کردها خروج نیروهای خود از مناطق مرزی ترکیه در سوریه را آغاز کرده اند

کردها خروج نیروهای خود از مناطق مرزی ترکیه در سوریه را آغاز کرده اند
پنج‌شنبه 2 آبان 1398 - 13:04

مرکز موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» اعلام کرد که شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» از مواضع و مقرهای خود بین «الدرباسیه» و «عامودا» خارج شدند.

العالم - ترکیه

«رجب‌طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه ۳۰ مهر ماه جلسه‌ای در سوچی برگزار کردند و به توافقی بر سر سوریه دست یافتند.

بر اساس این توافق، یگان‌های کُرد در طول ۱۵۰ ساعت، ۳۰ کیلومتر از مرز ترکیه و سوریه عقب‌نشینی می‌کنند و نیروهای امنیتی ترکیه و روسیه گشت‌زنی‌های مشترکی را در این منطقه انجام می‌دهند.

مرکز موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» -نزدیک به معارضان- امروز (چهارشنبه) گزارش داد که در پی این توافق، نیمه شب گذشته در منطقه شرق فرات، آرامش نسبی حکمفرما بوده است.

دیدبان به نقل از منابعی که آنان را موثق می‌خواند، خبر داد که شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» از مواضع و برخی مقرهای خود بین «الدرباسیه» و «عامودا» خارج شدند.

موقعیت الدرباسیه و عامودا

این دو منطقه در استان حسکه واقع در شمال شرق سوریه و در نواری مرزی سوریه و ترکیه واقع شده است.

موقعیت الدرباسیه در مرز سوریه و ترکیه

دیدبان همچنین گزارش داد که احتمالا برخی از غیر نظامیان بخواهند به شهر «رأس العین» بازگردند. بازگشت غیر نظامیان به منازلشان در الدرباسیه و عامودا نیز ادامه دارد.

این در حالی است که به گفته این مرکز، نیروهای دموکراتیک در برخی مناطق در «عین عیسی» و در استان رقه و «تل تمر» در استان حسمه به صورت پراکنده با تروریست‌های تحت حمایت ترکیه درگیر شدند.

منابع خبری روز گذشته خبر دادند که نظامیان روس روند گشت‌زنی در شرق فرا را آغاز کرده‌اند. سخنگوی پلیس نظامی روسیه هم گفت که مسیر گشت‌زنی چندین کیلومتری، در طول خطوط مقدم مواضع نیروهای مسلح دولت سوریه از روستای قیراطه تا رودخانه ساجور ادامه دارد.

این مقام روس توضیح داد که مناطق گشت‌زنی پلیس نظامی این کشور، دقیقا همان مناطقی است که نظامیان آمریکایی پیش از آغاز عملیات ترکیه و عقب‌نشینی به سمت مرزهای عراق، در آن حضور داشتند.

بر این اساس، رودخانه ساجور به عنوان خط انفصال میان نیروهای مسلح دولتی سوریه و گروه‌های تروریستی و معارض تحت حمایت ترکیه در شمال شرق فرات عمل می‌کند.

وزارت دفاع روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای خبر داد که طبق توافق با ترکیه، پلیس نظامی روس به شهر عین‌العرب وارد شده و در حال هماهنگی با شبه‌نظامیان کُرد یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) است.

فارس

پربیننده ترین خبرها