استقبال ترامپ از توافق اردوغان و پوتین درباره شمال سوریه

استقبال ترامپ از توافق اردوغان و پوتین درباره شمال سوریه
چهارشنبه 1 آبان 1398 - 10:02

رئیس‌جمهور آمریکا در واکنشی توئیتری به اعلام توافق بین «رجب طیب اردوغان» و «ولادیمیر پوتین» درباره تحولات شمال سوریه نوشت: «به نظر می‌رسد خبرهای خوبی در ترکیه، سوریه و خاورمیانه دارد اتفاق می‌‌افتد».

العالم - سوریه

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی بعد از رایزنی‌های رؤسای جمهور ترکیه و روسیه در شهر بندری «سوچی» و اعلام توافق بین مسکو و آنکارا درباره تحولات شمال سوریه، از این توافق استقبال و آن را «خبرهای خوب» توصیف کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی توئیتری نوشت: «به نظر می‌رسد خبرهای خوبی در ترکیه، سوریه و خاورمیانه دارد اتفاق می‌‌افتد. بعدا گزارش‌های بیشتری منتشر خواهد شد».

این پیام توئیتری ترامپ اولین واکنش او به اعلام توافق رؤسای جمهور ترکیه و روسیه در خصوص شمال سوریه است. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه بعد از دیدار روز گذشته با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گفت که طرفین بر سر حل و فصل درگیری‌ها در مرز ترکیه و سوریه به توافق دست یافته است.

بر اساس این توافق ۱۰ بندی، دو طرف بر تعهدشان برای حفظ تمامیت ارضی سوریه و محافظت از امنیت ترکیه تأکید کردند و طبق مفاد این توافق، همه عناصر «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) و سلاح‌های آنها از «منبج» و «تل‌رفعت» سوریه خارج خواهند شد.

طبق بند سوم توافق، وضعیت فعلی ایجاد شده در منطقه عملیات «چشمه صلح» که تل‌ابیض و رأس العین تا عمق ۳۲ کیلومتری را تحت پوشش قرار می‌دهد، حفظ خواهد شد.

توافق روسیه و ترکیه در حالی صورت گرفته که سه‌شنبه شب آتش‌بس ۵ روزه آنکارا با شبه نظامیان مسلح کُرد همپیمان آمریکا به اتمام می‌رسید و مقام‌های ترکیه‌ای ضمن انتقاد از عمل نکردن آمریکا به وعده‌هایش در خصوص آتش‌بس موقت، از احتمال از سرگیری عملیات نظامی در شمال سوریه خبر داده بودند.

اردوغان چهارشنبه ۱۷ مهر از آغاز عملیات نظامی جدید ترکیه موسوم به «چشمه صلح» در شمال سوریه خبر داد. وی هنگام آغاز این عملیات مدعی شد که مأموریت نیروهای مسلح ترکیه «ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی» است.

به دنبال فشارهای اعضای ارشد هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره آمریکا به دولت ترامپ درباره خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه و هموار کردن زمینه برای عملیات نظامی ترکیه، «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا به آنکارا سفر کرد و متعاقب این سفر، واشنگتن و آنکارا پنجشنبه (۲۵ مهرماه) برای برقراری آتش‌بس پنج روزه در شمال سوریه به توافق رسیدند.

فارس

پربیننده ترین خبرها