ظریف: دولت ترامپ در رفتار توسعه‌طلبانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطین شریک جرم است

ظریف: دولت ترامپ در رفتار توسعه‌طلبانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطین شریک جرم است
پنج‌شنبه 2 آبان 1398 - 09:25

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست کمیته فلسطین وزرای کشورهای عضو جنبش عدم تعهد گفت: دولت ترامپ در رفتار توسعه طلبانه رژیم متخاصم صهیونیستی که خواهان تضعیف مسئله  فلسطینیان، که موضوعی محوری در خاورمیانه است، شریک جرم محسوب می گردد. 

العالم- ایران/ سیاسی


محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست کمیته فلسطین وزرای کشورهای عضو جنبش عدم تعهد سخنرانی کرد.

متن این سخنرانی به شرح ذیل است:

آقای رئیس،
دوستان گرامی،

این برهه سرگشتگی و ناپایداری مبتلابه مردم فلسطین، برگزاری نشستهای کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد(NAM) را از اهمیت ویژه ای برخوردار نموده است.
سیاست افراطی و یکجانبه تعقیب شده از سوی آمریکا همراه با تحقیر قوانین بین المللی، تأثیر مخربی بر مردم فلسطین داشته است. دولت ترامپ در رفتار توسعه طلبانه رژیم متخاصم صهیونیستی که خواهان تضعیف مسئله فلسطینیان، که موضوعی محوری در خاورمیانه است، شریک جرم محسوب می گردد.
مهمترین دلیل نزد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی برای مشتعل نمودن آتش خصومتها در میان کشورهای منطقه ما و پیش رو قرار دادن مسائل غیر موضوعی، همچون برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، در واقع تحت الشعاع قرار دادن مصائب و مضائق مردم فلسطین و تحمیل خسارت دوباره به منطقه است.
براستی آنچه که بشدت موجب تإسف است، این می باشد که برخی از کشورهای منطقه ما در حال جلب این حیله هستند و بدین نحو باعث پیشبرد دستور کار ایالات متحده و رژیم صهیونیستی می گردند.
آنچه که از اهمیت بسیاری برخوردار است اینست که کشورهای عضو جنبش عدم تعهد جبهه متحد خود را حفظ و تقویت نمایند و به رژیم صهیونیستی اجازه ندهند درهدف خود برای به حاشیه بردن مسئله فلسطین توفیق یابد.
اقدام شرورانه آمریکا در انتقال قدس شریف و ایجاد کشور مستقل فلسطین با وجود قطعنامه های صریح سازمان ملل متحد، موجب اختلال و زیان در تلاش ها در مسیر یافتن یک راه حل عادلانه و پایدار برای حل این بحران می شود.
در حالی که هیچیک از دولتهای آمریکا در گذشته قصد کمک به فلسطینیان برای ایجاد یک کشور پایدار را نداشتند، این دولت، نقاب از چهره خود برداشته است و همان سیاست را به روشی تهاجمی و بطور آشکار بیشرمانه که موجب ترغیب و تشجیع بیشتر رژیم توسعه طلب صهیونیستی است تعقیب می نماید.
اعلام اخیر نتانیاهو در الحاق منطقه اشغالی کرانه باختری رود اردن نیز می باید در پرتو همین سیاست بررسی شود. این تهدید تحریک آمیز نیز بدنبال همان اعلان های خودخواهانه در مورد الحاق غیرقانونی شهرک ها اظهار گردید. این امر متعاقبا ناشی از تلاش رژیم صهیونیستی برای تغییر غیر قانونی و اجباری جمعیت، شخصیت، هویت و وضعیت قانونی سرزمین فلسطین که طی هفت دهه گذشته مورد اشغال قرار گرفته می باشد.
این روند فاجعه بار استمرار خواهد داشت مگر اینکه مسیر را تغییر دهیم. همه ما می باید خود را مقاوم کنیم و ازهمه منابع و پتانسیل های خود استفاده نمائیم تا محکم بایستیم نه فقط در بیانیه ها، بلکه در سیاستها و اقدامات خود علیه تجاوز رژیم صهیونیستی و تسهیل کنندکان آمریکایی.
رد قاطعانه توهم" معامله قرن" از سوی مردم و رهبری فلسطین پیشتر تأثیر خود را نشان داده است، تحمیل شکست بر آنهایی که در تلاشی بیهوده سعی بر بی اعتباری حقوق یک ملت و تنزل آن به یک معامله ملکی داشتند.
بر واشنگتن و تل آویو باید تفهیم شود که صلح و رفاه اقتصادی حاصل نخواهد شد مگر با پرداختن و رسیدگی به موضوع اشغال که در هسته مرکزی مسئله فلسطین قرار دارد.
آنها بگونه ای فزاینده حداقل در این توهم خود که حق تعیین سرنوشت و حاکمیت فلسطینیان می تواند با قول های پوچ مالی مبادله شود، در انزوا قرار گرفته اند. بدون تردید، هرگونه ابتکار منفک از قوانین بین المللی و بی اعتنا به حقوق سیاسی و انسانی فلسطینیان نه میتواند پایدار باشد و نه مشروع و قطعا بطور خفت باری محکوم به شکست خواهد شد.

آقای رئیس،
در این برهه دشوار برای فلسطین، ضروری است که ما بعنوان کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به آنچه که گفته ایم از بدو تولد جنبش خود عمل نمائیم. این توهم که رژیم صهیونیستی و ایالات متحده می توانند شرکای قابل اعتمادی باشند را باید از خود دور کرد.
ما در ایران آماده هستیم تا اختلافات و نارضایتی ها با تمام کشورهای مسلمانان و غیر متعهد را کنار بگذاریم و دست در دست یکدیگر برای ایجاد یک موضع واحد و متحد برای شکست جسارت های صهیونیستها عمل نمائیم. این انجام شدنی است.

پربیننده ترین خبرها