌که ثبات در عراق، به سود تمامی عراقی‌ها از جمله مردم کردستان است، ابراز امیدواری کرد، مشکلات بر پایه قانون اساسی حل و فصل شود و دولت مرکزی به پیشنهادات دولت محلی کردستان پاسخ مثبت دهد.

تظاهرات اعتراض آمیز در بغداد و هفت استان دیگر از نهم مهرماه گذشته به مدت چند روز برگزار شد و خشونت‌ها و درگیری‌های آن طبق گزارش نهایی کمیته رسمی تحقیق که دیروز سه شنبه منتشر شد، ۱۴۹ نفر کشته و ۴ هزار و ۲۰۷ نفر زخمی برجا گذاشت که هشت کشته و یک هزار و ۲۸۷ نفر زخمی مربوط به نیروهای امنیتی است.

پربیننده ترین خبرها