پوتین: روسیه به کشورهای آفریقایی در مبارزه با تروریسم کمک می‌کند

پوتین: روسیه به کشورهای آفریقایی در مبارزه با تروریسم کمک می‌کند
پنج‌شنبه 2 آبان 1398 - 12:19

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در نشست سران روسیه-آفریقا تأکید کرد: مسکو به کشورهای قاره آفریقا نه تنها در توسعه اقتصادی، صنعتی و کشاورزی، بلکه در مبارزه با فقر، تروریسم، افراط‌گرایی و دیگر تهدیدات کمک خواهد کرد.

العالم - اروپا

روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، امروز نوشت: "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه امروز (پنج شنبه) در نشست سران روسیه-آفریقا در بندر سوچی (جنوب روسیه) اعلام کرد که این کشور از سیاست مستقل کشورهای آفریقایی حمایت کرده و به آنها در تلاش‌های خود برای مبارزه با تروریسم و دیگر تهدیدات امنیتی کمک خواهد کرد.

پوتین گفت: «در جهت تقویت آمادگی دفاعی نیروهای مسلح کشورهای آفریقایی و در چارچوب تحقق همکاری‌های نظامی-فنی، روسیه توافقاتی با بیش از 30 کشور این قاره انجام داده که بر اساس آنها ما تعداد زیادی تسلیحات و فناوری‌های نظامی در اختیار این کشورها قرار خواهیم داد. بخشی از این ارسا‌اها بصورت رایگان خواهند بود.»

رئیس جمهوری روسیه یادآور شد: «شرکای آفریقایی فعالانه در اجلاس‌های نظامی-فنی و مانورهای برگزار شده توسط روسیه مشارکت می‌کنند و از این طریق با تسلیحات و فناوری‌های نظامی روسی و تجربه کار کردن با آنها آشنایی دارند.» به گفته وی، برای مثال در بازی‌های بین المللی ارتش‌های جهان «آرمیا-2019» که در تابستان سال جاری برگزار شد، یازده کشور آفریقایی شرکت داشتند و تعداد کشورهای متمایل برای شرکت در این رویداد در حال افزایش است.

پوتین همچنین گفت: «ما همواره از تلاش کشورهای آفریقایی برای اجرای سیاستی مستقل و حل و فصل مشکلات این قاره به طور مستقل حمایت کرده و خواهیم کرد. ما قصد داریم در آینده نیز کمک‌های همه جانبه‌ای به تلاش‌های شرکای آفریقایی در جهت حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای، مقابله با تروریزم، افراط گرایی، جنایات سازمان یافته، قاچاق مواد مخدر و دیگر چالش‌های مهم و تهدیدات امنیتی ارائه دهیم.» به گفته وی، روسیه قصد دارد در آینده به همکاری فعال خود با شرکای آفریقایی بر اساس اصل برابری، دوستی و احترام متقابل ادامه دهد.

رئیس جمهوری روسیه یادآور شد که همکاری‌های روسیه و آفریقا تاریخ غنی دارد و در بسیاری از موارد به دوره تشکیل کشورهای مستقل آفریقایی مربوط می شود. وی افزود: «در حال حاضر نیز کشور ما از ملت آفریقا در مبارزه آنها برای یافتن استقلال و حاکمیت حمایت کرده و متخصصان ما همواره به کشورهای آفریقایی برای غلبه بر فقر، توسعه اقتصادی، صنعت، کشاورزی و عرصه‌های مختلف اجتماعی از جمله ساخت بیمارستان، مدرسه و آموزش نیروهای نظامی کمک کرده‌اند و در حال حاضر نیز چندین هزار دانشجو از کشورهای مختلف آمریکا در حال تحصیل در رشته‌های مختلف تخصصی در روسیه هستند.»

پوتین ابراز اطمینان کرد که نتیجه نشست سران روسیه-آفریقا به توسعه همه جانبه روابط مسکو با تمامی کشورهای قاره آفریقا بیانجامد.

"دمیتری پسکوف" سخنگوی کرملین نیز در گفت‌وگو با این خبرگزاری اعلام کرد که امکان استقرار پایگاه‌های نظامی روسیه در خاک کشورهای آفریقایی، در جریان مذاکرات روز چهارشنبه ولادیمیر پوتین با برخی رهبران کشورهای قاره آفریقا، اصلاً مورد بررسی قرار نگرفته است. رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری نشست سران روسیه-آفریقا، با رهبران کشورهای مصر، آفریقای جنوبی و سودان دیدار جداگانه داشت.

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه نیز در چارچوب این نشست ملاقات‌های جداگانه‌ای با وزرای امور خارجه بیش از 45 کشور آفریقایی شرکت کننده در نشست سران روسیه-آفریقا انجام داد. در چارچوب این مذاکرات توافقات دوجانبه بسیاری بین طرفین به امضاء رسید.

لازم به یادآوری است نشست سران روسیه-آفریقا در بندر سوچی در تاریخ 23 و 24 اکتبر (اول و دوم آبان ماه) به ریاست مشترک روسای جمهوری روسیه و مصر در حال برگزاری است. در این نشست رهبران تمامی 54 کشور قاره آفریقا دعوت شده‌اند.

همزمان با این نشست اجلاس‌های اقتصادی مختلفی نیز برگزار می‌شود که در جریان آن علاوه بر مقامات بلندپایه دولتی، نمایندگان ساختارهای تجاری و اقتصادی کشورهای آفریقایی نیز حضور دارند.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها